
© Юлия Лазарова
Въпреки лични несъгласия с някои аспекти на най-новата мярка за достъп до заведения и други обществени места и забележки към начина на въвеждане, собственици на заведения казват, че това е по-добрият вариант, отколкото да бъдат затворени.
Споделят, че не са изненадани от това решение на властите и са го очаквали предвид въведения вече зелен сертификат за достъп в доста европейски страни.
"По-добре, отколкото да сме затворени. Ресторантът не е канцелария и едно отваряне и затваряне беше пагубно", обяснява Любомир Василев, създател на Motto, Opera, веригата Spaghetti Company. Според него досегашната практика на затваряне е била ужасна за бизнеса.
В едното заведение в първия ден на изискването за сертификат заварил само чужденци. Допуска, че на местните клиенти ще им трябва време да свикнат или пък да решат да се ваксинират, ако вече не са го направили.
Не вижда проблем с проверката на клиентите. Тази функция е възложена на хостесите, които настаняват гостите като ползват апликацията за проверка на QR кода на сертификатите. "Не смятам, че това е особен проблем, не знам защо се бунтуват толкова хората. Бях във Виена, в Париж, там си е така и влизането със сертификат си е част от нормалното", казва той.
© Цветелина Белутова, Капитал
Обяснява, че целият персонал вече е ваксиниран, за което признава, че са били "леко подтикнати" да го направят. "Отдавна следим тенденциите, нямаше как да не стане това. Бяхме готови за тази мярка. И те си знаят. Имат лошия вкус от времето, когато останаха без работа, защото ни затвориха", описва ситуацията Василев.
Някои от служителите му работят при него от самото начало и като лидери на мнение са повлияли и на другите да се ваксинират. "Но като цяло е трудно, защото знаете какви са настроенията. На мен не ми се ще да задължавам никого да прави нещо, което той не се е убедил, че е правилното решение. Но смятам, че селектираме здравомислещи хора - и като клиенти, и като персонал."
Подобно на повечето си колеги също смята, че ваксинирането е трябвало да почне от държавната администрация, която често работи и без маски, показва неговият опит от ходене по институции.
Смята, че ще отнеме време хората да се настроят към новите реалности - докато свикнат или докато продължат да се бунтуват и със сигурност ще има спад в броя на клиентите, но се надява хората да проявят разум.
И той подобно на другите в бранша смята, че обявеният внос от над 1 млн. безплатни бързи тестове от Европейската комисия, трябва да се разпредели пропорционално в техния и други засегнати сектори.
Напомня, че оцеляването на бранша е много сложно от началото на пандемията, като към проблемите сега се наслагват високите цени на тока. Обяви, че още преди въвеждането на зеления сертификат, в момента, в който новите заразени са надхвърлили 3 хил. за денонощие, клиентите са намалели с около 40%. Допуска, че в заведенията с по-младежка аудитория това не е така.
"Искаме да работим на всяка цена"
Въпреки множеството критики и забележки към цялостната работа на здравните власти и в частност към въведените мерки сега Стоян Радулов, съдружник в кафе веригата "Мементо" и клуб "Карусел", казва, че с колегите му искат да работят на всяка цена. "Защото всяко затваряне означава да загубим 30-40% от персонала, а вече загубихме половината."
Според него ситуацията е такава, че бизнесът на заведенията се опитва да помогне на държавата вместо обратното. Има предвид, че с колегите му от други заведения се обединяват и разкриват съвместни пунктове за тестване на клиенти, което има струва по 1000 лв. на ден - самия пункт и поемането на две трети от цената на тестовете. Това според него е усилие браншът да оцелее въпреки неадекватните действия на държавата.
Самият той е ваксиниран, това се отнася и за служителите, макар да смята, че целта е да се употребят произведените ваксини. Затова и според него властите не са съгласни да се признава за сертификат наличието на антитела след преболедуване.
"Като гледаме какво става в чужбина, беше ясно - или ще работим, или няма да работим", заключава той по въпроса с ваксинирането на персонала.
И той на свой ред подчертава, че ваксинирани трябва да са и проверяващите. Разказва, че когато при проверка се поиска сертификат от контролните органи, то те го приемат много остро и са безжалостни в санкциите.
Казва, че с разразяването на заразата клиентите са спаднали с 40%. "Но ние сме готови и на един крак да работим, но да работим", подчертава той. "Ще видим дали тези рестрикции ще бъдат подплатени с компенсации", казва, макар сам да допълва, че вече с колегите му са наясно, че няма кой да им даде тези компенсации.
Описва сътресенията в сектора като "ужасни" заради "абсолютно неадекватните" действия на властите, като няма предвид само настоящите. Дава пример, че докато държавата говори да въведе таван на таксите на лабораториите, бизнесът вече го е направил. От лабораториите пък първоначално не искали да правят пунктове на открито.
Абе, хора, война като има, все едно не можеш да направиш полева болница.
Определя здравното законодателство, свързано с вируса, за малоумно и смята, че експертите в здравното министерство, които готвят заповеди и регулации в момента, се държат като най-некадърните хора на земята.
Разказва от опита си - свой и на колеги, да получи повече информация от РЗИ, че заедно се смеят на недоразуменията в разпоредбите, за които и двете страни не знаят за какво става дума.
Нашата работа е да работим и да пълним хазната. Ако здравната система не може да се справи, поради което ни се поставят рестрикция, нека да бъдем компенсирани, призовава Радулов.
Като те притиснат до стената трябва да се благодариш, че въобще работиш. За компенсации дори не можем да помислим. Те са закъснели, ако ги има, и неадекватни, като те наказват през цялото време. Самият той има поне 15 акта за различни нарушения.
На свой ред казва, че е много важно да се работи с план и предсказуемост. Това е едно от най-важните неща за бизнеса. Сега ние не знаем ще има ли Хелоуин или не. Станали сме по-добри от математиците - знаем всяка мярка до какви последствия води.
Как да изгоним клиент от обществено място?
Метин Алиев, управител и съдружник в Hamachi-ni, Cinecitta и Jazu by Hamachi (от групата на "Рене кетъринг", в която влизат още Sushi Bar, Mediterraneo, веригата La Bottega), казва, че настоящите мерки изглеждат логични съобразно броя случаи на новозаразени. Според него те са по-добре от пълно затваряне.
Разказва, че по телефона предупреждават клиентите си, че ще бъдат проверени. "Ако носят сертификат с QR код го сканираме, ако не - проверяваме документите на око", обяснява той. Допълва, че властите не са дали на бранша изрична инструкция как да става проверката. От разговора ни се разбира, че в цялото бързане има объркване и той смята, че сертификат имат само ваксинираните, а останалите - друг вид документ.
© Цветелина Белутова, Капитал
Казва обаче, че заведенията са обществено място и с колегите му се чудят как да постъпят с клиенти, които например са влезли в заведението, докато на входа се проверяват сертификатите на други, и се окажат седнали, без да имат зелен сертификат. Освен това имат притеснения за това, че не могат да проверят лични документи, за да сравнят например дали сертификатът е на същия човек.
Разказва, че в различните заведения от групата ситуацията по отношение на клиентите е специфична. В едно от тях всички резервации са от хора с ваксина, в други само една трета са така и останалите обмислят какво и дали изобщо нещо да правят, за да бъдат допуснати.
За персонала казва, че ситуацията по отношение на зеления сертификат е "по-добра от очакваното", като доста хора са се мобилизирали и се ваксинират. Остават единици тези, които ще заложат на тестовете, а един на около 30 души не желае да прави нищо от това и се налага да се разделят.
Казва, че това е втората по значимост трагедия след затварянето - да се губят кадри.
Той не смята, че мерките са били изненадващи и без време за реакция, тъй като поне седмица преди това се е знаело, че се върви в тази посока. Това помогнало да се проведат разговори с персонала и да се обмисли всичко.
"Даването на време бе добра идея, добър подход, не както бе досега от днес за утре ни затварят. Така че помогна да говорим с персонала, да го обмислим", обобщава той за разлика от други мениджъри, които смятат, че решението е било от днес за утре.
Все пак посочва, че и преди въвеждането на зеления сертификат клиентите са намалели. Особено в заведенията, които разчитат на хора от бизнеси, разположени в близост, тъй като с ръста на заразените те са минали хоум офис. В други спадът е по-малът, но го има. За цялата група варира между 10 и 40% през октомври.