Регулаторът предлага токът за бита да поскъпне средно с 13%, а парното в София с 30 на сто

Председателят на КЕВР Иван Иванов.

© Надежда Чипева, Капитал

Председателят на КЕВР Иван Иванов.



В деня, в който новият премиер Кирил Петков повтори за пореден път, че основна цел на новото правителство ще е токът за бита да не поскъпне, от Комисията за енергийно и водно регулиране обявиха, че предлагат от 1 януари 2022 г. той да е средно с 13% по-скъп. Парното и топлата пък ще струват средно с 16 на сто повече, написа capital.bg. Изданието посочва, че това може да доведе до масови протести заради непосилните сметки, както се случи през 2013, когато имаше аналогично поскъпване.


КЕВР предлага нощната тарифа на тока да е средно с 20% по-скъпа. При парното исканията за поскъпване варират в широки граници. За София то е около 30 на сто. Само с процент по-малко ще е скокът в Разград.


С 24-25 на сто повече може да плащат за парно и топла вода във Враца и Велико Търново. Поскъпването в Бургас е с 15%. Между 1 и 5 на сто повече ще струва топлоенергията във Варна, Пловдив, Сливен и Русе, ако предложенията на КЕВР се приемат.




Сериозно засегнат от исканията на регулатора е и бизнесът, тъй като мрежовите такси, които всеки потребител заплаща според консумацията си, ще се повишат с над 40%.


КЕВР е решила да промени и т.нар. прогнозна пазарна цена, която служи като база за определянето на редица други важни ставки в сектора. От сегашните 119 лв./мВтч според регулатора референтната прогнозна пазарна цена трябва да стане 293.37 лв./мВтч. Това се приема като удар срещу целия ВЕИ сектор, който в момента осигурява значително по-евтина енергия по дългосрочните договори.


Предложенията на регулатора за новите цени ще бъдат обсъждани на 15 декември. По закон новите тарифи, утвърдени от енергийния регулатор, трябва да влязат в сила от 1 януари.


Подробности по темата четете тук

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK