Нинова се закани да забрани увеличаването на цената на мобилните услуги

Нинова се закани да забрани увеличаването на цената на мобилните услуги

© Цветелина Белутова, Капитал



"Мобилните оператори искат да си вдигнат цената двойно накуп през януари. За нас това е нелоялно и от днес още ще има акт на органа (Комисията за защита на потребителите - бел. авт.), с който я забраняваме", каза днес министърът на икономиката и индустрията Корнелия Нинова. Регулаторният орган е на подчинение на министерството.


През седмицата почти едновременно и трите мобилни оператора - А1, "Теленор" и "Виваком", обявиха, че заради инфлацията повишават месечните абонаментни такси от 2022 г. Конкретен процент не беше назован, като колко ще е поскъпването ще се уточни, когато се обяви средногодишният индекс на потребителските цени за 2021 г. Към него ще се добави и този за 2020 г. - 1.7%.


По-рано през деня председателят на КЗП Димитър Маргаритов обясни, че комисията има право да глоби компаниите за нелоялни практики, но не и да повлияе на ценообразуването. След среща с представители на КЗП и неправителствени потребителски организации Корнелия Нинова поясни, че ако въпреки становището на комисията цената бъде повишена, ще се наложат всички регулаторни мерки.




"Ще се налага глоба в размер от 1000 до 30 000 лева", поясни Нинова. Тя подчерта, че ако нейната заповед бъде обжалвана, ще се обърне към съда и ще поиска да се приложи предварително изпълнение.


Ще се търси мнението на още два регулаторни органа


В свое решение по казуса от днес от КЗП посочват, че е нелоялна търговска практика, да се извършва индексация на база инфлацията за две години. "Използването на средногодишния индекс за потребителските цени за 2020 г. е следвало да се отрази най-късно в сметките през декември 2021 г.", посочват от регулаторния орган.


От КЗП допълват, че ще сигнализира другите компетентни органи - Комисията за регулиране на съобщенията и Комисията за защита на конкуренцията, за произнасяне по казуса съобразно техните правомощия.


За бъдеще от КЗП препоръчват на всички мобилни оператори в клаузите, предвиждащи възможност за индексиране на цените на месечните абонаментни такси, да бъде определен конкретен срок - но не по-дълъг от 3 месеца от обявяването от НСИ на средногодишния индекс на потребителските цени, в който могат да упражнят правото си за индексиране на цените, с оглед предвидимост и яснота за потребителите.


Ще се променят закони, за да се защитят потребителите


"Защитата на българския потребител ни става абсолютен приоритет", каза министърът на икономиката и допълни, че ще бъде възстановен националният съвет за защита на потребителите, който не се е събирал повече от 2 години.


Нинова посочи, че само тази година в КЗП са постъпили 21 000 жалби по различни казуси. Най-много от тях са срещу енергоразпределителни дружества, топлофикации, ВиК дружества и за некачествени стоки. "Това е симптом - колко много хора имат проблем по отношение на потребителските си права", каза още министърът.
Според нея ще се работи и в посока на промени на закони, за да се гарантира защитата на потребителите. Нинова не изключва да се приеме и специален закон за колекторските фирми.


За реакцията на мобилните оператори четете тук.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK