
© Цветелина Белутова, Капитал
Търговските парковете в България са най-бързо развиващият се формат през последните две години, като само през миналата година са открити 10 нови. Такива проекти са привлекателни поради удобството, откритите пространства и достъпност, която предлагат, посочват в свой анализ на този сегмент от пазара от консултанта "Колиърс" (Colliers).
Допълват, че благодарение на тяхната експанзия популярни международни марки успяват да навлязат в градове, в които преди това не са присъствали. Към края на 2021 г. общият обем площи в търговски паркове е 237 хил. кв.м в 25 проекта.
Търговски парк се дефинира като професионално разработен проект, в който има поне три големи търговски вериги, заемащи над 2 хил. кв.м площ, с централизирано управление и достатъчен брой паркоместа. Примери за такива паркове са Jumbo Plaza, Retail Park Veliko Търново, Retail Park Plovdiv и др. Те са различни по размер.
Водещата категория в големите търговски паркове са мебели и магазини от типа "направи си сам" с дял 45%. В малките търговски паркове най-голям дял като наети площи има модата с 30% в сравнение с 16% в традиционните търговски паркове и 11% в големите търговски паркове. Наличието на супермаркети, магазини за здраве и красота е по-характерно за традиционните и малките търговски паркове. Електрониката е най-добре представена в традиционните търговски паркове.
За да повишат конкурентоспособността си, инвеститорите ще разширят микса си от наематели с представители на развлекателната индустрия като киносалони, ресторанти, обекти от типа drive-thru и фитнес зали. Това ще спомогне и за увеличаване на посещаемостта и времето за престой, прогнозират експертите на "Колиърс".