Може ли "Нефтохим" да преработва неруски петрол

Може ли "Нефтохим" да преработва неруски петрол

© Надежда Чипева, Капитал



Европейската комисия предложи пълна забрана за вноса на руски петрол от края на годината в шести пакет от санкции от началото на войната в Украйна. Проектът за предложението за ембарго върху петрола от Русия, който се подготвя от ЕС, предвижда постепенно прекратяване на вноса в разстояние на 6 до 8 месеца. Ако предложението бъде прието и България не получи изключение от него, каквото се предлага за Словакия и Унгария, то ще стои въпросът дали "Лукойл Нефтохим" ще продължи да работи. Причината е, че в момента рафинерията преработва предимно руски петрол.


Мнението на вицепремиера и министър на финансите Асен Василев, изразено пред "Капитал" е, че няма никакъв проблем предприятието да работи с друга суровина.


"България може чисто технологично без руски петрол, но това би оскъпило значително горивата. От тази гледна точка, ако ЕК предвижда изключения, ние бихме искали да се възползваме от тези изключения, тъй като това е в най-добрия интерес на българските потребители, българските превозвачи и българския народ като цяло", обяви той. Пред "?4 часа" той казва, че рафинерията може да премине на изцяло неруска суровина.




Представителят на държавата в рафинерията Красимир Първанов обаче обяви пред "Медиапул", че тя ще спре да работи, ако се приеме това решение. Възложил е да се направи анализ за замяна на сегашните между 50% и 60% количества руски петрол уралс. В момента остатъкът се осигурявал през борсите - от Саудитска Арабия, Кувейт и други държави, като ще се провери дали може да се увеличат доставките оттам. Той обаче подчертава, че технологично предприятието не може да работи без руски петрол. Посочва, че при частично ембарго и доставки дори от едва 10% руски петрол рафинерията ще може да работи.


"Капитал" напомня, че българският пазар е силно зависим от "Лукойл Нефтохим" - в различни периоди рафинерията осигурява между 50 и 70% от потреблението на горива в страната. В същото време и част от другото вносно готово гориво пак е с произход Русия.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK