Правителството предложи мерки за цените на горивата и оплакванията на превозвачите

Правителството предложи мерки за цените на горивата и оплакванията на превозвачите

© Юлия Лазарова



Правителството публикува предложенията си за смекчаване на тежестта върху гражданите от високите цени на горивата и за удовлетворяване на исканията на превозвачите "след месеци работа, както е видно от задействаните процедури", докато в Министерския съвет премиерът Кирил Петков провежда среща с представители на транспортния бранш. Във фокуса на срещата са поставените от превозвачите проблеми и мерките, които кабинетът е предприел по разрешаването им. В срещата участват и вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов и транспортният министър Николай Събев.


Намаляване цената на биодобавката


Министерството на транспорта е постигнало договорка с Националната асоциация по биогорива в България, че компаниите ще предоставят за българския пазар биодобавката със 150- 200 долара на тон по-ниско от цената на спот пазара. Предложението важи за юли, август и септември. Така цената за добавката за българските потребители ще бъде изключително конкурентна, твърдят от правителството и уверяват: "България е един от водещите производители на биогорива в Европа и това ни позволява да се възползваме от ситуацията, което е в интерес на българските потребители. По този начин очакваме ефектът от биодобавката върху крайната цена на горивата да бъде силно намален."


Премахване на акциза и намаляване на ДДС за газа, пропан-бутана и метана


Правителството посочва, че намаляването на акциза ще даде възможност за намаляване на цената на килограм пропан-бутан с 34 стотинки допълнително. Това гориво се използва от много от българските превозвачи, както и много крайни собственици на автомобили. Предлага се намаляване на ДДС на природния газ и на пропан-бутана на 9 процента. Тази мярка се допълва и с вече обявеното покачване на минималния праг за задължителна регистрация по ДДС до праг от 100 000 лв., което беше облекчение за малките транспортни фирми.


Законодателни промени във връзка с неточно отчитане през тол системата




Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е предприело изменения на Закона за пътищата, както и на Закона за движение по пътищата, с които се променя механизмът на санкционирането на превозвачите, като се въвежда справедлив и облекчен метод на разграничение на неволните от истинските нарушения на тол системата. Когато тя не функционира, законът е категоричен, че никой нищо не заплаща. Във всички останали случаи на изключено устройство по невнимание или дължащо се на техническа повреда, ще се прилага нов механизъм, без санкция на превозвачите. Дава им се възможност да декларират чрез своя доставчик, че става въпрос за техническа грешка и ще заплатят определена такса.


Осигуряване на предвидимост при промяна на тарифите на тол системата


Превозвачите предложиха да се осигури предвидимост на промените в тарифата и обхвата на тол таксуването, като се даде минимум 6 месеца транзитен период, в който превозвачите да могат да изменят договорите си и да предвидят евентуалното увеличение в цената на услугите си. От правителството посочват, че предложението е взето предвид, като изменението в тарифата е оповестено повече от 6 месеца преди въвеждането ѝ.


Във връзка с поставения проблем от превозвачите за съмнения в работата на тол системата, от кабинета посочват, че още през февруари 2022 в МРРБ със съдействието на Министерството на електронното управление (МЕУ) са създадени две работни групи, които да извършат:

  • правен и икономически анализ на сключените договори между Агенция "Пътна инфраструктура" и трети лица във връзка с дейността по електронно събиране на пътни такси, с цел установяване на законосъобразност на възложените дейности и поетите ангажименти;
  • технически одит на дейността на Националното тол управление за периода на въвеждане на смесената система за електронно пътно таксуване в България до настоящия момент, който одит ще има за задача да разгледа системата за пътно таксуване, както от гледна точка на съответствие на софтуерните решения с изискванията на закона, на приложимата подзаконова нормативна уредба, на изискванията на приложимия стандарт за пътно таксуване и заданието, по което е изработена системата.
Работата на работните групи продължава и МРРБ очаква писмени доклади, въз основа на които, в зависимост от констатациите, ще се предприемат мерки и действия.


По отношение поставения проблем от превозвачите, а именно да се предвиди механизъм, с който транзитният трафик да се ограничава/насочва само по автомагистрали и първокласни пътища, като се забрани преминаването им през алтернативни маршрути по второкласни и третокласни пътища, които не са предназначени и проектирани да издържат подобно осово натоварване, МРРБ е обсъдило предложението, но европейското законодателство забранявало мерки, които да бъдат по-неблагоприятни за превозвачите от други страни членки спрямо собствените ни превозвачи. "Изключено е да се говори и за въвеждането на по-скъпи ставки за преминаване на пътя за транзитния трафик, тъй като и това е категорично забранено от Европа", настоява правителството.


Промени в компенсирането и субсидирането на обществения транспорт


Един от начините да се стимулира ползването на обществен транспорт е да се компенсират разликите в цените на билетите за различни социални групи. Констатациите на Министерството на транспорта са, че системата на разпределение на компенсации и субсидии действаща към момента позволява различни тълкувания и не добри практики. В поредицата от срещи между Николай Събев и превозвачите, проведени след 10 май, участниците в срещите стигнаха до извода, че е най-добре да се следват стриктно разпоредбите на еврорегламент от 2002 г.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK