Какво означават мерките на управляващите за потребителите

Какво означават мерките на управляващите за потребителите

© Велко Ангелов



Имаме коалиционно споразумение, там е ясно записано, че диференцирани ДДС ставки, изключая тези, които са заварени покрай COVID кризата, няма да се приемат. А и това, което видяхме, че когато бяха намалени ДДС ставките, примерно за ресторантьорството, това не доведе до по-ниски цени за крайния потребител.


Това обяви през февруари вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев, когато бе под натиск от хлебния бранш, колегата му Корнелия Нинова и дори президента Румен Радев да се намали или направо премахне данъкът от тази стока.


Три месеца по-късно се обявява, че ставката на ДДС върху хляба отпада. Управляващата коалиция представи и редица други мерки, които ще се дават "на калпак" - тоест, няма да са насочени към хората в нужда, а към всички. Списък с всички мерки вижте тук. Те са различен срок на действие и повечето се очаква да бъдат одобрени с промени в съответните данъчни закони, които по уверението на министъра на финансите Асен Василев ще се приемат в пакет с актуализацията на бюджета, която засега се предвижда да влезе в сила от 1 юли.




Повече за това четете тук.
Какви бяха коментарите на депутатите четете тук.


Хлябът на народа


"По-добре нулева ставка на хляба, отколкото на алкохола", обясни решението за отпадането на ДДС финансовият министър. Облекчението ще бъде за сметка на друго, при което през лятото на 2020 г. бе намалена до 9% ставката на някои стоки и услуги, сред които и тази върху виното и бирата. Сега тя ще се върне на 20%. Министърът на икономиката Корнелия Нинова, която е най-отявленият защитник на контрола върху цените без да се търси сметка за ефекта от това, обяви, че "това е мярка, която ще стигне до всяко домакинство".


Цената на хляба е тема, използвана изключително политически през всичките години след 1989 г. тъкмо заради това, че на практика няма домакинство, което да не ползва хляб, а и в тези с ниски доходи това е наистина стока от първа необходимост. "За българина цената на хляба е изключително сензитивна тематика. За нас хлябът не е просто стока, а е обвързван надълбоко с полезностите, с нашите обичаи. От това по какъв начин се оправяме с тази цена зависи въобще по какъв начин се оправяме с икономическата и енергийната рецесия", коментира преди няколко месеца и президентът Румен Радев в настояването си за облекчение.


В същото време данните на НСИ показват траен спад в консумацията на хляб - през 2012 г. всеки е консумирал средно по 101.1 кг на година, то през 2021 г. количеството е спаднало на 78.2 кг.


Предстои да се види какви актуални разчети ще представят хлебопроизводителите за крайната цена, когато тяхното желание за данъчно облекчение е дори надминато. "Цената зависи от производителите и търговските вериги. Те сами си определят цената. А правителството маха този данък", обясни Асен Василев по темата какъв ще е ефектът от конкретно тази мярка.


Цените в заведенията и тези на книгите не спаднаха след въвеждането на намалената ставка на данъка за двата бранша, но и целта на мярката тогава бе да се подпомогнат самите те заради щетите от пандемията.


В годините назад производителите на хляб са представяли различни тези, допускайки, че премахване на данъка от 20% не означава автоматично същия спад в крайната цена. Причината е, че данъкът не отпада от останалите фактори, които участват във формирането на крайната цена - най-вече брашното, а освен това е налице ръст и в други разходи. Последната оценката на производителите, оповестена в края на април, обаче вече е, че с отпадането на ДДС автоматично крайната цена ще падне със същия процент. Това следва от думи в две интервюта - през октомври 2021 г. пред "Дарик" и през април 2022 г. пред Би Ти Ви на Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите.


Данъчни експерти пък виждат възможност в мярката всички от сектора да се представят за произвеждащи единствено хляб като избягват данъка върху другите си продукти.


Пенсиите - нагоре за всички


Другата мярка, която засяга значителна част от населението - 2 млн. от общо около 7 млн. българи, е корекцията в пенсиите.


Пенсиите ще бъдат увеличени от 1 юли като COVID надбавката от 60 лв. автоматично се включва в размера на пенсията, а отделно всички пенсии се вдигнат с около 10 на сто, вместо заложените в бюджета 6.1%. По изчисления на "Дневник" по-високият процент осъвременяване ще струва на бюджета допълнително малко под 270 млн. лв.


Според управляващите ефектът от този подход ще е средно увеличение на пенсиите с около 21 на сто от 1 юли и с 56% в рамките на последните 12 месеца. Минималната пенсия ще стане 467 лв. при 370 лв. сега.


Към 1 октомври всяка отпусната пенсия ще бъде преизчислена наново година по година, започвайки от 2008 г., когато пенсиите бяха осъвременени за последно преди сегашната четворна коалиция да дойде на власт. Съгласно изрични нормативни разпоредби, през 2017 г., 2018 г. и 2019 г. не беше извършено осъвременяване на трудовите пенсии по т. нар. швейцарско правило (формулата включва половината от ръста на осигурителния доход и половината на инфлацията за предходната година). Сега, по думите на вицепремиера и министър на финансите Асен Василев, то ще бъде приложено ретроактивно, така че ощетените да получат своята справедлива пенсия, а всички "префасонирания" на системата в годините по този начин ще бъдат изчистени. Около 700 хил. души се очаква да получат увеличение в резултат на това.


Отделно таванът на пенсиите от същата дата ще се вдигне на 3400 лв., колкото е максималният осигурителен доход. Така ще е сигурно, че никой няма да получава по-ниска пенсия, отколкото е размерът на сумата, върху която се е осигурявал. В момента около 34 хил. души са ощетени заради твърде ниския таван - едва 1500 лв. Идеята на тази мярка е да стимулира хората да се осигуряват върху реалните доходи.


С 25 ст. надолу


Различните варианти за облекчение при цените на горивата се сведоха до отстъпка от 25 ст. за всеки литър А-95 или дизел като тя ще се получава директно при зареждане. Засега планът е това да важи в рамките на 1 г. Така представена, мярката означава, че автоматично горивата поевтиняват за потребителите с тази сума за всеки литър. От мярката са изключени по-високия клас продукти, а обявяваната в предишните дни идея отстъпката да важи само за 50 литра гориво месечно е отпаднала.


Засега не е оповестено как държавата ще администрира това - дали бензиностанциите ще издават фактура на физическите лица или търговците да изпращат по служебен път на НАП допълнителна информация за продажбите си.


Тази сутрин средната цена в страната на литър А95Н е 3.09 лв., а на дизела - 3.27 лв., по данни на fuelo.bg.


Спад на енергийните данъци


В допълнение на директната отстъпка от крайната цена на двата вида гориво в мерките е заложено ДДС да падне на 9% за природния газ и метана, а също и за парното и топлата вода. Това ще бъде облекчение за газифицираните домакинства, чиито сметки се повишаваха през последните месеци с поскъпването на газа, а също и за тези, които ползват централно отопление. Последната група все още не е изпитала ефекта от цялото поскъпване на газа главно поради административното определяне на цените от енергийния регулатор КЕВР и наложения мораториум от началото на годината до края на март върху цените на тока и газа за бита.


На КЕВР ще бъдат отправени препоръки да въведе различни тарифи при по-малко потребление на ток, вода, парно и газ. Това вероятно ще означава по-ниска цена до определен обем консумирани количества, които гарантират някакво минимално потребление и също ще са стимули за пестене. Не е известно дали КЕВР ще приеме тези препоръки и други подробности на този етап не са съобщавани.


Метанът е предпочитаното гориво не само от фирмите за таксиметрови превози, но и от много потребители през последните години заради ниската цена на горивото в миналото. За последната година обаче цената се е покачила със 150%, показват данни на сайта fuelo.bg. Не се очаква облекчението да доведе до поевтиняване на таксиметровия превоз предвид "консумирания" от превозвачите ръст на горивото досега. Цените им могат да се променят с решение на съответния общински съвет, а за последно бяха актуализирани през ноември миналата година. Оценката на бранша обаче е, че актуализацията не е отразила нарасналите разходи през последните години.


В допълнение отпада акцизът върху тока, природния газ и метана. Все още няма калкулации как тази отстъпка ще се отрази върху крайните цени на отделните продукти и услуги.


Предвижда се и отпадането на акциза върху тока, природния газ и метана, което също би трябвало да има дял върху поевтиняването на тези енергоизточници като изчисления и подробности се очакват в следващите дни.


Съвети за икономично шофиране четете тук.


За всички с деца


За 2021 г. на практика за пръв път в най-новата история на България бяха въведени помощи за отглеждане на дете в размер, който е значим - 4500 лв. данъчно облекчение за дете. Сега сумата се качва на 6 хил. лв. и е обявена за трайна мярка. Освен това отново ще важи за всички семейства, независимо дали живеят от помощи или имат високи доходи.


Другата промяна е в това, че облекчението ще може да се ползва на тримесечна база. Повече детайли не са съобщени, но сега действащата помощ може да се ползва по два начина- в края на годината през работодателя, който приспада облекчението от годишния доход. Другата възможност е при подаването в началото на следващата година на декларация за доходите пред НАП, която връща съответната сума по банкова сметка.


Просрочените дългове


Облекчение е обявено и за хората, които не обслужват задълженията си навреме - към държавата, общините, за битови сметки. В момента по закон такива просрочия се облагат с основния лихвен процент, определян от БНБ плюс 10 процентни пункта. Сега управляващите свалят добавката към основния лихвен процент, който в момента е 0, на 4 пункта за физическите лица и 8 пункта за юридическите.


Това може да има най-голям ефект при забавеното плащане на местните данъци и такси, както и при сметките за парно и вода, където услугата в общия случай не може да бъде прекъсната само на неплатилия в срок.


Малкият бизнес се очаква да изпита облекчение от това, че от 1 януари 2023 г., няма да бъде длъжен да се регистрира по ДДС, ако оборотът му е под 100 хил. лв. В момента задължението се включва при 50 хил. лв. оборот. Оценката на експертите е, че облекчението ще е най-вече административно, а не толкова по линия на разходите за счетоводни услуги.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK