Концесионерът на летище Горна Оряховица е платил само 111 хил. лв. такси

Концесионерът на летище Горна Оряховица е платил само 111 хил. лв. такси

© Надежда Чипева, Капитал



Концесионерът на летище "Горна Оряховица" към момента е заплатил концесионни такси в размер на около 111 000 лв. Това обяви министърът на транспорта Николай Събев по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос на депутата от БСП Явор Божанков какви са плановете на подопечното му ведомство за важното за Северна България летище.


Концесионният договор за летището е сключен през април 2016 г. за срок от 35 години, като за срока на договора концесионерът трябва да извърши инвестиции в общ размер на 32 млн. лв. без ДДС, но до момента са извършени инвестиции за около 5.9 млн. лв. Отделно концесионните възнаграждения, предвидени в срока на договора са за 31.4 млн. лв. без ДДС, смятано от юли 2020 г. Въпреки изтичането на 4-годишния гратисен период към днешна дата концесионерът е заплатил концесионни възнаграждения само за 111 хил. лв.


Събев също така уточни, че от страна на швейцарска компания е заявено намерение за придобиване на капиталово участие в концесионера на летище Горна Оряховица. Това заявление е предмет на разглеждане и анализ от Министерството на транспорта за положително въздействие на подобна сделка върху концесията, като ако не съответства, ще бъде отхвърлено.




Министерството на транспорта оценявало "изключително високо" сериозния потенциал на летището за бъдещото развитие на региона, особено във връзка с инвестиционните планове за изграждане на интермодален терминал на гара Горна Оряховица.


"Ние разглеждаме Горна Оряховица като сериозен транспортен възел, който има сериозен потенциал и трябва да бъде развит. Доказателство за привлекателността на летището е и проявеният интерес и от други потенциални инвеститори. Целта на държавата като концедент е да осигури най-добрите възможности за развитие на летището като обект на публичната инфраструктура чрез най-добрия, качествен и сигурен инвеститор. До този момент ние ще следим концесионера стриктно да спазва ангажиментите си по договора за концесия", отбеляза още Събев.


Божанков посочи за летището, че то вълнува местната общност. По думите му правителствата на Бойко Борисов са обещавали работеща концесия, логистика, транспортни превози, дори нискотарифни пътнически полети, "въобще десетки са обещанията, но до ден днешен нищо не става, старият концесионер очевидно за всички не си е спазвал програмата и не е правил нужните инвестиции - по какви причини и как му се е разминавало, това е дълга тема".


"Хубава работа, ама гербаджийска. Така приключват намеренията на ГЕРБ, обещанията, десетките, стотици статии какви нискотарифни полети, карго полети и всякакви полети тръгват. Явно летището и тази концесия се приземяват заедно с ГЕРБ, но е логично така да свършат нещата предвид характера на онова управление", коментира депутатът от БСП.


Събев отговори и на въпрос от Божанков докъде са стигнали процедурите за изграждането на интермодален терминал на гара Горна Оряховица. В момента се изготвяла документация за обществена поръчка, като одобрението за финансиране се очаквало да стане през лятото на 2022 г.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK