"Nеxt.е.GО" подаде инвестиционно предложение за строеж на завод за електромобили в Ловеч

"Nеxt.е.GО" подаде инвестиционно предложение за строеж на завод за електромобили в Ловеч

© Министерство на икономиката



В регионалната екоинспекция в Ловеч е постъпило инвестиционно предложение за иновативен завод за сглобяване на електрически автомобили "e.GO", съобщават от местната община. Кметът на града Корнелия Маринова е получила писмо от екоинспекцията на 23 май.


Като възложител е посочен "НЕКСТ.Е.ГО.БЪЛГАРИЯ" АД, Ловеч. От писмото става известно, че бъдещият завод ще се намира в имот, находящ се в "Индустриален парк БАЛКАН", разположен в Северната промишлена зона на Ловеч. Площта на поземления имот на завода е 173 511 кв.м. От тази площ около 17 250 кв.м ще бъдат предвидени за паркинг зони за служители и посетители, за контролно-пропускателен пункт на камиони, паркинг за паркиране и товарене на готовите превозни средства, паркинг с логистично предназначение и тестово изпитание и др.


На 10 юли 2021 г. Кирил Петков, тогава служебен министър на икономиката, и представители на германската компания Nеxt.е.GО подписаха меморандум за изграждане на завод за производство на електрически автомобили в Ловеч. Бе посочено, че инвестицията, привлечена от Автомобилния клъстер в България, ще бъде около 140 млн. евро, като до края на 2021 г. се очакваше да бъдат разкрити 1000 нови работни места.




По информация на "Капитал" от Next.e.GO Mobile са оглеждали различни места в България и са се спрели на терена на бившия машиностроителен завод "Балкан" в Ловеч. Той е в дружеството "Балкан", част от "Напредък холдинг", свързан с братя Домусчиеви. Основната площадка на завода от години стои пуста, макар "Балкан" все още да има малко производство на части и компоненти за кари, както и велосипеди. Данъчната оценка на целия имот е към 9.5 млн. лв.


През последния месец проектът бе коментиран от представители на опозицията от ГЕРБ, като настоящият депутат и бивш шеф на Агенцията за инвестиции Десислава Трифонова поиска в парламентарната икономическа комисия министърът на иновациите Даниел Лорер да предостави договора с "НЕКСТ.Е.ГО.БЪЛГАРИЯ". След гласуване искането бе прието, а мотивът на Трифонова бе парламентът и обществото да видят записаните в договора гаранции за държавата, която се очаква да предостави помощ от 34 млн. евро.


Кой е производителят


Nеxt.е.GО е германски стартъп c производство в град Аахен. През септември 2020 г. компанията е.GО Mоbilе АG е придобита от холандската инвестиционна група ND Industriаl BV. Новата компания бе наречена Nеxt.е.GО Mоbilе SЕ.


Тестовото производство на е-колите се очаква да започне през 2023 г., а капацитетът на завода ще е около 30 хил. бройки годишно, съобщи Би Ти Ви. Колите са алуминиеви, а отгоре ще бъдат покрити със специална пластмаса. Те ще са от градски тип, а базовите модели се очаква да бъдат с пробег около 200 километра с едно зареждане на батерията.


Алуминиевата конструкция на елекромобила ще се произвежда от българската фирма "Етем", а кабелите - в завода на "Язаки" в Ямбол. Софтуерът на колата ще се изработва от българското звено на "Бош".


След две години, когато бъде готова първата кола, тя ще струва около 20 000 евро и ще има пробег около 200 километра с едно зареждане при скорост около 80 км в час, каза Али Верзай, председател на борда на директорите на e.GO - Германия, цитиран от БТА.


Държавата ще подкрепи проекта с около 34 млн. евро, но на части и при определени условия. Петков каза през юли, че нито лев няма да бъде даден, преди да се произведе първият автомобил. "Когато построят фабриката, ще имат финансова подкрепа, която ще се отрази само когато първият такъв автомобил излезе от фабриката. Втора финансова подкрепа ще има, когато направят продажби - 10 хил. коли, и третата - при 20 хил. коли", каза Петков, цитиран от Би Ти Ви. Ако за седем години тези критерии не бъдат постигнати, помощ няма да има.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK