Концесионерът на летище София обеща пълно обновление на Терминал 2

Хесус Кабайеро, изп. директор на "СОФ кънект".

© Надежда Чипева, Капитал

Хесус Кабайеро, изп. директор на "СОФ кънект".



Концесионерът на летище София започва поетапно пълно обновление на Терминал 2, като преди началото на следващото лято се очаква всички полети да се изпълняват от него. Това съобщи пред журналисти Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на "СОФ кънект" - фирмата концесионер.


Той заяви, че се готви "пълна трансформация" на летището, което включва строително дейности, които в най-активната им част се очаква да започнат през есента.


Планът предвижда разширяване и увеличаване на капацитета проверка на багажа и на документите, като последното включва увеличаване на служителите на "Гранична полиция". Гишетата за чекиране също се очаква да се удвоят, а освен това предстои обявяването на търг за система за обработка на багажа, която включва и самообслужване.




Предвиждат се три нови ръкава за различни по размер самолети, обновяване на зоните за продажби на стоки и на тези за хранене. Предвижда се тераса с гледка към самолетите и възможности за пушене, за което по думите на Кабайеро много настоявали българските пътници.


В обновлението е предвиден и ремонт на закрития паркинг, който самият Кабайеро отбеляза, че е в много лошо състояние. Междувременно се предвижда на открито да има три обособени места за целта. Ремонтът ще включва и инсталирането на система за самообслужване. На покрива на паркинга след ремонта се предвижда да има зона за събития и хранене.


Сред новостите е и площадка за желаещите да снимат, каквато в миналото имаше.


На по-късен етап се предвижда ремонт и разширение на инфраструктурата за пристигащите пътници. В резултат Терминал 1 ще бъде запазен като историческа за летището сграда, където ще се поемат частни полети и където ще остане и сега действащата VIP зона, която ще бъде обновена.


Кабайеро отбеляза, че всички летища по света изпитват голям недостиг на служители след натоварването, което изпитват заради отпадналите мерки за пандемията. Отбеляза, че в момента се търсят около 60 служители - и като администрация, и друг персонал. Подчерта, че от началото на пандемията не са освобождавани служители, което е от полза в момента.


След приключването на строителните дейности на терминала се предвижда план за изграждането на Терминал 3. Кабайеро напомни, че според договора за концесия той трябва да влезе в експлоатация до 2030 г.


По думите му до момента инвестициите са 23 млн. лв., което е под формата на подписани договори за обновление. За първите 5 години от концесията ангажиментът е да бъдат инвестирани 140 млн. лв. Това бе и първоначалния план на компанията, макар че заради пандемията тя бе поискала тази сума да се свие наполовина. Редукция бе заявена и за времето от петата до десетата година, което да бъде наваксано впоследствие. Междувременно компанията получи възможност 10 години да не плаща концесионната такса заради пандемията. За това се разбра през февруари 2021 г., като облекчението е получено от кабинета "Борисов".


"Соф кънект" се опитва активно да привлече нови авиокомпании, като след анализ е достигнало до това, че могат да се открият нови около 100 дестинации. По думите на Кабайеро всеки месец се провеждат над 30 срещи с представители на авиокомпании, които били впечатлени от тази проактивна политика, каквато преди това не била налице.


През 2021 г. столичното летище е обслужило 3.3 млн. пътници, което представлява едва 47% от пътникопотока през 2019 г., когато пътниците са били над 7.1 млн.


Изборът на концесионер бе обявен на 17 юли 2019 г. Концесията е за 35 години.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK