"Ефектът Лидл" в България е 1.61 млрд. лв. през 2021 г., изчислиха икономисти

Главният изпълнителен директор на "Лидл България" Милена Драгийска и икономистът Лъчезар Богданов (вдясно)

© distinkt.bg

Главният изпълнителен директор на "Лидл България" Милена Драгийска и икономистът Лъчезар Богданов (вдясно)



Общият принос от дейността на българското подразделение на германската верига магазини "Лидл" върху икономиката на България през 2021 г. е 1.61 млрд. лв. Това показва нова оценка, изготвена с помощта на Института за пазарна икономика (ИПИ). Оценката беше представена от главния икономист в ИПИ Лъчезар Богданов и главния изпълнителен директор на "Лидл България" Милена Драгийска.


ИПИ е направил модел за регионално икономическо въздействие, за да се видят пълните ефекти от дейността на "Лидл", или както го наричат в компанията - "ефектът Лидл", като тук влизат както преките, така и непреките ефекти от дейността ѝ.


Според оценката преките ефекти за българската икономика през 2021 г. са били 942 млн. лв. Сумата включва всички разходи, които "Лидл България" прави в страната, включително:

  • разходи за хранителни и нехранителни стоки от български производители, както и износ на техни стоки;
  • разходи за инвестиции в сгради, подобрения на имоти, машини, оборудване;
  • разходи, свързани с извършването на дейността на компания, между които ремонт, поддръжка, охрана, транспорт, ИТ, маркетинг услуги;
  • нетни разходи за заплати на служителите.
Непреките ефекти от дейността




възлизат на 670 млн. лв. и включват всеки разход на компанията, който опосредствано оказва въздействие върху икономиката. Тук се включват доставчиците на стоки и услуги за "Лидл България", които от своя страна инвестират получените средства например в покупка на суровини, промишлени стоки, наемат хора, плащат заплати. От друга страна са служителите на компанията, които харчат доходите си за стоки и услуги.


За сравнение, "ефектът Лидл" през последната предковидна 2019 г. е бил 1.12 млрд. лв., като ръстът през 2021 г. е 44 процента. През 2020 г. преките и непреките ефекти от дейността на компанията са били 1.4 млрд. лв.

През 2021 г. "Лидл" е платил 620 млн. лв. за хранителни и нехранителни стоки, както и за износ на стоки от български производители. Според оценката на ИПИ това е създало 460 млн. лв. непреки ефекти. Направените инвестиции през миналата година са 112 млн. лв., които са създали още 83 млн. лв. непреки ефекти. За услуги "Лидл" е изразходвал 139 млн. лв. през 2021 г., непреките ефекти от които са били 86 млн. лв.


За заплати на над 3700-те си служители през 2021 г. компанията е дала 71 млн. лв., които са създали още 41 млн. лв. непреки ефекти. За сравнение, през 2019 г. разходите за трудови възнаграждения са били 55 млн. лв. Според Драгийска средната месечна заплата в "Лидл" е с 53% по-висока от средната за страната.


Богданов представи разбивка на всеки 100 лв. разходи на "Лидл България" за миналата година. Най-голям дял - около 62 лв. на всеки 100 лв. разходи - са отишли за български стоки. На второ място са разходите за сгради, поддръжка и ремонт - 14 лв. на всеки 100 лв. Следват услугите с 9.50 лв. и заплатите със 7 лв. За данъци и осигуровки компанията е дала 4 лв. на всеки 100 лв. разходи (платила е над 42 млн. лв. данъци през 2021 г.). За оборудване са отишли 3.50 лв.


Да измериш реалната стойност на приноса си към обществото
Да измериш реалната стойност на приноса си към обществото


Според ИПИ всеки 100 лв, похарчени от "Лидл България" в страната, са създали допълнителна стойност от 71 лв. Така общият принос от дейността на "Лидл" за всеки 100 лв. достига 171 лв.


Богданов изрази мнение, че в много български общини "Лидл" е най-добрият работодател, като компанията давала най-добрите възможностите за работа в тях.


Към момента "Лидл" има 113 магазина в България, като 10 от тях са построени и са започнали да функционират през 2020 и 2021 г. Магазини на "Лидл" има в 52 населени места в страната.


За 6 месеца българските производители бележат 44% ръст в износа
За 6 месеца българските производители бележат 44% ръст в износа

От своя страна Милена Драгийска даде конкретни примери какво се включва в 460-те млн. лв непреки ефекти. "Лидл" например работят с производителя на говежди пържоли "Тандем - Попово". Оборот от 28 млн. лв. са имали с тях през 2021 г., от които 5 млн. лв. са били за износ. С компанията за био храни "Смарт органик" компанията е имала 1.5 млн. лв. оборот през миналата година.


Изпълнителният директор на "Лидл България" е сдържана в прогнозата си за 2023 г. заради струпалите се външни и вътрешни кризи, включително с високите цени на енергоносителите и войната в Украйна. Не вижда как компанията ще регистрира повече от 6 процента ръст догодина. Макар и да е много трудно да се прогнозира отсега, за 2024 г. е по-оптимистична за ръста на "Лидл".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK