Държавата ще подпомага вдигащите цените мобилни оператори и чрез намаляване на такси

Диана Ковачева

© Омбудсман на РБ

Диана Ковачева



Омбудсманът Диана Ковачева е изпратила писмо до служебния премиер Гълъб Донев и служебния министър на икономиката Никола Стоянов, в което настоява държавата да защити потребителите на мобилни услуги, чиито цени и трите мобилни оператора вдигат от февруари и март, като посочват за причина високата инфлация.


Ковачева се аргументира включително с обстоятелството, че служебното правителство възнамерява да намали драстично таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) от мобилните оператори. Става въпрос за намаление средно над 40 процента на таксите за разрешения, за радиочестоти и др. Държавата помагаше през цялата 2022 г. на телекомите и чрез компенсиране на цената на тока и продължава да го прави и през тази година.


Комисията за защита на потребителите вижда неравноправие в договорите с мобилни оператори
Комисията за защита на потребителите вижда неравноправие в договорите с мобилни оператори



"Предлага се намаление на таксите по Тарифата средно над 40%, като част от мотивите за това са: насърчаване на инвестициите; стимулиране на иновациите; осигуряване на условия за въвеждане на ново поколение мобилни
мрежи (5G) и т.н. Поради същите причини мобилните оператори предстои да индексират цените на услугите си, например "Йеттел" с 15.3%", пише Ковачева до Донев и Стоянов.


"Виваком" обяви, че ще увеличи цените с два лева за всяка отделна услуга. "А1" също заяви увеличение на цената на услугите си от 1 март, като месечните абонаментни планове на мобилния оператор между 7 и 25 лв. ще поскъпнат с 15.3%. А сметките на абонатите му с месечни такси над 25 лв. ще се увеличат с 2 лв. за всяка услуга.


Омбудсманът подчертава още, че и на заседанието на парламентарната икономическата комисия на 25 януари в Народното събрание мобилните оператори не са представили конкретни икономически данни и обосновка за необходимостта от повишаване на цените на мобилните услуги.


Изтъква се също, че потребителите ще бъдат принудени да плащат увеличените цени без право да предоговорят условията по договорите си в посока по-ниски тарифи, както и без възможност да прекратяват договорите си без неустойки. За Ковачева това е "категорично несправедливо" и настоява, че когато държавата дава финансови компенсации на бизнеса, срещу това трябва да има изисквания за провеждане от тяхна страна на съответна социална и икономическа политика.


По време на заседанието на икономическата комисия към Народното събрание миналата сряда Комисията за защита на потребителите (КЗП) обяви, че на 24 януари е приключила проверка на договорите, които мобилните оператори сключват с потребителите. Според КЗП в голямата си част те са неравноправни, като е дала предписания за промяна и тече 14-дневен срок за обжалване.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK