Трите мобилни оператора не се явиха в парламента заради повишените цени

Трите мобилни оператора не се явиха в парламента заради повишените цени

© Анелия Николова



Трите мобилни оператора "Виваком", "А1" и "Йеттел" не се явиха пред парламентарната подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаването на монополите, въпреки че бяха поканени от депутатитe да бъдат изслушани аргументите им да вдигнат цените на услугите си.


Телекомите трябваше да представят пред подкомисията информация за приходите и разходите си за 2022 г., както и за печалбите си. Такава беше уговорката между депутатите от икономическата комисия и председателят на браншовата организация на трите оператора по време на заседанието на комисията на 25 януари.


"Виваком" обяви, че увеличава с два лева цената на всяка една от услугите си от февруари. "Йеттел" вдига цените на абонаментните си планове с 15.3 процента от този месец. "А1" също заяви увеличение на цените на услугите си, но от 1 март - месечните абонаментни планове на мобилния оператор между 7 и 25 лв. ще поскъпнат с 15.3%. Сметките на абонатите му с месечни такси над 25 лв. ще се увеличат с 2 лв. за всяка услуга. И трите мобилни оператора посочиха като причина за сериозния ръст на цените високата инфлация, която значително увеличила разходите им.




На заседанието на подкомисията се явиха, без предварително да е обявено, че ще бъдат изслушвани, омбудсманът Диана Ковачева и членът на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Ангел Джалев.


Депутатът от "Български възход" Лилия Недева се изказа критично към мобилните оператори, като отбеляза, че по нейна информация заплатите на служителите на телекомите практически не са били увеличавани и за нея като финансист "това вдигане на цените е абсолютно неоснователно". Запита и в хода на заседанието "как да се борим с картелите", тъй като трите компании вдигат цените с един и същ процент, което по думите ѝ е "странно".


Държавата ще подпомага вдигащите цените мобилни оператори и чрез намаляване на такси
Държавата ще подпомага вдигащите цените мобилни оператори и чрез намаляване на такси


Десислава Трифонова от ГЕРБ коментира, че депутатите не разполагат с реалните данни, на които телекомите основават индексацията на цените, но по думите ѝ "отстрани изглежда, че цените се вдигат много". Подчерта, че отсъствието на операторите от комисията и липсата на желание да предоставят информация е "съмнително".


Трифонова повдигна и въпроса защо изобщо парламентът се занимава с този въпрос. Напомни, че има два регулаторни органа, които са компетентни по темата, вероятно имайки предвид КЗП и Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Останалите депутати от подкомисията, които присъстваха на заседанието, дадоха да се разбере, че мислят по подобен начин.


Искрен Митев от "Продължаваме промяната" попита Джалев дали е изтекъл срокът на препоръките, които КЗП даде на мобилните оператори по отношение на клаузите в договорите, засягащи индексацията на цените.


Представителят на КЗП уточни, че все още нямало отговори от мобилните оператори на писмата, с които комисията е изразила виждането си за неравноправността на условията в договорите, съгласно които мобилните оператори могат едностранно да индексират цените, а клиентите им не могат едностранно да прекратяват договорите без плащане на неустойка в размер на три месечни абонаментни такси.


Омбудсманът повтори и пред подкомисията, че е сезирала служебния премиер Гълъб Донев и министъра на икономиката Никола Стоянов с апел държавата да защити потребителите на услугите на мобилните оператори. Сезирала е за проблема също и КЗП и КРС.


Комисията за защита на потребителите вижда неравноправие в договорите с мобилни оператори
Комисията за защита на потребителите вижда неравноправие в договорите с мобилни оператори

Ковачева отново изтъкна тезата си, че мобилните оператори получават от няколко месеца компенсации за ток, а служебното правителство се готви да им намали драстично и таксите за разрешителни, радиочестоти и др., които се събират от КРС, като причината е, че правят инвестиции в 5G мрежи и други услуги. Освен това вдигат и със сериозен процент цените, като привеждат като довод за това отново инвестициите си. Омбудсманът заключи от всичко това, че е "абсолютно немотивирано мобилните оператори да индексират цените на услугите си".


Ковачева допълни, че е сезирала за неравноправните клаузи в договорите министъра на транспорта и съобщенията Христо Алексиев, председателите на КРС и КЗП, както и икономическата комисия в парламента.


Омбудсманът е получил множество сигнали от граждани за невъзможността да се предоговарят договорите с мобилните оператори, което по думите ѝ отнема правото им на информиран избор.


"Не е справедливо и не е оправдано при толкова голяма подкрепа за операторите от страна държавата, потребителите също да бъдат натоварвани с високи цени", настоя Диана Ковачева.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK