
© Велко Ангелов
А след пандемията започна инфлацията. Така за много бизнеси изглеждат последните почти 3 години. При ограниченията заради коронавируса търговците с големи магазини бяха затваряни или потокът от клиенти бе редуциран - къде заради ограничения, наложени от държавата, къде заради това, че хората сами си намаляваха броя и продължителността на подобни посещения.
Когато мерките отпаднаха, се видя, че все пак хората не се застояват колкото преди в големите търговски обекти. А после инфлацията набра скорост и накара много потребители да се замислят за какво точно харчат и докъде ще има стигат доходите.
Не е да не се пазарува
Поглед към големите търговски обекти дори и през приемания за тежък януари след големите разходи по Коледа и Нова година показва, че потребителите продължават да пазаруват. Така е и според повечето търговци, макар някои от тях да не го признават.
Според наличните данни най-големите 50 търговци на дрехи и обувки в България отчитат ръст в оборотите от 42% през 2021 г., данните за миналата, в която животът в голяма степен се нормализира предстои да се видят. Засега е ясно, че най-новият играч на пазара - полската верига с евтини стоки "Пепко" (Pepco), е излязла начело по оборот пред дотогавашния лидер H&M. Анализите сочат, че това в голяма степен се дължи на големия брой обекти - около 100 в България. От компанията не можаха да отговорят на въпросите на "Дневник" до приключването на статията.
В друга верига за облекло - "Уайкики" (Wаikiki), очакват 2022 г. да завърши с около 10% ръст на продажбите, като сходно нарастване се прогнозира и през тази, каза пред "Дневник" Владислав Танчев, управител на компанията за България.
Обясни, че при сравнение между едни и същи магазини на годишна база ръстовете в продажбите почти достигат нивата от 2019 г., когато нямаше пандемия и висока инфлация.
Двуцифреното средно за страната поскъпване през миналата година не е било калкулирано все още от търговеца на дрехи. Причината е, че в този бранш поръчките за даден сезон се правят месеци предварително, почти година. Това означава, че отражението на инфлацията тепърва ще се види и то според компанията ще е в рамките на 10 на сто (изчислени по хармонизирания индекс на Евростат), казва Танчев. © Надежда Чипева, Капитал
Наблюденията му са, че през миналата година средният брой артикули в потребителската кошница намалява и се връща на нивата отпреди коронавируса. Причината е, че в пандемията посещенията в такъв тип магазини бяха по-редки, поради което се купуваха и повече на брой неща, обяснява мениджърът. Съответно това се отразява и на средната сума на потребителската кошница, която намалява.
От онлайн платформата за търговия OLX също посочват на база на годишните си данни, че модните дрехи и аксесоари са най-търсените продукти сред българските потребители през 2022 г. Обявите, свързани с модни артикули, са и най-посещаваните в сайта, въпреки ръста в цените на този тип стоки - с 15% спрямо предходната година.
Кликни тук, тук и тук
Отпадането на ограниченията заради пандемията и инфлацията не спират ръста и на онлайн търговията. По данни на е-commerce Europe през 2021 г. интернет продажбите в ЕС са с 29% ръст и надхвърлят 1.25 милиарда евро. Очаква се и 2022 г. да е завършила с такъв растеж на годишна база и обем от 1.64 млрд. евро.
Със сигурност пазарът реагира на предизвикателствата, пред които сме изправени - сложната геополитическа ситуация, проблеми с веригите на доставки, със суровините, газова криза и, разбира се, засилващите се инфлационни процеси, допълва Гугуи. Посочва, че чрез предлаганите продукти търговецът успява да привлче клиенти с различни бюджети. Принос за това има и възможността стоката да се плати на вноски без лихва, така че месечният бюджет да не бъде нарушен. От 2022 тази опция е валидна и за продуктите, които външни търговци предлагат в платформата. © Георги Кожухаров
"Показателна за устойчивото навлизане на електронната търговия в потребителските навици е и друга водеща тенденция - ръстът на посещенията през мобилни устройства, като за 2022 в eMAG увеличението на мобилния ни трафик е с над 17% сравнено с 2021 г.", коментира мениджърът.
През миналата година търговецът последва примера на някои доставчици на пратки и инсталира такива кутии, от които потребителят може да си вземе поръчката в удобно за него време след като е получил линк, придружен с пин код за отварянето.
Сред най-популярните сред потребителите на онлайн магазина продукти са мебели, стоки за дома и авто, следвани от продукти за деца, парфюми, лична грижа и козметика, смартфони и малки домакински уреди, лаптопи и ИТ продукти.
"Направи си сам" продължава да расте
Ограниченията при пандемията стимулираха инвестициите в домовете - от подобрения и ново обзавеждане до отлагани ремонти. Сериозният ръст в цените на строителните материали и услуги все още не е охладил ентусиазма на потребителите. Това показва не само многобройната клиeнтела в строителнитe хипермаркети, но и техните резултати и планове. В допълнение на това, че пандемията подтикна и тях да развият онлайн продажби, макар клиентелата на този вид продукти все още да предпочита да види и пипне преди да купи. © Лили Тоушек
Траян Халаджов, член на управителния съвет на "Доверие Брико" - дружеството, което управлява магазините Mr. Bricolage по споразумение с френската верига, коментира, че през 2022 г. се е усетило оживление в магазините на веригата след 2 г. ограничения при посещението на такива големи обекти.
На повишението на цените пък се дължат 15-16% от ръста на продажбите (при 30% очакван ръст за годината) спрямо 2021 г., показва изчисление на дружеството.
Друга причина за оживлението при пазаруването той намира в повишените доходи през последните 5-6 г., когато изобщо нямаше висока инфлация. "Има трайно нарастване на доходите на работещите хора, това неминуемо се отрази на техните нагласи за пазаруването", коментира той пред "Дневник". Неговите наблюдения са, че сега хората не търсят първо най-евтиното, а най-доброто съотношение цена-качество.
Оценката му е, че двуцифрената инфлация не е накарала хората да се сдържат от покупки, дори веригата отчита лек ръст в броя на клиентите при намаляващо население.
Освен това смята, че хората се чувстват сигурни за доходите си, защото безработица няма. "Когато кризата достигне до нас и започне да се проявява, тогава може би ще има промяна на нагласите", казва той.
Въпреки повишението на цените както на строителните материали, така и на другите продукти за оборудването на дома, ремонтите, които замениха ходенето по заведения и пътуванията по време на пандемията, не затихват. "Ремонтите никога няма да приключат, може да ги отложиш една година, но в края на краищата ще ги направиш рано или късно.
То и услугите много поскъпнаха - ходенето на море и ресторант вече е голям разход, но заведенията са пълни, което също е индикатор за отворени потребителските нагласи.
Подобно на много други бизнеси и веригата разви онлайн платформата си при пандемията, но през нея се продават ограничен кръг продукти с ясни параметри - градинско оборудване, инструменти и др. В общия случай сега тя служи за информация и сравнение на цени, а купуването е във физическите магазини.
В "Практикер" също изпращат добра година. "За да отговори на засиления интерес и увеличаващия се стокооборот, компанията инвестира и в построяването на допълнителни складови пространства из цялата страна", казва пред "Капитал" Андриан Пенков, старши мениджър на "Практикер ритейл". Веригата обяви и че планира да отвори още 2 магазина тази година - в Перник и в Хасково.
Детски играчки се пазаруват повече и отпреди пандемията
Пред "Дневник" Мариан Колев, собственик на "Хиполенд", казва, че търговията с играчки миналата година е била по-силна от най-силните преди пандемията. Въпреки ограниченията, които все още съществуваха през първите й месеци. © Юлия Лазарова
Отчита, че част от този ръст е и заради повишените цени или други фактори като поскъпналия 4-5 пъти транспорт за доставка от Далечния Изток, което се е отразило на по-евтините стоки. "Те влизаха на много по-висока цена, това налагаше да вдигаме цените за различни продукти между 5 и 20%", обяснява той.
Подчертава, че не повече от една четвърт от ръста в продажбите се дължи на инфлацията. Това означава, че потреблението като цяло е било по-високо от предходната година.
За себе си няма обяснение на какво се дължи големия ръст в продажбите на детски играчки. Допуска, че може част от това да се дължи на върнали се българи от чужбина заради пандемията, а също на това, че има доста украинци с деца в България. "Те също спомогнаха в някаква степен за повишението на потреблението. Има хора, които трайно се заселиха в България". За последното съди по по-големите обороти на обектите в Бургас и Варна.
Бизнесът твърдо се завърна към нормалност.
Смята, че потреблението е стимулирано от опасенията, че инфлацията яде спестените пари, плюс нищожните лихви по депозитите.
Не може да не отчетем натоварването на психиката заради инфлацията. Много хора ограничиха потреблението, включително такива, които не са социално слаби, започнаха да харчат много пестеливо, казва той. "Но повечето хора развързаха кесиите, много се заговори, че парите в банка с нулеви лихви са реално загуба, инфлацията ги изяжда и това за по-младите бе стимул да не ги държат в банка, а да купуват нещата сега, когато се по-евтини", допълни той.
Няма наблюдения клиентите му да се ориентират в избора си към по-бюджетни продукти. Илюстрация за това е, че средната сума на касовия бон е увеличена, както и стойността на средната единична покупка. "Много над реалната инфлация. Аргументът нека да потребяваме сега вместо да пестим е бил по-силен от страховете какво ще стане, ако дойде еврото и всичко поскъпне и всякакви подобни небивалици", анализира Колев.
Смята, че "ако не се случват някакви изключително неочаквани форсмажори", 2023 г. също ще бъде добра като потребление независимо от несигурната политическа ситуация.