
© Цветелина Белутова, Капитал
След отпадането на ограниченията заради пандемията хората се върнаха във физическите магазини, но и от тях очакват дигиталните услуги, които ползват при пазаруване онлайн. Това коментираха участници в дискусия, посветена на това как инфлацията и рецесията променят потреблението.
"Когато започнахме да предлагаме дистанционно кредити преди 10 години, голямо предизвикателство беше да гарантираме сигурността на клиента и да бъде адекватно напътстван. Сега тогавашните методи изглеждат примитивни, а кредитирането онлайн и на място заема сериозна част от онлайн продажбите", коментира Недялко Радев, ръководител направление "Привличане на клиенти" в "БНП Париба Лични финанси".
Допълни, че в момента кредитирането при онлайн пазаруване е като във физическите магазини. "Пандемията ускори някои процеси и даде този тласък на електронната търговия, която всички очакваха. Вече освен сигурност натрупването на опит генерира очакване у клиентите това да е не само удобно и бързо, но да е достъпно 24/7 и основното предизвикателство е да се запази нивото на качеството", допълни той.
Като ново предизвикателство той описа това, че клиентите завръщайки се във физическите магазини, очакват да се възползват от предимствата на онлайн пазаруването - да не бъдат разкарвани в различни части на магазина, да вземат кредит лесно, без разпечатване на документи, всичко да става бързо.
Изкуственият интелект не е от вчера
Изкуственият интелект от много години се ползва в банковия сектор - например за управление на риска при клиентите от това да спрат да плащат кредита си или за други подобни ситуации. После възможностите му навлязоха в маркетинга и търговията, за да се прогнозира потребителското поведение, интереса към даден продукти и др., сега вече навлиза в пазаруването, посочиха участници в дискусията.
Никола Диаконо, мениджър "Технологични иновации" във финансовата институция, даде примери с различни магазини - в САЩ и Европа, в които на клиентите се дава възможност за дигитални услуги дори при посещение във физически обект. Все по-често те включват добавена реалност - както при ползване на апликацията извън магазина, така и в него.
Един от примерите е с приложение на магазин, което дава възможност да се добавя реалност, като се поставят мебели, фототапети и др., съобразени с реалните размери на стаята, която ще се обзавежда. Когато размерите на желаните продукти съвпадат, всичко може да се поръча и купи онлайн.
Във веригата "Бест бай" (Best buy) за бяла и черна техника мобилно приложение дава възможност да се сканира желаният продукт, да се плати и на изхода само се показва касовата бележка.
В Тексас функционира доставка на продукти с автономен автомобил, който може да дойде до мястото, на което се намира в момента потребителят, отчитайки локацията, която показва неговият смартфон. Освобождаването на доставката става чрез въвеждане на изпратения при покупката код.
Заради това, че част от британците прекарват много време в автомобилите, компания е разработила функционалност, която позволява да се пазарува, като се ползват функциите на таблото, което се превръща в информационен хъб. Може да се провери откъде по трасето има възможност да се купи нужният продукт, например за вечеря. На таблото се появяват маршрутът и времето за достигане до там.