Изтече ли времето на изоставените коли?

Столичният общински съвет прие в сряда допълнения към наредбата за чистотата, които дават правомощия на районните кметове да разчистват улиците от изоставени автомобили. Процедурата ще започне след 15 юни. Дотогава кметовете по места трябва да проведат конкурси за избор на фирмите, които да поемат прибирането, разглобяването и предаването за претопяване на грохналите возила. Вече има пет фирми-кандидати.

Решението дали даден автомобил е изоставен или не ще бъде взимано от тричленни комисии към кметствата, в които ще влизат представители на инспектората по чистотата, полицейските управления и районната администрация. За изоставени ще се смятат онези коли, които са без регистрационен номер, не са минали през технически преглед над две години или не са годни за движение.

Основен критерий за преценката дали даден автомобил е в движение ще е наличието на двигател, скоростна кутия, състояние на гумите и общият външен вид. Решението на комисиите за обявяване на дадена кола като негодна за движение може да се обжалва в съда.


Върху нарочените за прибиране автожелезарии ще бъдат поставени стикери, които ще предупреждават, че ако автомобилът не бъде преместен до две седмици на охраняем паркинг, автогробище или частен имот, ще бъде изнесен принудително. При положение че собственикът не вземе мерки в определения срок, колата ще бъде транспортирана до охраняем паркинг и ще стои там две седмици, преди да бъде разглобена. Докато тече този срок, собственикът може да получи обратно своето возило, като заплати направените разходи за транспорт и съхранение. Ако това не стане, от трошката ще бъдат премахнати неметалните части, а купето ще бъде нарязано, смачкано и оформено във вид удобен за претопяване. Блоковете ще бъдат давани за рециклиране в металургичните заводи.

Фирмите, които ще разчистват улиците, ще бъдат избрани след конкурс, като определяща ще е цената, която предлагат за тон старо желязо и наличието на площи за съхранение на автомобилите, уточниха от общината. Тези средства ще влизат в бюджета й.

"На първо време разчистването на улиците може да се поеме без конкурс от вече изявилите желание да се заемат с тази дейност фирми", коментира зам.-кметът на София Борис Спиров. За съхраняването на приготвените за унищожаване коли ще се използват и площи на армейските поделения в столицата, както и на Софийския затвор. Лишените от свобода също може да бъдат включени в акциите за демонтиране от автомобилните неметални части.

Идеята за изнасяне на старите автомобили от София не е нова. Подобна наредба се подготвяше преди три години, но тя не бе приета. Основната пречка тогава беше липсата на законово основание за принудителното отстраняване на автомобилните "антики". С поправките в Закона за движение по пътищата общините получиха възможност да прибират изоставените коли, но само ако пречат на движението. В текста обаче не беше уточнено какъв е периодът, след който се смята, че даден автомобил е изоставен от собственика си.

Сегашната нормативна уредба дори дава възможност притежателят на автомобила да осъди общината или КАТ, ако самоволно извозят старата машина.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK