Българските козметични компании очакват повече вътрешни продажби

Представители на наши козметични компании очакват печалбите от продажби в страната през този година да се увеличат значително в сравнение с миналата поради нарасналата потребителска култура на българите и конкурентоспособността на продукцията. "Тенденцията в търговията с козметични продукти е към нарастване на оборота", каза за "Дневник" Георги Атанасов от отдел "Стратегически маркетинг" на "Арома".

Доскоро българските дружества бяха засенчвани на нашия пазар от агресивната рекламна политика на мултинационални козметични компании. Този начин на пробив остава водещ за чуждите компании, но управителите на българските предприятия изразяват оптимизъм за възвръщане на пазарни позиции.

Основание за тези очаквания им дава засиленото през последните 2-3 години търсене на българска козметика. Една от основните причини за това е растящото предпочитание към продукти от естествени съставки, характерни за много от местните изделия. "Клиентите все повече се интересуват от съставките и от начина на действие на различните продукти", добави Атанасов. Друга причина за нарасналото търсене на наша продукция е, че българите се вслушват повече в медицинските препоръки.


Пазарът се дели на хигиенна, декоративна и бяла козметика, като българските производители приблизително равномерно покриват търсенето и в трите сектора. Най-развит е секторът на бялата козметика за лице и тяло и търсенето там е постоянно и стабилно, защото са продукти от първа необходимост, коментират от българските компании.

Пазарна политика на повечето козметични предприятия през последните месеци е да намаляват обема на опаковките и леко да повишават цената на продукта, сочат маркетингови проучвания.

"Рубела" изнася около 90% от продукцията си, а "Арома" - 75%. Най-предпочитани експортни дестинации са Русия и бившите съветски републики както заради възстановяващите се връзки с тези традиционни до 1989 г. пазари, така и заради многочислеността на потребителите там. В Централна и в Източна Европа също се търси българска козметична продукция заради проверените й качества и конкурентните цени. През 2000 г. "Рубела" проби в Тайланд, Тайван и Индонезия. Сега компанията се опитва да излезе и на латиноамериканския пазар - в Боливия, Парагвай и Бразилия.

Оборотът на "Арома" за 2000 г. е над 23 милиона долара, съобщиха от дружеството, но не посочиха данни за 2001 г. От "Рубела" съобщиха, че по предварителна информация износът им през миналата година е с около 20% по-голям в сравнение с 2000 г., но не съобщиха конкретни числа.

Вниманието на чуждестранните козметични компании е насочено към висшия пазарен сегмент и към по-платежоспособните клиенти, тъй като могат да си позволят да инвестират много пари в рекламни кампании, които нямат бърза възвращаемост. Независимо от това чуждите представителства не пренебрегват и масовите пазарни сегменти и се стремят да навлязат в тях, като копират пазарното поведение на българите. "Не се притесняваме , защото българската козметика вече има име и място на тукашния пазар", каза Атанасов.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK