Кандидатите за БНТ и медийният съвет се замерваха с метафори

Съветът за електронни медии проведе в понеделник втория тур от конкурса за генерален директор на БНТ - събеседване с кандидатите Димитър Цонев, Кирил Гоцев и Иван Такев. Въоръжени с модерна техника - лаптопи, екранни стени и лични интернет-страници, тримата съперници представиха нагледно пред членовете на медийния съвет, представители на обществени организации и журналисти концепциите си за бъдещето на държавната медиа.

По силата на жребий първи Димитър Цонев се изправи пред СЕМ. Той обяви, че неговата концепция е за период от десет години, през който всички европейски канали ще трябва да станат дигитални. Цонев заяви, че е доволен от изказванията, че неговите идеи се възприемат като "приказка от бъдещето". "Така, ако си поставиш за цел да построиш палат, в крайна сметка ще получиш голяма и хубава къща, а ако се заемеш да строиш кокошарник, той ще излезе винаги кокошарник", заяви водещият на "По света и у нас".

Членът на СЕМ Георги Лозанов обаче контрира с друга метафора, че БНТ не трябва да е палат, а крепост за политическите и икономически интереси, насочени към нея. Той попита как Цонев ще предпази телевизията от сенчестите влияния и ще защити публичния си образ като независим. Цонев заяви, че може веднага да подпише декларация, че няма да се поддава на политически натиск, но и призна, че тя няма да значи нищо, защото на практика било нужно въвеждането на правила. В същия дух Лилия Райчева зададе въпроса как, дори телевизията да е крепост, кандидатът ще се справи с "троянските коне". Цонев отговори, че троянският кон е един, а той трябвало да се справя с многото софийски.


След него пред СЕМ се изправи и.д. директорът на БНТ Кирил Гоцев, който обяви, че двутомната му концепция от 140 страници е напълно реалистична и осъществима за тригодишния директорски мандат. Георги Лозанов каза, че е изненадан от професионално разработената концепция, но тя се пишела върху бял лист за разлика от публичната биография. Той припомни и писмото срещу Гоцев за намеса в информационните емисии, което новинарите в БНТ разпространиха преди време, и попита как ще се гарантира свободата на словото и защо досега липсва критика към властта в медиата. Гоцев заяви, че целият проблем около плурализма идва от автоцензурата в главите на журналистите.

В изпълнената с метафори дискусия членът на СЕМ Райчо Райков каза, че Гоцев е написал в програмата си, че БНТ в момента е като "заспала мечка", и попита как тя ще се събуди и дали няма да й бъде сложена халка на носа и да се кара да играе хоро. Със самочувствието на сегашен директор Гоцев завърши презентацията си с думите, че той е джипито на телевизията, който се е заел да я излекува от налегналите я болести.

Последен своите възгледи за бъдещето на държавната медиа представи Иван Такев. Той обяви, че концепцията му е европейски модел за обществена телевизия. С нея той се надява да върне БНТ "на пиедестала", от който Лиляна Попова я свалила. Райчо Райков обаче каза, че Попова отдавна е счупила пиедестала. Георги Лозанов пък добави, че е притеснен от тази метафора, защото не искал телевизията да се превръща в паметник.

И тримата кандидати представиха подробно настоящите проблеми на медиата и начините те да се преодолеят. Подробни мениджърски, маркетингови и програмни цели съдържаха и трите концепции, които според авторите си ще се осъществят напълно, ако поемат управлението в свои ръце. Те обаче не пожелаха да посочат конкретни имена от екипите си. Дискусията продължи от 10 до 18.30 ч. пред погледа на Кеворк Кеворкян, Хачо Бояджиев, Максим Бехар, Сашо Диков, Георги Кузмов, Вяра Анкова и други бивши и настоящи телевизионери. На 4 март СЕМ трябва да обяви кой ще е новият генерален директор на БНТ. Кеворкян си тръгна след презентацията на Гоцев и с усмивка заяви, че неговият фаворит е Димитър Цонев.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK