Таксиметровите шофьори искат лоялна конкуренция

Таксиметровите компании настояват държавата да създаде условия за лоялна конкуренция в бранша и да намали до минимум пиратските таксита в цялата страна, съобщи в четвъртък Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите. Близо 25% от работещите таксита са нелегални и не плащат никакви такси и данъци, заяви Крумов. В София са регистрирани около 7500 таксиметрови превозвачи, но според преброяване на браншовата организация на пазара са поне 10-12 хиляди таксита. В цялата страна има близо 40 хиляди.

Оборотът на всички таксиметрови коли в България за 2000 г. е бил около 540 милиона лева, заяви Славчо Костадинов от "Елит такси". Данните показват, че около 150 милиона лева се взимат от хора, които нямат разрешение за това. Те не плащат данък печалба, патентен данък и други такси за разрешителни, уточни Костадинов. Данните за миналата година още не са известни, но със сигурност обемът на пазара е бил по-голям.

От браншовата организация предлагат на всички таксиметрови коли да се поставят холограмни стикери, които да удостоверяват, че шофьорът упражнява легално своята дейност. Такива стикери вече се използват в Силистра и Плевен, където проблемите с нелегалните таксита драстично са намалели, обясниха от съюза. Това трябва да е задължение на общините, защото те издават разрешителните за таксиметрова дейност, уточни Крумов.


"До 13 март подадохме документи в общините, за да ни се издадат разрешителни за извършване на таксиметрова дейност. Все още обаче не е готова наредбата на транспортното министерство за прилагане на Закона за автомобилния превоз. В нея ще фигурират условията, на които трябва да отговарят таксиметровите компании. На практика ние не знаем дали ще имаме право да извършваме тази дейност от началото на април", заяви Кирил Райчев, представител на "Кентавър такси".

Законът е в сила от началото на годината, но липсата на наредба бави изпълнението му, потвърди Крумов. "Поради това положение проблемът с нелоялната конкуренция не е решен", заяви Людмил Лазаров, директор на "ОК супертранс". От транспортното министерство казаха, че наредбата е почти готова.

Представителите на таксиметровите компании са убедени, че разрешаване на проблема ще има, когато Министерството на вътрешните работи и Министерството на транспорта и съобщенията се договорят кой трябва да изпълнява контролните функции при определяне легитимността на таксиметровите автомобили. Сега транспортното ведомство настоява да контролира процеса. "Навсякъде в Европа контролните функции са поверени на представителите на пътна полиция. Транспортното министерство няма ресурс за осъществяване на контролни функции", заяви Румен Крумов.

Браншовите транспортни организации и компаниите настояваха за среща с екскперти от транспортното министерство, но досега не сме имали такава, каза още Крумов.

Ако проблемите с нелицензираните превозвачи не се реши успешно, сме готови да предприемем протестни действия, казаха от Браншовата камара на таксиметровите шофьори.

-----------------------------------

До момента около 2600 таксиметрови шофьори в София са подали декларации за патентен данък, с което заявяват намерението си да продължат дейността си и тази година. "Това означава, че 8-9 хиляди таксиметрови шофьори в столицата ще преминат в сивата икономика", пресметна председателят на обединение "Промяна" Димитър Диманов.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK