Малка молекула регулира циркадния ритъм

Американски учени от Университета Калифорния в Ървин, са открили молекулата, която регулира циркадния ритъм.

Според изследователите по-доброто разбиране на механизмите, отговорни за биологичната реакция на организма при смяната на деня и нощта, ще позволи да се открият нови методи за лечение на редица заболявания - нарушения на съня, храненето, сезонни депресии и нарушения, свързани с работата на смени.

Учените открили в експериментално проучване на плъхове, че молекулата, наречена PK2, предава сигнали от мозъчните структури, които контролират движенията на светлина и тъмнина. Гените, които продуцирали PK2 били активни през деня и почти неактивни през нощта.

Получените резултати показват, че PK2 е един от сигналите, който управлява циркадното двигателно поведение на организмите и може да представлява мишена при някои заболявания, които силно се влияят от нощта и деня.

Молекулата PK2, е открита случайно при изследване на група съединения, които влияят на гладката мускулатура на стомаха и червата. Учените забелязали, че тя е тясно свързана с едно от изследваните вещества и същевременно показва подчертани денонощни колебания.

Оказало се, че гените, които кодират синтеза на молекулата са 50 пъти по-активни през деня, отколкото през нощта. Според учените, именно тази молекула предава сигнали от мозъка към клетките на целия организъм. Това се потвърждава от факта, че PK2 се синтезира в супрахиазмалното ядро на хипоталамуса, за което отдавна се знае, че е мозъчният молекулярен часовник. Регулаторната роля на PK2 е потвърдена и чрез въвеждането ъ на плъхове, които са на тъмно. След въвеждане на молекулата, плъховете, които са предимно активни през нощта, преставали да бягат в клетката и се държали като че ли е ден.

Резултатите от изследването показват, че новооткритата молекула играе важна роля в регулацията на циркадния ритъм. Предстои да бъде изследвано значението на РК2 за много биологични процеси хранене, движение и други.

Проучването е публикувано в списание Nature.