Български и чужди компании се конкурират за билбордове

За монопол на няколко компании на пазара за външна реклама вече не може да се говори, претенциите на силови структури в разпределянето на територии също са минало, смятат повечето от собствениците на агенции. Чуждите компании обаче се оплакват от нелоялна конкуренция. Според тях исканията им за инвестиране в улична реклама често се отхвърлят от общинските администрации с извинението, че трябва да се поощряват българските рекламни агенции. "Това ни поставя в неравноправно положение", обясняват от българския офис на "Юроплакат интернешънъл". За избирането на фирма, която да прави външна реклама, общините обявяват конкурси.

Преди няколко години у нас беше създадена Асоциация за външна реклама, в която членуват агенции като "Имидж", "Интерреклама", "Булмедия", "Рекламна мрежа 5", "Кресли", "Дея", "Кривицки и сие", "Маркани лайн" и други. Председател на асоциацията е народната представителка Диляна Грозданова, която заедно с Иван Такев създаде агенция "Имидж". Целта на организацията е да защитава интересите на българските рекламни агенции, като не позволява лидерство на определени компании при разпределянето на пазара.

"Няма монополисти в областта на уличната реклама, всеки си има територията и си работи", обясниха от агенция "Кресли". Оттам изрично обясниха, че нямат нищо общо с фирмата на Красимир Гергов - "Крес", която е един от лидерите на този пазар. "Кресли" работи от пет години и освен в София има билбордове и в повечето големи градове на страната. Според представители на агенцията трудностите в бранша са свързани с бавната работа на общините. В столицата все още неразработени са бул. "Цар Борис III" и отсечката към магистрала "Хемус".


"За бум на външна реклама не можем да говорим, но интересът с всяка година нараства. Все още обаче липсват сериозни инвеститори в тази сфера", коментираха и от агенция "МАГ билборд". Софийският офис е част от структурите на варненската групировка "МАГ комюникейшънс", която държи уличната реклама по Черноморието.

От "Рекламна мрежа 5" пък смятат, че пазарът е пренаситен. Агенцията е известна с това, че преди няколко години монтира в столицата часовниците "Радо", които по-късно бяха демонтирани.

Опит да инвестират в улична реклама правят и няколко чужди компании. Договорите на голяма част от тях обаче се прекратяват поради неспазване на наемните клаузи, обясниха от Столичната община. Такъв е случаят с българо-гръцката агенция "Бултайм", чиито рекламни часовници и пана в центъра на столицата бяха демонтирани преди няколко години.

Наскоро полският вестник "Газета виборча" съобщи, че международната рекламна компания "Юроплакат интернешънъл" има желание да инвестира до 2007 г. общо 60 милиона долара в бизнеса си в България, Унгария, Словения, Хърватия, Босна, Македония и Сърбия. Според полското издание компанията е решила да се откаже от дейността си в Полша, Чехия и Словакия заради претърпените загуби на тези пазари и да се съсредоточи в по-голяма степен върху операциите си в Източна Европа, която според компанията има по-голям потенциал за растеж. От години имаме желание да инвестираме средства в рекламния бизнес, но никой не иска да вземе парите ни и да чуе идеите ни, твърдят от българския офис на компанията. Те многократно са се обръщали за съдействие към Агенцията за чуждестранни инвестиции и други държавни институции, но отвсякъде им отговаряли, че приоритетно се разглеждат офертите на българските рекламни агенции.

Интерес към външната реклама проявяват и от "Нюз корпорейшън", собственик на Би Ти Ви. Още при стъпването си в България от компанията заявиха, че биха инвестирали също в радио- или външна реклама. Преди около две години корпорацията на Рупърт Мърдок купи най-голямата агенция за външна реклама в Полша The Town & City. Сделката беше на стойност около 20 милиона долара. Според полските медии това осигурява на "Нюз корпорейшън" около 6% от рекламния пазар в страната, както и около 3000 билборда и над 150 други рекламни съоръжения.

Американските компании са изкушени да инвестират в агенции за външна реклама в Европа и особено в страните от бившия социалистически блок, където рекламният пазар все още се развива. Данните на Американската асоциация за външна реклама показват, че приходите в тази сфера са едни от най-бързо растящите и за миналата година в САЩ те надхвърлят няколко милиарда долара. У нас все още е трудно да се изчислят реалните средства, които се разпределят на пазара заради официалните и неофициални тарифи, обявявани от някои компании. Представителите на рекламните агенции обаче са убедени, че в този бизнес годишно се въртят повече от 10 милиона долара.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK