Астмата има генетични причини

Британски и американски учени са идентифицирали ген, който прави хората предразположени към астма.

Мутации на този ген, наричан ADAM33, се наблюдават по-често при индивиди, страдащи от астма, отколкото при здрави, съобщава списание Nature. Според учените откритието ще хвърли светлина върху разбирането за патогенезата, ранната диагноза и лечението на болестта.

Астмата е твърде комплексно заболяване, в основата на което стоят генетични причини и фактори на околната среда. Астматиците преживяват атаки с различна честота и продължителност, при които се наблюдава спазъм на въздухоносните пътища, отделяне на секрет, кашлица и затруднено дишане. Тежестта и продължителността на пристъпите варира между отделните пациенти.

Учените твърдят, че наследените мутации в ADAM33 гена не са достатъчни сами по себе си да предизвикат заболяването, а правят индивида предразположен към неговата поява.

За да докажат връзката между ADAM33 гена и астмата учените са изследвали 460 семейства. Поне две деца от всяка фамилия са били с диагноза астма и са получавали лечение.

При част от децата болестта се провокирала от специфични субстанции, към които те били алергични.

Учените са търсели в целия геном променена част ДНК, която да е често срещана при астматиците. Установено било, че определен регион в 20 хромозома бил свързан с появата на болестта. След идентифициране на всички намиращи се в него гени било доказано, че ADAM33 е частицата ДНК, която се търси. Според учените между АDAM33 и ремоделирането на въздухоносните пътища има връзка, що се отнася до децата болни от астма.

Ремоделирането на въздохоносните пътища е процес на физикални промени, който се наблюдава при развитие на болестта.

Това откритие поражда и редица въпроси относно механизма на взаимодействие на гена и факторите на околната среда за проява на болестта. Но учените се надяват, че ще даде възможност за ранна диагноза и лечение на болестта.

Фирмата ScheringPlough е започнала разработане на препарат, блокиращ протеина, синтезиран от мутиралия ген ADAM33.