Крадците търсят слабото място на GPS

Млада американка, която се разделила с партньора си, подала жалба в полицията, че бившият й приятел я подлага на психически тормоз. Той се появявал най-неочаквано навсякъде, където отидела - изскачал иззад ъгъла, причаквал я пред магазина, изниквал с чаша в ръка в същото заведение, където обядвала, дори я пресрещал на магистралата. Никой не можел да даде логично обяснение за това как мъжът постоянно знаел къде се намира дамата. След безрезултатни разпити на общите им познати най-накрая полицията претърсила автомобила на жената и там открила монтирано GPS устройство.

Според американски медии случаят, който звучи по-скоро като прецедент, всъщност е тенденция, валидна за престъпните групировки в САЩ като цяло. Според публикации те вече не използвали хора за проследяване на потенциалните си мишени, а прикачали към тях GPS. Така обектът е под контрол в реално време и в случай на нападение не стават грешки.

Информацията се потвърди от маркетинговите стратегии на големи компании като световния гигант за електроника Casio, който реагира изключително бързо и пусна на пазара часовник с GPS, който се презентира като идеален подарък за всеки случай. Най-новите устройства са с големината на визитна картичка и могат да се носят в джоба. В съчетание с прецизна карта GPS-ът може да даде детайлна информация, която да локализира дори мястото на обекта в дадена сграда. В същото време


приложението на GPS в България

все още е твърде далеч от това по света. Основните причини са все още високата за качеството на услугата цена и малкият пазар, който не провокира гигантите в тази област да инвестират в създаването на условия именно тук. В този смисъл, докато електронните географски карти, на които се локализира обектът, по света са точни и подробни, в България се получава отклонение от няколко десетки метра, което може да ориентира един чужд турист за пътя до Варна, но в никакъв случай няма да му помогне да намери планетариума в Смолян.

В България от четири години се предлагат различен клас устройства. Цените варират от 200 до 60 000 долара. Най-масовите потребители на услугата са собствениците на скъпи автомобили, които по този начин се предпазват от кражба. Те ползват предимно GPS приемници от ниския клас в комбинация с други устройства и системи. Само за миналата година броят на шофьорите, които са се включили към GPS системата за охрана и проследяване на коли, се е увеличил двойно, сочат данните на компанията монополист "GPS-България", собственост на "Мтел". До голяма степен заслуга за това имат и застрахователните компании, които миналата година превърнаха монтирането на устройството в задължително условие за собствениците на автомобили на стойност над 30 000 лв., които желаят да сключат пълно автокаско.

При този тип устройства връзката може да се осъществява по два начина - чрез звук или SMS, а системата автоматично наблюдава различни показатели на автомобила - аларма, двигател, сензори по стъклата. В случай на проникване операторът може да включи гласовата връзка и да разбере има ли някой в автомобила.

"Случвало се е дори да чуем разговор на крадци"

разказаха от "GPS - България". Други опитвали да бутат автомобила, след като операторът блокира двигателя централно. До 8 минути на мястото пристига и полицейска кола. Другият вариант за връзка е чрез радиосигнал, но той работи на 20 километра от рипийтъра и е необходима мрежа от уреди, които да препредават сигнала. Ако колата е в София, това не представлява проблем, но при липса на мрежа по извънградските участъци автомобилът би се изгубил. Ако обаче е изградена, системата има значителни предимства - услугата е по-евтина (на практика безплатна), защото не се плащат SMS-и и няма опасност от "задръстване" на канала за пренос на информация до контролния център.

"Системата е много ефективна, затова имаме повече клиенти. През миналата година те увеличиха с 1000 и вече са около 2500. За 2002 година сме предотвратили около 400 кражби, не успяхме да намерим само 9 автомобила", заяви търговският директор на компанията Божидар Петров. Устройството, което се монтира в автомобила, е най-ниският клас и струва 949 лева плюс 150 лева за монтаж. Месечната такса за охрана е между 50 и 75 лева.

Според специалисти по GPS системи клиентите, които плащат за най-ниския клас устройства, не инвестират добре парите си. "GPS-ът не може да работи, когато автомобилът е под дърво, в гараж или метален контейнер, така че дали колата ще бъде намерена, ако бъде поставена в такива условия, е по-скоро, въпрос на късмет", твърди Борис Димитров от компанията "Геохайд", представител на Trimble Navigation за България. Освен това в един автомобил няма сто места, където устройството да бъде монтирано. Според полицаи автокрадците са се научили да противодействат на GPS-а. Първото нещо, което правят, след като проникнат в колата, е да ударят с електрошокова палка антената, която обикновено се вижда.

"Наистина ги повреждат, но системата е световноизвестна. Не може да я критикуваме само заради това", признава директорът на Национална служба "Полиция" генерал Васил Василев. Въпреки малките размери на устройствата ефективността им все още се поставя под съмнение

защото освен предавател, обектът трябва да е снабден с антена и радиовръзка "Смисълът е, че ако искам да следя жена си, първо трябва да й купя огърлица, в която да е монтиран GPS. С нея трябва да върви шнола, която да играе ролята на предавател и обици, в които, да кажем, е източникът на енергия. Освен това тя трябва да носи трите винаги заедно. Нали разбирате колко скъпо би ми излязло и колко голям е шансът нещо да се обърка", коментира специалистът Борис Димитров.

На практика без разлика от цената всяко устройство отчита грешка от 10-15 метра. Тя се получава поради няколко причини. Една от тях е, че за да достигне до Земята, излъченият сигнал преминава през различни оптични среди, които го променят и изкривяват. Освен това GPS приемниците измерват времето, за което сигналите достигат от спътниците до Земята, и по този начин пресмятат разстоянията до тях. За тази цел са необходими часовници - в спътниците и приемателната апаратура. Всеки спътник разполага с четири атомни часовника - два рубидиеви и два цезиеви, по показанията на които се определя времето на излъчване на сигналите с точност от порядъка на десет секунди. Всеки от тях обаче струва между 250 000-300 000 долара и не може да се приеме, че толкова скъп часовник ще бъде монтиран във всеки GPS. Поради тази причина часовниците на GPS приемниците, по които се отчита времето на приемане на сигналите, се различават значително от тези на спътниците и водят до грешки в определянето на координатите на приемника.

Като най-ефективно и достъпно остава приложението на системата при управлението на транспортните потоци. Диспечер следи всички автомобили на дадена фирма и може да прави промени в маршрута им, да следи скоростта. Над 1000 души са си купили GPS до 500 долара, за да се ориентират в планината, по време на лов или при шофиране. Основният проблем при тях е липсата на точна карта. Всеки клиент може да си поръча изготвянето на карта, но цените са около 100 лева на хектар.

----------

GPS е разработена, за да замени по-старите системи за навигация - LORAN и TRANZIT. Първата е достатъчно точна, но не е глобална (не покрива океаните и моретата, защото е базирана на наземни радиофарове). Втората е глобална, но за да постигне добра точност, потребителят се нуждае от наблюдения по няколко денонощия, което е неприемливо за нуждите на навигацията. Затова се налага разработката на нова Глобална навигационна система (GPS) Проектирана е по задание на Пентагона през 1976 г. предимно за военни цели, като първият GPS спътник е изстрелян през 1977 година. Големите разходи по поддръжката й принуждават създателите на GPS да я "отпуснат" и за цивилни нужди. GPS има три основни сегмента. Космически, който се обслужва от 24 сателита, разположени в 6 орбити на височина около 20 200 километра от Земята. Сигналът следва "линията на видимостта", като преминава през различни среди - облаци, стъкло и пластични прегради, но не може да бъде приеман в сгради, в гъста гора, тесни улици и каньони. Втората основна част е така наречената контролна част или наземната система за контрол на спътниците, която е разположена в станции по целия свят. Тя следи орбитите и внася времеви корекции в атомните часовници. Уредите (или потребителската част) приемат сигнала от спътниците, а в зависимост от броя им може да се засекат различни координати.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK