Разговорите през интернет се увеличават двойно

Продажбите на услугата "пренос на глас през интернет" (VoIP) бележат близо двоен ръст за деветте месеца на годината в сравнение със същия период на 2002 г. Това показват анализите на алтернативните оператори. Обобщени данни за целия пазар обаче няма.

Компаниите са на мнение, че повишението на продажбите се дължи на понижението на цените за международни и междуградски разговори. За една година БТК редуцира на два пъти цените за междуградските и международни разговори, но за сметка на това повиши тези на градските разговори.

Алтернативните оператори не гледат на себе си като реална конкуренция на все още държавния телеком, защото делът на разговорите, които минават през техните мрежи, е едва 2-3% от цялостния телефонен трафик на БТК.


"Обмисляме структурни промени, които ще ни позволят да концентрираме част от ресурса си изцяло в областта на войс услугите, с което компанията разчита да повиши пазарния си дял", каза Ралица Ковачева от "Спектър нет". Компанията предоставя услугата от две пълни години. Тя обаче не разкри конкретните планове на дружеството.

Към момента "Спектър нет" оценява дела си около 25-30% в сегмента на предплатените карти.

Спадът на цените се дължи и на много новопоявили се фирми, които не са инвестирали в инфраструктура, а имат 1-2 входни устройства в София и започват ценова война, твърдят още от утвърдените играчи на пазара. В инфраструктура през последните две години, когато започна активното предлагане на VoIP у нас, компаниите са вложили няколко десетки милиона евро. Необходими са и инвестиции в персонал, а новопоявилите се дъмпингови участници разполагат с персонал от по 3-4 души, твърди Ковачева.

Един от последните играчи на този пазар, който заяви дългосрочното си желание за присъствие на него, е "БТК Нет", която пусна услуга за масовия потребител във вид на предплатени карти през май тази година. Компанията не представи точни данни за обеми продажби, но обясни, че клиентите на тази услуга държат на качеството й.

Броят на клиентите и продажбите на услугата на "Спектър нет" се е повишил за периода средно със 70 на сто спрямо деветте месеца на миналата година, като това се дължи и на повишената култура на клиента.

"Клиентите на пренос на глас през интернет се повишават и при нас", твърди Паолина Тотева от "Ай Ти Ди нетуърк". Около 300-400 хил. минути на месец е средният обем на продажбите, която компанията реализира. От тях почти 45-50% се падат на международния трафик.

Потребителите на алтернативната телефония промениха поведението си през последните две години, смята и Николай Горчилов, маркетинг директор на "Орбител". Според него първоначално услугата е била използвана основно от домашните потребители, а компаниите са били по-предпазливи. За сметка на по-късния старт на употреба фирмите за кратко са увеличили потреблението на услугата. "В последните две години нарастването на потреблението на гласови услуги е значително и равномерно", каза още Горчилов. Към момента мрежата на "Орбител" обслужва над 7.5 млн. минути на месец.

В бъдеще основният фактор за развитие на тази бизнес линия ще бъдат новите възможности след старта на конкуренцията между компаниите в началото на 2004 г.

До освобождаването на последната миля тези услуги ще са насочени към големия и средния бизнес. За малките фирми и частни лица се предвижда услугата "селекция". Макар и без възможност за допълнителна стойност за клиента освен стандартната телефония селекцията отваря незабавно пазара за конкуренция и дава алтернатива за потребителите, е мнението на алтернативните оператори.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK