инж. Георги Златев: Българските ИТ специалисти са на световно ниво

Георги Златев е роден през 1977 г. в Русе. Той е инженер - магистър по компютърни системи и компютърни мрежи. Като студент в Русенския университет участва в Международния проект TEMPUS в разработването на мултимедийни компютърни приложения за езиково обучение. Работи като главен уебдизайнер към Научно-изследователския сектор на висшето учебно заведение. По-късно заема длъжностите програмист и уебразработчик съответно за германската компания SoDeC - Мюнхен, и за американската Vital Trade. От юни 2001 г. е старши съдружник и управител на “Метавизия” ООД.

- - - - - - - - -

В: Как се стигна до създаването на “Метавизия”?


- През 2001 г. реших да започна собствен бизнес в областта на информационните технологии. Преди това бях работил за германска и американска фирми, като установих, че има шансове да се развие такъв бизнес. С Александър Атанасов, с когото сме съученици от Математическата гимназия, започнахме като партньори. Колкото и банално да звучи, началото беше доста трудно. На моменти бях близо до отказване, конкуренцията е наистина силна. Започнахме практически от нулата, със собствени средства. С течение на времето започнахме да се свързваме с клиенти. Намерихме един сериозен такъв - “xXtreme Connections” (Ню Йорк). Проектът е сайт за екстремни спортове, който представлява голям портал, като в момента собствениците се опитват да го продадат и е оценен на 100 хиляди долара. Търсят купувач, който да предложи изгодна оферта и възможности за развитие. Първоначално работехме само с външни специалисти, впоследствие назначихме такива във фирмата.

В: Как се разви бизнесът ви?

- От миналата година базата се разшири и клиентите ни станаха основно корпоративни. Създадохме ново лого, преместихме се в нов офис, който е апартамент, тъй като е известно, че програмистите са най-спокойни в домашна атмосфера. Стараем се да предоставим условия, най-близки до домашните, така че да не се притесняват и да се концентрират върху работата. Най-големият ни български клиент засега е Областна управа - Русе. Стана страхотен сайт, може би един от най-добрите в тази сфера.

Във фирмата работят шест човека. Трима програмисти, които се занимават с разработката и поддържането на сайтове, двама дизайнери, които са ангажирани с графичното оформление и аз като управител в част от времето работя като програмист. В някаква степен това ми дава възможност да съм близо до техническите процеси. Радвам се, че освен че успях да развия собствен бизнес, даваме възможност на професионалисти да работят в Русе, защото повечето български специалисти в областта на информационните технологии се насочиха към София. Даваме шанс и за хората в града, което за мен е много важно.

В: В каква конкурентна среда работите?

- В нашия бизнес за конкуренция може да се говори в глобален мащаб, не в локален, така че тя не е в този смисъл, както е в другите браншове. В Русе освен “Метавизия” работят “Интермедия”, “ФешънБГ”, “Дейта парк”, с които поддържаме връзка. При нас конкуренцията се явява един вид партньорство, помагаме си. Ако на Русе и на България се създаде име на място, където се предлагат добри услуги в областта на информационните технологии, от това само ще спечелим всички. В глобален мащаб конкуренцията е по-голяма. Там много силен натиск оказват специалисти от страни като Индия и Пакистан, в някои случаи - от Русия и Румъния. Понякога се предлагат изключително ниски цени, по които клиентите се подлъгват, а качеството е лошо. Ние обаче държим на репутацията си. В момента близо 70% от аутсорсинга е към Индия.

В: Какви са чуждестранните ви клиенти и какви са впечатленията ви от работатa с тях?

- Основните ни клиенти са от САЩ - предимно от Източните щати, но има, разбира се, от Лос Анджелис, Невада. Напоследък работим и с британци. Може би първата разлика, която се набива на очи между българските и американските клиенти, е, че в България много мудно и тромаво се развиват отношенията между фирмите. Други проблеми няма, но българинът е свикнал много бавно да действа, докато при американците нещата стават страшно бързо, дори на моменти упражняват натиск, задават работа на максимални обороти. От друга страна, личният ми опит показва, че българските клиенти са изключително лоялни по отношение на плащането, докато с американците понякога има проблеми.

В: Какви проекти реализирате?

- Най-често търсените сайтове са представяне на фирми. Има една известна мисъл на Бил Гейтс, според която след 2000 г. ще има два вида фирми - едните, които имат уебсайт, и други, които са извън бизнеса. Тази мисъл е доста вярна.

Друг тип сайтове, които се търсят, са за електронна търговия. Голяма част от сайтовете, които правим, са за общности - за запознанства, за екстремни спортове. В момента работим по един такъв - за електронна търговия, в който различни клиенти се регистрират и предлагат стоки. Друг сайт, по който работим, е за запознанства, за клиент от Великобритания. Работим и за един български клиент - фирма, която предлага техника и оборудване в областта на мореплаването.

В: Имате ли собствени сайтове?

- Първият сайт, с който започнахме, беше за колекционери на фонокарти -

www.phonecardfolder.com. Това е най-големият сайт в тази област в света и е изцяло наша разработка. В момента има над 800 абоната от 90 страни. Този сайт е по инициатива на колегата Александър Атанасов. В интернет има т.нар. free-lands сайтове. Те са за хора на свободна практика. Публикува се проект, подават се оферти от специалисти и клиентът избира най-изгодната. Много добро място са за реализация на възможностите. Такива сайтове са много, но за съжаление малко от тях оцеляват, тъй като се налага много сериозен маркетинг. Решихме да направим такъв вариант и за България. У нас все повече се разширява търсенето на услуги. Смятаме, че при присъединяването ни към Европейския съюз то ще се засили и че е една добра възможност за реализация на български специалисти на нашия пазар. Възнамеряваме да преведем сайта на чужди езици, за да могат клиенти от други страни да търсят оферти. Едновременно с това обаче смятаме да го запазим за български специалисти, така че те да могат да се реализират. В момента сайтът е безплатен, нямаме намерение да печелим от него поне година-две. Сайтът е на адрес www.bgproekti.com.

В: Как става договорката за създаването на един сайт - клиентът задава предварително параметрите или пък дава възможност вие да съставите визия за проекта?

- При свързването с клиента обикновено той дава много кратко описание на идеята си. В последващи разговори му казвам каква информация ни е необходима, като най-добре е тя да е подробна, защото аз искам да разбера как точно го вижда клиентът, какво излъчване да има и т.н. Ако нещо не е ясно, задавам допълнителни въпроси и така постепенно след няколко разговора се стига до идеята какво да представлява сайтът. Ако с някои идеи не съм съгласен, давам други решения. В това отношение се различаваме от конкуренцията, тъй като не само изпълняваме поръчки, но и се стремим клиентът да получи най-доброто от този сайт, тъй като той обикновено не е специалист в нашата област. С клиентите общуваме по електронната поща, което е изключително важно средство за комуникация, както и чрез чат. С някои от клиентите, с които работим две години, дори не сме се чували по телефон. Работим с наши партньори от САЩ, които са българи. Хубаво е, че те търсят колегите си у нас.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK