ТИМ иска да обедини авиационния пазар

Варненската икономическа група ТИМ планира обединяване на българския авиационен пазар и преговаря със собствениците на "Виаджо ер" за покупка на компанията.Това съобщи един от собствениците на групата Иво Каменов. Според него единствено по този начин българските авиопревозвачи могат да издържат на конкуренцията. Искаме да стане лоялни конкуренти на западните авиокомпании и да обединим "Хемус еър" с "Виаджо", а впоследствие евентуално и с "България ер", обясни той.

"Преговаряме с всички български компании, които имат интерес от евентуална сделка и включително с "Виаджо ер", каза Каменов. Цената ще е определяща за успешните преговори, допълни той. Според него в момента на българския авиационен пазар няма голяма компания, която би могла да посрещне конкуренцията след отварянето на пазара през 2007 г. Амбицията на собствениците на "Хемус ер" е компанията да се превърне в дружество от европейски тип, което да може да оцелее и след либерализацията на пазара.

"Виаджо ер", която бе създадена преди две години, в момента лети до Виена, Истанбул, Киев и Атина и притежава два самолета АТР-42. Мажоритарен собственик на превозвача е кипърската компания" Ронтер трейдинг лимитид". През пролетта на тази година 34% от "Виаджо ер" станаха собственост на адвоката Тодор Батков, след като председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев и Румяна Балабанова продадоха дела си, а Румяна Василев и Вълко Михайлов - един от сегашните изпълнителни директори намалиха участието си. Участието си от 5% запази и другия изпълнителен директор на компанията Методи Петров, който според информационната система ДАКСИ участва в "М и В-ин", стопроцентова собственост на Майкъл Чорни.


Евентуалната покупка на "Виаджо" от "Хемус ер" е и стъпка към участието на последната в процедурата за приватизацията на държавната авиокомпания "България ер". Стратегията за приватизацията на превозвача все още не е приета от правителството, но според сегашния й вариант предпочитани кандидати ще са авиокомпании с оборот за последната година от 100 млн. евро. Документът допуска, ако няма достатъчно кандидати да бъде допуснат финансов инвеститор, ако той докаже, че управлява активи от 200 млн. евро. Все още обаче има спорове дали в наддаването да могат да участват и консорциуми между авиопревозвачи и финансови инвеститори, което би позволило на "Хемус ер" и ЦКБ да се включат в наддаването.

Според Каменов недопускането на консорциуми е изгодно за чуждестранните кандидати, които предпочитат да няма български компании, защото това би им позволило да вземат авиокомпанията на по-ниска цена. Предварителните оценки сочат, че през следващите три години в "България ер" трябва да бъдат вложени 50-100 млн. евро.

През август миналата година "Хемус ер" стана стопроцентова собственост на "Химимпорт", след като собствениците на "Химимпорт" и ЦКБ закупиха 51% от "Пирин турист" чрез дружеството "Хемус холд".В момента компанията разполага с около 20 самолета сред които най-добрите са три ВАЕ 146-200-Джамболино. Компанията има още три Ту-154 М,три Ту-134 А, седем Як-40. Тя лети до Норвегия, Кипър, Либия, Гърция, Ливан и Дубай, Германия, Македония, Румъния, Косово и Словения.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK