Българската "Стемо" взе "лъвския" пай в най-големия ИТ търг за годината

Българската компания "Стемо" взе три проекта за общо 2.7 млн. евро. по програмата за компютризация на съдебната система. Това е най-големият дял за общо седемте дружества, спечелили поръчки от най-големия търг за ИТ сектора в България през 2004 година, чиито имена обяви във вторник Министерството на финансите. "Стемо" е оторизиран дилър на "Хюлет-Пакард" и партньор на "Майкрософт" и "Сиско системс". Компанията е печелила търгове за доставка на компютри за НЕК, АЕЦ "Козлодуй", БТК, "Лукойл Нефтохим" и няколко банки.

Единият от лотовете на търга за 10 млн. евро се провали, а от класирането става ясно, че не са предпочетени най-евтините оферти. Компаниите трябва да изпълнят поръчките за една година.

Най-важни обаче са не финансовите параметри, а кой какво ще изгражда. Така повече внимание привличат сделката с "Интраком", собственост на гръцкия бизнесмен Сократис Кокалис, за електронния търговски регистър срещу 900 хил. евро. плюс 90 хил. евро годишно, за поддръжка. "Сименс бизнес сървисиз" ще изгражда деловодната система на съдилищата срещу 1.1 млн. евро и 110 хил. евро годишно за поддръжка. Дело на "Хюлет-Пакард" пък ще е системата за т.нар. документооборот, обслужваща воденето и обмяната на административни преписки и документи между всички ведомства в съдебната власт.


Търгът е от изключително значение за правосъдието, защото след осъществяването на проектите съдилищата трябва да прекратят работата на ръка и на хартиен носител и да започнат да водят делата в електронни досиета. Това ще позволи пренасянето на делото от първата към втората инстанция например да става за секунди и ще намали риска от изгубването на някоя от папките. Освен това 900 хил. евро от средствата по ФАР ще бъдат похарчени за създаването на електронен търговски регистър, който да се обедини с този на особените залози, БУЛСТАТ, фондациите и сдруженията и имотния регистър. Така цялата информация за всички юридически лица ще бъде централизирана и в електронен вариант и ще улесни фирмите, когато трябва да представят удостоверение за актуално състояние или искат да проверят партньор или конкурент.

Критериите за оценка на кандидатите бяха формулирани от Европейската комисия, а нейни представители оценяваха офертите заедно с екип от правосъдното и финансовото министерство. Изискванията към компаниите бяха различни по отделните лотове. Повечето от фирмите обаче трябваше да отговарят на условия за годишен оборот от поне 4 млн. евро през последните три години. Те трябваше и да докажат, че са били на печалба през поне две години от 2000 г. досега. За много от лотовете се изискваше и сертификат за управление на качеството ISO 9001. Резултатите от търга не могат да се обжалват.

Най-голям дял от търга взе "Стемо". Тя спечели в три от лотовете и ще достави системи за управление на бази данни, малки 32-битови сървъри и компютри за съдилищата и Националния институт на правосъдието. Така компанията взе поръчка за общо около 2.7 млн. евро. За доставката на сървъри "Стемо" се конкурираше с "Прософт" и "Контракс", които предложиха с около 100 хил. евро по-ниски цени, както и с турската компания "Експорт компютър електроник" и "Бул", които дадоха по-високи оферти. От "Стемо" отказаха коментар за тази поръчка.

"Сименс бизнес сървисиз" ще изгражда деловодната система на съдилищата. От компанията обясниха, че имат опит в подобни задачи, тъй като са изградили деловодните системи за съдилищата и прокуратурите в Германия и Словакия. Преди дни обаче стана ясно, че директорът на проекта за развитие на съдебната система на Американската агенция за международно развитие (USAID) Кенет Стюард е изразил опасения за двойно финансиране по търга в писмо до Висшия съдебен съвет (ВСС) и министъра на правосъдието Антон Станков. Това съобщи конституционният съдия Владислав Славов, който обясни, че няма смисъл да се дават пари от ФАР за деловодна система за съдилищата, тъй като софтуерът отдавна е изработен и дори е подарен на съдебната система от USAID. Той подчерта, че обявяването на търга не е съгласувано с ВСС, който по закон изпълнява стратегията за компютризация на съдебната система. Според Славов съветът трябва да вземе решение дали да не поиска спирането на дублираните части от търга. Той заяви още, че цената от 1.1 млн. евро на поръчката е твърде висока, защото модерната деловодна система във Върховния административен съд е струвала само 50 хил. евро. Във вторник от ведомството на Станков обясниха, че според тях няма дублиране на финансирането, защото разработената система не отговаря на изискванията и с парите по ФАР тя ще бъде усъвършенствана.

"Хюлет-Пакард" ще изгражда система за документооборот за нуждите на правосъдието. Тя струва 530 хил. евро, а поддръжката й за година е близо 30 хил. евро. Конкуренти на "Хюлет-Пакард" за поръчката бяха консорциум с водещ партньор "Латона", който предложи с 50 хил. евро по-малко, и "Фадата" с оферта от над 570 хил. евро.

Системата за електронно генериране на свидетелствата за съдимост ще се прави от консорциум от компаниите "Лирекс" и "Индекс". Цената на продукта е 870 хил. евро. Той също трябва да бъде създаден и внедрен за една година, като целта е от всеки съд да може да се направи справка за секунди дали дадено лице е било осъждано, кога и дали е изтърпяло наказанието си. В момента данните са на хартиен носител и свидетелствата се издават по местораждане и така човек, който живее в София, но е роден в Бургас, е принуден да пътува, за да получи документа. Иначе комуникацията между районните съдилища в двата града сега отнема поне три дни.

Поръчка за доставка на 64-битови сървъри за по-големите ведомства в съдебната власт взе CNsys.

Компанията поиска 1.6 млн. евро, но беше предпочетена пред по-ниската с 300 хил. евро оферта на консорциум от "Бул" и ЦАПК "Прогрес". Компанията "Телелинк" ще достави периферно оборудване и окабеляване срещу 980 хил. евро. За същата услуга фирмата "Парафлоу" поиска 950 хил. евро.

Миналата седмица компанията "Интраком" се похвали, че ще изгражда електронния търговски регистър. Конкуренти на фирмата на Сократис Кокалис бяха "Сименс бизнес сървисиз" с оферта от 989 хил. евро, както и "Хюлет-Пакард", които поискаха 1.1 млн. евро, за да изпълнят задачата. Консорциум от българските "Датекс" и "Технологика" предложи да създаде новата система срещу 780 хил. евро. Търгът за създаване на правно-информационна система, в който се конкурираха "Апис" и "Сиела", се провали заради нарушения в процедурата.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK