Туристическият сектор изпитва остър недостиг на кадри

Туристическият сектор изпитва остър недостиг на кадри пред началото на новия сезон, каза Митко Димитров, председател на регионалното браншово сдружение “Ресторантьори” в Добрич.

Едно от решенията на проблема е средните и висшите училища, подготвящи специалисти за сферата на туризма, да изнесат факултети в страни с компактни български общности като Молдова и Украйна, е мнението на Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА). “Очакваме предложението за набавяне на кадри за туризма от чужбина да постъпи от регионалните ни структури", каза още Рагин. Едва след това БХРА ще може да го внесе за обсъждане в Министерския съвет, за да бъдат предприети конкретните действия.

Според председателя на БХРА успоредно с набирането на персонал сред българите в чужбина трябва да се мисли и за спиране на текучеството в бранша. “Много от специалистите, които подготвяме и изпращаме на стаж в чужбина, отказват да се върнат след края на обучението", твърди Рагин.


Според мениджъри на туристически обекти по Черноморието една от причините за липсата на персонал е краткият летен сезон и невъзможността за задържането на работниците след края му. Единственият изход за тях е през зимните месеци да потърсят работа на борсата, което е един от най-демотивиращите фактори.

За липса на достатъчно и добре обучен персонал се оплакват и от Занаятчийската камара. По данни на БХРА в момента само за нуждите на сладкарската индустрия и млекопреработването не достигат около 30 хил. работници и специалисти. Двете сфери са тясно свързани с туристическия сектор.

Най-чувствителна е липсата на квалифициран персонал за висококатегорийните обекти, коментираха туристическите предприемачи по време на браншова среща в Кранево в края на миналата седмица. С нарастването на броя на леглата в четири- и петзвездните хотели все по-актуален става въпросът с повишаване на качеството на обслужване.

Според Людмила Ненкова, изпълнителен директор на ваканционен клуб “Ривиера”, нарастването на броя на леглата във висококатегорийните хотели означава ориентация към по-платежоспосообни, но и по-взискателни туристи. Това автоматично ще доведе до нуждата от повече и по-качествен персонал. Качеството на обслужването ще бъде и основният фактор за конкурентоспособността на българския туризъм в близките години, категорични са представителите на големите туроператорски фирми у нас.

Общо 130 нови обекта ще бъдат открити за предстоящия туристически сезон по Северното Черноморие, заяви Митко Димитров. С около 1.2 хил. легла ще нарасне петзвездната леглова категория и след откриването в началото на лятото на новия “Кемпински грандхотел Ермитаж” в курорта Златни пясъци. В същото време само за миналата година е отчетен недостиг на около 3 хил. души за обслужване на туристическите обекти в региона, отчитат от БХРА.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK