България остава популярна за британците

Популярността на България сред британците като място за купуване на недвижими имоти не само не намалява, а сигналите, че презастрояването на курортите и нарасналото предлагане ще свалят цените по-скоро идват от местните участници на пазара, отколкото от външното търсене. България продължава да е най-евтината възможност за англичаните да купят второ жилище в чужбина в сравнение с останалите страни, от които можеха да избират посетителите на A Place in the Sun Live, най-голямото във Великобритания търговско изложение, посветено на купуването на втори дом в чужбина, което се проведе миналия уикенд в Лондон.

На него за първи път страната беше представена с национален изложбен щанд под логото Bulgaria Est8s, търговска марка, която организаторите от “Болкан кънсалтънси център” смятат да наложат за представянето на страната като атрактивно място за инвестиции в недвижими имоти. Идеята им е с обединението си българските изложители да получат по-представителен щанд и да се улеснят потенциалните купувачи, които търсят конкретно България, да изберат имот в планински, морски курорт или столицата.

Засега страната ни е единствената,


достъпна за масовия инвеститор, интересуващ се от зимни курорти

Докато при морските тя среща конкуренцията на утвърдени дестинации като Испания и Кипър или нововъзникващи като Турция и Хърватия, българските планини продължават да привличат британците с ниските цени, които плащат за имотите и ваканциите си. Голяма част от тях познават Банско, но и районите на Пампорово и Чепеларе, където в последните месеци се разгръща голямо строителство, набират скорост.

В същото време брокерите, които продават страната, смятат, че макар пазарът сега да се е успокоил в сравнение с миналата година, то продажбите им продължават да държат добри нива заради конкурентните цени и не вървят само имотите, които са надценени от продавачите.

“Ние продаваме повече сега, отколкото миналата година. Обаче, ако миналата година хората биха купили каквото и да е в България, сега британският купувач става по-разумен. Хората, които продават по-малко, са тези, които не предлагат правилния продукт или не дават пари за реклама”, каза Робин Барасфорд, съдружник и изпълнителен директор на Barrasford and Bird, фирмата, която продава жилищните комплекси на братята предприемачи Динко и Йордан Диневи. Според него, доколкото съществува някакво свръхпредлагане, то е на имотите с по-ниско качество. В Свети Влас, където са повечето ваканционни селища и апартаментни сгради на Диневи, цената е около 1500 евро на квадратен метър и има потенциала да расте, твърди Барасфорд.

България беше най-евтината на изложението

от всички други възможности, показани на него. Все още може да се купят апартаменти с една спалня или студиа на цени между 30 и 80 хил. евро (800-1500 евро на кв.м) както в морските, така и в планинските курорти. В тези рамки във Франция трудно може да се намерят дори стари селски къщи, а в Испания - имоти, които се нуждаят от сериозно обновяване, и със сравнително по-лошо местоположение. В Хърватия цените са един път и половина до два пъти колкото българските за най-ниския клас ваканционни имоти, като нивата там са сходни с тези в Кипър. Единствено Турция има силно предлагане в ценовите нива, в които се представя и България, но при значително повече законови проблеми, свързани с покупката на земя от чужденци. Страната ни обаче все още е водеща при зимните курорти и според брокерите е най-предпочитаната от развиващите се пазари в Централна и Източна Европа.

Че някои предприемачи искат твърде много, потвърждава и Джереми Кейси от The Right Move Abroad. “Това, което се опитваме да направим, е да помогнем на предприемача и купувача да постигнат добра цена. Но очевидно има голямо предлагане от много брокери и е възможно през следващата година някои агенти, а може би и предприемачи, да загубят”, коментира той.

С отварянето на пазара се увеличават и изискванията на купувачите, които вече се интересуват не само от ръста на цените и печалбата от препродажба на имотите, но и от приходите от наем, които биха получили. Кейси смята, че времето на бързите печалби от препродажбата на имоти е приключило. Неговият съвет към клиентите му е да гледат на страната дългосрочно, пет до десет години напред, ако искат да постигнат добра възвръщаемост. Брокерите все повече обръщат внимание на клиентите си към София и други големи градове като Варна или Бургас, в които наемният пазар не е толкова зависим от туристическия сезон и може да осигури целогодишни приходи. “В столицата София апартаментите във високия клас на пазара ще се представят много добре. С евентуалното влизане на страната в Европейския съюз чуждестранните мениджъри ще искат по-висококачествена среда на обитаване”, каза Кейси.

Като конкретни местоположения участниците на пазара наблюдаваха засилване на търсенето към планинските курорти, в частност Банско, особено в сравнение с пазара по Черноморието. Някои от тях обясняват тази тенденция с това, че на практика България беше единствената зимна дестинация, предложена на изложението. Нито един от останалите големи пазари - от Испания, Франция, Португалия и Кипър, през Турция и Хърватия, до Дубай, Шри Ланка или Гоа в Индия, не даваше възможности за купуването на жилище в зимен курорт. Така, ако един купувач можеше да избира от поне по няколко сходни като цени страни с възможности за летен туризъм, зимната дестинация беше само една. Така поне смята Стефан Стайков, изпълнителният директор на “Феърплей интернешънъл”. Неговата компания предложи два ваканционни комплекса - “Свети Иван Рилски” в Банско и “Санта Марина” край Созопол.

Ставаме пример за бързо развиващ се пазар на ваканционни жилища

Стайков подчерта, че пазарът на българските имоти се е развил до такава степен, че не само страната ни вече не е наричана новата Испания, а вече България става нарицателна за бързо развиващите се пазари на ваканционни жилища.

Основните пропуски в предлагането от българска страна са в допълнителните услуги, свързани с инвестицията в недвижимия имот, и информацията за правното регламентиране на пазара. Това предприемачите и посредниците обясняват основно с относително малкия опит, който имат при продажбите на британския пазар. Според брокерите пък това, което би задържало цените, е липсата на инфраструктура, включително туристическата като спортни съоръжения, голф игрища или яхтени пристанища. Очаква се влизането на България в Европейския съюз и усвояването на европейските фондове за инфраструктура да е ключово в това отношение, а оттам с успех да се увенчаят дългосрочните инвестиции с пет- до десетгодишен хоризонт.

Самите български участници бяха доволни от представянето си. Интересът, който те отчетоха, беше изключително голям, макар че реално ще могат да съдят за него по продажбите, които ще направят в идните месеци.

“Идването ни беше много полезно. Усетихме много по-точно и по-ясно какво се търси като продукт на този пазар, какво трябва да променим в начина на предлагане”, каза Даниела Стефанова, изпълнителен директор на “Планекс холдинг инвест”. Това беше първото й участие на подобно изложение в чужбина. Досега фирмата е завършила два жилищни ваканционни комплекса на Черноморието, от които съответно 80 на сто и 95% са купени от чужденци.

“Това, за което основно се пита в момента, и то в сферата на ваканционните жилища, са имоти в рамките на 50-60 хиляди евро”, уточни Стефанова. Очакванията на повечето хора, посетили “Планекс” на щанда Bulgaria Est8s, са очаквали за тази цена да получат апартаменти с две спални. Важни за тях са допълнителните услуги както по поддръжката на самия недвижим имот като охрана, общи части и т.н., така и при отдаването под наем. Това е посоката, в която Даниела Стефанова смята, че трябва да се работи.

Според Иван Горанов, един от управителите на консултантската къща за имоти Home for You, основното търсене е насочено в курортите, а добрите възможности, които предлагат големите градове, тепърва предстои да бъдат открити от масовия инвеститор. Неговата компания предлагаше жилища в София и комплекса “Оазис” в курортното село Лозенец на Черно море.

Той каза, че британският купувач очаква по-малки, но повече на брой стаи. “Най-много се търсят малките жилища. Функционалността е това, което търсят инвеститорите. Не искат хол от сто квадратни метра. Предпочитат той да е 20 квадрата и да имат още четири стаи по толкова”, посочи Горанов.

--------------------

Над 30 фирми продаваха имоти по морето и в Банско

Над 30 бяха компаниите, които предлагаха български имоти на най-голямото британско търговско изложение за недвижима собственост в чужбина. От тях осем бяха на националния щанд Bulgaria Est8s: строително-предприемаческите фирми “Феърплей интернешънъл”, “Планекс”, “Престиж холидейс”, “Ай билд”, “Слънчев бряг консултинг и инженеринг”, “Съни вип турс”, “Дриймвил”, консултантската къща за недвижими имоти Home for You. На него непрекъснато вървяха мултимедийни презентации на България и на представените от изложителите проекти за жилищни комплекси в София, по Черноморието и в курортите Банско и Пампорово. Организаторите - “Болкън кънсалтънси център”, представиха системата Est8s.net ( www.est8s.net ), която съдържа информация за актуални проекти, предлагани за продажба директно от предприемачите. Тя е предназначена за ползване от агенции за недвижими имоти, които искат да продават България в чужбина, като им осигурява възможност за директна връзка със строителите на имотите. В момента организаторите подготвят и следващи национални участия на водещите български предприемачи и агенции за недвижими имоти в най-големите изложения от този тип на Острова през следващата година.

Като брой на участниците, които я продават, категорично пред България беше Испания, а приблизително по толкова бяха и компаниите, които предлагаха недвижими имоти в Кипър и в Турция.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK