Ремонтът на Ми-24 може да донесе над 100 млн. евро инвестиции

Инвестиции в икономиката за близо 100 млн. евро предвижда офсетната програма на израелската компания "Елбит системс". В петък фирмата подписа договор с военното министерство за ремонт и модернизация на хеликоптерите Ми-24 и Ми-17. Контрактът е съпроводен и с компенсаторно споразумение за инвестиции у нас, което е в рамките на 300 процента от стойността на договора - 57.330 млн. евро.

Програмата предвижда директен офсет в отбраната и индиректен в икономиката. Първият ще се изпълнява във военния завод "Летец" - София, и летище Крумово и е в рамките на 20 млн. лв. Инвестициите по индиректния офсет ще бъде реализиран в няколко области, обясниха от компанията. Това са производството на компютърен софтуер, износ на българска продукция, инвестиции в производствени мощности и развитие на комуникационно-информационни системи.

"Елбит системс" имат вече подписани предварителни споразумения с компаниите "Ериксон" и с най-голямата в Европа компания в областта на електрическите и строителните дейности - германско-шведската ABB.


По информация на израелската компания вече се водени разговори с три български фирми, където ще се реализира индиректният офсет. Това са "Оптикоелектрон" - Панагюрище, "Арсенал" - Казанлък, и софтуерната фирма "Сирма". Израелската компания съвместно с швейцарската SwissOptic вече са възложили на българска фирма, чието име се пази в тайна, да произвежда оптични елементи за нашлемните системи по проекта Joint Strike Fighter (JSF) - за създаване на новия американски изтребител F-35.

Договорът за ремонта на 12 хеликоптера Ми-24 и шест Ми-17 беше подписна от министъра на отбраната Веселин Близнаков и вицепрезидента на "Елбит системс" Менахем Баргев.

Това стана след едногодишно отлагане. През март бившият военен министър Николай Свинаров отказа да подпише договорът, поради "непостигане на първоначално обявените критерии". Става дума за сертификат, който руското конструкторско бюро МИЛ трябва да издаде на обновените военни машини. На 22 ноември обаче Върховният административен съд определи, че трябва да бъде сключен договор. Засега не е ясно по какъв начин е решен този въпрос. По неофициална информация ден преди подписването на договора от МИЛ са поискали да водят нови разговори с "Елбит системс".

По думите на Близнаков първият хеликоптер трябва да е готов до лятото на 2006 г. Срокът за изпълнение на цялата поръчка е три години. Говорителят на военното министерство обясни, че финансирането му ще се извършва чрез капиталовите разходи на военния бюджет в продължение на четири години. Йорам Шмуели, вицепрезидент на "Елбит системс", заяви при подписването готовност да бъдат изпълнени всички ангажименти по договора. Избрали сме най-добрите хора от екипа ни да работят по проекта, добави Шмуели.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK