Завишават се изискванията към проектирането на пътища

Нормите за изграждането на пътищата се затягат, като проектантите ще трябва да вземат предвид допълнителни изисквания за изграждането на т. нар. земно тяло на пътя. Според приетите допълнения към наредбата за проектиране на пътища това тяло се състои от четири елемента: земна основа на настилката, основа на насипа, насип или изкоп, като за всеки от тях се изготвя индивидуален проект. Изискванията бяха публикувани във вчерашния брой на Държавен вестник.

Новите регулации разделят земното тяло при насип на зони А, Б и В, които са съответно горната част с дълбочина до 0.5 м, частта между 0.5 и 4 м и тази между 4 и 10 м.

Според допълненията в наредбата 30 см от горния пласт на земната повърхност на строителната площадка ще се изкопават и отстраняват. Когато насипът е по-нисък от 1.5 м, трябва да се почистят всички храсти, дървета, дънери, корени и др. Корените се премахват на дълбочина над 60 см под нивото на земната основа при насипите и леглото при изкопите. Приетите норми класифицират почвите, използвани в изграждането на земното тяло, в зависимост от това дали са изградени от зърнести материали (пясък, чакъл) или по-малки частици (глина, прах), каква е издръжливостта им на натиск и др. В най-горната част от насипите ще се използва дребнозърнеста земна маса, която не се разпада или размеква при контакт с вода. За по-долните части на насипа могат да се използват почви, като допустимият размер на зърната е до 2 см. Разпадащи и размекващи се материали ще могат да се използват само при пътища с много слабо натоварване, но само като оформят ядро, обгърнато от горен пласт на насипа и на откосите с дебелина поне 50 см.


Новите норми определят плътността на отделните елементи от изграждания обект, изкопите и насипите, както и наклоните на откосите при тях. Когато насипът е над 10 м, се изграждат контрабанкети, които затварят основата и правят откоса по-устойчив.

Според допълненията, когато подпочвените води са близо до повърхността на терена, трябва да се извърши отводняване чрез дренаж. Наредбата предвижда да се спазват и изискванията при проектиране в сеизмичните райони. При проектиране на откосите на пътните насипи и изкопи с височина над 4 м, които се намират в земетръсните райони (Северното Черноморие над Варна, района на София, Югозападна и Централна южна България), трябва да се вземе предвид и коефициентът на сеизмичност. Допълненията предвиждат и укрепване на откосите със стоманобетонни елементи чрез затревяване и засаждане на растения, покриване със стоманена мрежа или с геотекстилни продукти.

Новите критерии няма да оскъпят сериозно изграждането на пътищата, смята инж. Михаил Христов от "Йоми инженеринг". Те ще осигурят по-добро качество на работа, защото все още много днешни проекти предвиждат използване на твърде стари технологии за строителството на пътища, допълни той.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK