Христо Боянов е роден на 14 юли 1978 г. в София. Завършил е инженерна физика, специалност "Лазерна техника и технологии". Член е на Съюза на физиците в България, Българския туристически съюз, Фотографското общество в България, Асоциацията за популяризиране на колоезденето в България. Управител е на "Паралел юнивърс" от Пловдив
---------------
В: Г-н Боянов, "Паралел юнивърс" е известна с това, че вече втора година провежда велорали у нас. Откъде тръгна идеята за състезания по планинско колоездене, при условие че има клубове по планинско колоездене с традиции?
- Фирмата е създадена през 2002 г. с идеята да развива няколко дейности. Предвидено беше тя да стане голяма компания. Сред основните й дейности са пълно рекламно обслужване, маркетингови стратегии и разработки в областта на алтернативния туризъм. За в бъдеще се предвижда да започне да осъществяваме услуги и в областта на хотелиерството.
В: Вие работите в областта на алтернативния туризъм. Какво най-много пречи на развитието на този вид туризъм в България?
- На нашия туризъм му липсват услугите извън хотела, както и ниво на обслужване. По тези причини решихме да създадем клуб за велотуризъм и приключения с атрактивното име "Крива спица". Името трябва да предизвиква усмивка. Клубът е създаден в Пловдив с цел развиване на велотуризма в България. Трябваше се да се започне отнякъде. Идеята за останалите клубове дойде от това, че липсват точно външни услуги в хотелите. Ние решихме да даваме велосипеди на хотелиерите в цяла България чрез целеви кредит, като в сумата, която плащат, са включени и пари за реклама. При това - цялостна разработка на рекламна стратегия и реклама на местния туристически продукт. В същото време популяризираме и българските стоки, защото велосипедите са българско производство и се сглобяват в България.
Идеята за велосипедните клубове се роди преди година, но едва наскоро стартирахме и вече работят два клуба, които предлагат велосипеди под наем. Единият е магазин "БГ спорт" в Пловдив, а другият - хотел "Маркони" - Пампорово. Така самият хотел предлага външна услуга, което ще му осигури повече клиенти. Тук става въпрос за семейни разходки с велосипеди или за приятели, които ще покарат заедно. Това е едната идея, а другата нова услуга, която предлагаме, е тийм билдинг. За по-голяма реклама на този още неразработен специализиран туризъм у нас решихме да организираме състезания по планинско колоездене, наречени "Паралел юнивърс". Това е тип състезание за приключенски туризъм. Целта е основно реклама на велотуризма и стимулиране на младото поколение да започва да спортува по един по-различен начин, да ги откъснем от интернет залите и лошите навици. До момента направихме три такива състезания, като в последните две броят на колоездачите беше над 100. Най-малките участници бяха на 12 години. Освен спорта участието в тези състезания е едно красиво преживяване, изпитание за издръжливост на духа и тялото.
В: Какъв е интересът на хотелиерите към предлагането на велосипеди под наем?
- Въпреки че собствениците на хотели проявяват голям интерес, това, което им пречи в момента, е, че услугата е още нова. Малко страхливо подхождат като към всяко ново нещо. Тези клубове, които създаваме в хотелите и които работят с нас, получават не само велосипеди. Ние предлагаме и разработки на маршрути около техните обекти, цялостна и централна реклама. "Паралел юнивърс" рекламира своите клубове централно и така отделните хотели спестяват много пари за реклама, рекламирайки индивидуално. Друг плюс на нашата дейност е, че без да сме туроператор, изпращаме туристи за гости на съответните хотели. Изпращаме оферти и до туроператорите, които също да предлагат тази услуга.
В: До какъв етап ще развивате тези клубове, какво ще следва по-нататък?
- Ще открием много клубове в България, а това ще допринесе колоезденето да се развие на високо ниво, тъй като то е и екологичен транспорт, а и карайки велосипед, туристите могат да разгледат повече неща. Така се спестяват и много разходи на туроператора за транспорт. Клубовете в градовете са предназначени за разходка след работа, също така и за създаване на интерес към колоезденето, дори като средство за ходене на работа.
В: Страхувате ли се, че някой може да си "присвои" идеята ви?
- Не, не се плаша, защото аз харесвам конкуренцията и бих желал да имам конкуренция, това би вдигнало нивото. Защото в момента вероятно не виждам някои недостатъци в идеята. Самата реализация се осъществява от четири страни. Това са производителите на велосипеди "Драг", Първа инвестиционна банка, "Паралел юнивърс" и съответно обекта, в който ще се намира клубът.
В: Освен развитие на велотуризма в кои ниши на алтернативния туризъм ще работите?
- Нашите състезания, макар и отскоро, се превърнаха в най-големите в страната - най-масови и с най-голям награден фонд. Велоралито в Хисаря беше с награден фонд над 8.8 хил. лв. Велоралитата станаха традиционни, а дори догодина ще бъдат четири на брой. Ще развиваме още каньониг, а и някои съчетания на различните разновидности на алтернативния туризъм като биатлон и триатлон, но със запазване на предимно приключенския дух. Следващото състезание ще е велорали с ориентиране. Там ще очакваме доста спонсори и партньори, които ще получат една по-различна реклама. Със своята марка и лого те ще навлизат положително в съзнанието на хората. Различието идва от това, че приключението и успехът на участниците, изживяното удоволствие ще се свързва с фирмите, благодарение на които се е провело състезанието.
В: Колко струва организирането на едно състезание по планинско колоездене?
- Това е много относително, защото целта на състезанията не е печалба, печели се удоволствието и огромният ефект от рекламата. Добро състезание е това, в което по-голямата част от участниците остават доволни. Всяко следващо става по-добро, тъй като много от недостатъците се премахват благодарение на натрупания опит. Така например на първото състезание трасето бе маркирано със спрейове и ленти - една твърде лоша ориентация. Тази година поставихме метална маркировка, която се запазва и след състезанието и така остава маршрут за велотуризъм. Всички велоралита се провеждат в изключително интересни местности и състезателите имат възможност да посетят интересни исторически местности, природни забележителности. Маршрутите, карти на велоралитата и снимки публикуваме месеци преди състезанията на нашия сайт, отдел "Байк" - www.parallel.bg
След провеждането на второто международно велорали "Орфей 2005" през юли 2005 г. в Родопите, което беше на изключително високо ниво, се оказа, че много фирми проявяват интерес да рекламират при нас. Чрез тях стигнахме до третото велорали, което не бяхме планирали, но от община Хисаря настояха да проведем при тях състезание. Естествено от изключително голямо значение е съдействието на местните власти. То е необходимо и при подготовката на трасето, и за организацията и охраната на състезанието. Разбира се, провеждащите се ралита са една чудесна база за рекламиране на велотуризма в съответното населено място. Общинските власти и в Чепеларе и в Хисаря използваха велоралито като повод за общински празници. Чудесно е и когато фирмите спонсори са местни, тогава и наградният фонд е по-голям, и участието е по-масово. Миналата година рекламният фонд за велорали "Орфей 2005" в Родопите бе 18.5 хил.лв.
Тези суми за награден фонд са своеобразен рекорд при колоезденето в България. Въпреки че състезателите не идват за наградите, а за удоволствието и интересните маршрути, както и да се видят с приятели, приятно е, когато класиралите се фаворити могат да получат екскурзия в чужбина или талони за магазините за велосипеди, където могат да си дооборудват байка със значително намаление.
В: В далечно бъдеще как виждате развитието на "Паралел юнивърс"?
- Бъдещите ни планове в областта на велотуризма са състезанията да станат традиционни и да провеждаме минимум три ралита годишно. В по-далечно бъдеще ще изградим собствени велописти за маунтинбайк и собствени бази, където ще посрещаме състезателите.
Христо Боянов: На българския туризъм му липсват услуги извън хотела
Още по темата
Още от Компании

Съдържание от Клиника за майчино и детско здраве "Мама и Аз"
Клиника за майчино и детско здраве "Мама и Аз" отваря врати в Плевен

Съдържание от Miele
12 популярни българи в подкрепа на социалната кампания "Смисъл за бъдещето"

Съдържание от "Аксенчър България"