Мирон Герасимов: Още няколко години ни делят от големия играч на пазара на кафе баровете

Компанията не работи с франчайзинг, а само чрез директно управление, казва управляващият директор на "Кофихевън България":

Мирон Герасимов

© Красимир Юскеселиев

Мирон Герасимов



Мирон Герасимов е ръководител на екипа, който въведе веригатаот кафе заведения "Кофихевън" (Coffeeheaven) на българския пазар. Товае верига от кафе барове, създадени в Полша с основната идея да серазвиват на пазара в Централна и Източна Европа. Първото заведение вСофия е пред отваряне и то ще се намира в мола при хотел "Хемус" "Ситицентър София", който ще бъде официално открит на 12 май тази година. Запоследната финансова година до края на март 2006 г. веригата има нетнипродажби в размер на 6.3 млн. британски паунда, което е с 66 на стоповече от предходната година, съобщи преди два дни "Дау Джоунс".Очакванията на компанията за следващата финансова година са да постигнеоборот от 9.3 млн. паунда, като само за България заложените продажби сав размер на 0.4 млн. паунда.



Каква е историята на веригата "Кофихевън"?




- "Кофихевън" е създадена в Полша от англичани с идеята е да серазвива на пазара в Централна и Източна Европа. Веригата съчетаваспецификата на кафе баровете, популярни в Западна Европа, и очакваниятана източноевропейците, които имат по-различни изисквания към продукта иасортимента. Началото е сложено през 2000 г. в известен полски курорт,след което веригата постепенно започва да се разраства. В моментакомпанията има заведения в Полша, Латвия, Чехия и тази година серазработват новите пазари - България и Румъния. Ако говорим за история- тя е кратка, но това не означава, че създателите на компанията няматдостатъчно опит в концепцията на кафе заведенията като места запрекарване на свободното време. Ние може да се похвалим със съвременнияподход към пазара и заведенията ни определено са места, които сезапомнят.


Кое е специфичното за заведенията?


- Дизайнът е много по-съвременен и модерно решен оттрадиционните кафе барове. Пазарът познава кафе заведенията отвиенската традиция, която възниква преди много време. "Кофихевън" еразличен и от американската концепция, която се развива през 80-тегодини. Нашата верига съществува от началото на новия век и съответносамият дизайн, решението на цветовете, разположенията на местата иоборудването отговарят на очакванията за модерно заведение.


Кое е различното в заведенията в Западна и Източна Европа?


- По-специфично е това, че тук клиентите харесват по-горчивокафе. Горчивото кафе обаче невинаги означава, че е хубаво кафе. По тазипричина смеската, с която работи "Кофихевън", е специално разработена,за да се доближи до вкуса на централноевропейския потребител.Италианците имат едни очаквания за кафето, англичаните - други, и сеоказа, че източноевропейците имат сходен помежду си вкус. За менлогиката е, че потребителите тук в продължение на години са свикнали дапият кафе от сорта робуста, което е по-евтино. Съответно този навиктрудно може да се промени. Самото производство, изпичане и пакетиранена кафето е процес, който иска достатъчно познания и специфичнарецептура.


Ще предлагате ли кафето и извън заведенията в търговската мрежа?


- Нашето кафе се произвежда само за заведенията и за клиентите,които искат да си купят за вкъщи, единствената възможност е да гонамерят при нас.



Откъде дойде инициативата "Кофихевън" да дойдат в България?


- "Кофихевън България" е джойнт венчър и усилията до голямастепен са и на двете страни. Колкото българската страна е билазаинтригувана да вкара заведенията в България, толкова и централата епожелала да стъпи на българския пазар. Определено компанията есъздадена да се настани на централноевропейския пазар, към който севключва и България. В региона концепцията на съвременния кафе бар не епозната, но когато една компания е разработила проекта за страните отрегиона, е нормално да се опита да го наложи навсякъде.


От друга страна, всички специалисти в бизнеса с кафеопределят България като зрял пазар като процент на консумацията наеспресо спрямо другите кафе напитки. Българите традиционно пиятеспресо, докато в други страни еспресото е екзотично. Затова и Българияе интересна за специалистите по кафето.


Какви са конкретните планове за България?


- До края на тази година целта ни е да имаме пет заведения, адо края на 2007 г. заведенията да станат десет. Първите две заведенияще са в т.нар. молове - търговски центрове, които се очаква да сеоткрият скоро. Тези центрове не ни привличат единствено с това, че самодерни. Ние ще позиционираме заведенията си на места, които саатрактивни и посещавани. Това може да са всякакви търговски,административни, а защо не и културни центрове. Искаме същата формулада повторим и в страната и плановете ни не включват само София, анапротив - целта ни е колкото се може по-бързо да стъпим и в другитеградове.


Първите пет заведения само в София ли ще са?


- Не мога да кажа в момента, защото нямаме конкретни договорки.


Имате ли вече представа къде ще е третото заведение?


- Обсъждаме няколко варианта и водим преговори, но не искам даги коментирам, за да не се спекулира с цената на търговските площи, къмкоито сме се насочили.


Как ще изглеждат първите две заведения?


- Концепцията е стандартизирана дотолкова, че да се изпълницелта заведенията на "Кофихевън" да се разпознават във всеки един град.Те винаги ще изглеждат в един стил като комбинация от цветове, запазенизнаци, подредба и организация на работата. Опитваме се навсякъде даизградим един стил, който е познаваем и който се приема добре отклиентите. Дизайнът на заведенията е разработен специално за "Кофихевънинтернешънъл" от международна компания. Тя дава правилата истандартите, по които след това се водят българските архитекти.


Как ще налагате концепцията на веригата?


- До голяма степен фокусът и налагането на концепцията ерезултат от качествата на продуктите и ние залагаме на това, чеклиентите ще ни запомнят с високото качество и с вкусовете. Продуктътсе харесва и е наложен на другите пазари и очакванията ни са, че товаще се случи и тук. От гледна точна на налагане на името на компаниятана пазара ще работим по-сериозно в посока на кафе културата и на товада запознаваме клиентите с различните възможности на кафето.


Наблюдавате ли конкуренцията в България и как я оценявате?


- Конкуренцията винаги е нещо хубаво и за крайния потребител, иза самите търговци, които се стимулират да направят нещо по-различно.На пазара в България има вече няколко компании, които предлагатсъвременни кафе концепции. Освен това идват и други компании в тазиобласт. Това са международни вериги, които усилено гравитират околобългарския пазар и търсят подходящата възможност да стъпят на него.Конкуренцията обаче не ни притеснява и ни стимулира да покажем нещоново на потребителите.


Имате ли усещането, че стъпвате във все още неразработена ниша?


- В определена степен да, тъй като кафето може да се предлага вразлични разновидности. Пазарът е неразработен в смисъл, че някоирецептури и кафе напитки, които са доста популярни на Запад, в Българиявсе още са екзотични. От гледна точка на консумацията на кафе като цялообаче България е доста зрял пазар и българинът не е потребител, койтотепърва ще открива кафето.


При откриване на заведенията си в провинцията ще отдавате ли франчайзингови права, или ще имате собствено управление?


- Категорично няма да отдаваме права на франчайзинг. Компаниятане работи на този принцип и концепцията от самото начало предполагадиректното управление. Това се отнася както за работата на веригата вПолша, така и в другите страни.


Каква е формата на управление на "Кофихевън" в България?


- Ние създадохме джойнт венчър и това се прави за първи път.Навсякъде другаде веригата влиза чрез своя дъщерна компания.Партньорството на българска компания може да се посочи като успех. Тазиформа на управление я има и в Румъния. Според мен директният мениджмънтв много по-голяма степен гарантира качеството на продукта. Всяка еднадруга форма рискува да загуби качеството, особено на пазари, на коитоправилата не действат достатъчно добре.


"Кофихевън" е публична компания и е листвана наалтернативната лондонска борса и всеки, който мисли този бизнес запечеливш, може да се включи. Цената на акциите е направена така, че дае достъпна за по-голям брой акционери.


Мислите ли, че пазарът в България е достатъчно зрял, за да влезе на него компания като "Старбъкс"?


- Според мен трябва да мине време и отговорът на този въпросдава и развитието на пазара в Централна Европа. "Старбъкс" няма как дадойде първо в България, преди да влезе в страни като Полша и Чехия.Няма търговска логика това да стане. Определено още няколко години ниделят от големия играч на този пазар.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK