Стефан ДИМИТРОВ: Далеч сме от истинската конкуренция при услугите за пренос

Служителите ни минават на специално обучение, казва управителят за България и регионален директор на Allied Pickfords

Стефан ДИМИТРОВ

© Анелия Николаева

Стефан ДИМИТРОВ



Allied Pickfords Southeast Europe е представител на световноизвестната марка в услугите за преноси Allied International (САЩ) и Pickfords (Великобритания). Компанията има 1400 офиса по целия свят, което я прави единствена по рода си в Югоизточна Европа, където развива бизнес от 15 години. Преди повече от 300 години във Великобритания Томас Пикфорд създава компания за преноси само с един впряг коне и каруца. Впоследствие съвсем независимо през 1928 г. е създадена Allied в Америка, където различни компании от различни части на страната се обединяват, за да може да комбинират трафика си и да имат цялостно покритие в Щатите в най-голямата и до днес подобна компания за преноси. През 1987 г. двете компании се сливат и започват да развиват мрежата си в страните, в които не са представени.



Казвате, че се разграничавате от българските фирми за преноси. Какво имате предвид?


- Съмнявам се, че този "студентски" бизнес се прави на светло и е базиран на пазарния подход при съставянето на цените. Това означава да бъдат взети предвид цената на услугата, хората, които се наемат, и след това съответният процент, който трябва да плати съществуването на твоя офис и всички фиксирани разходи, които са свързани с мениджмънта, с режийни разходи и т.н. Опасявам се, че това нещо не е на място и тепърва ще се регулира. Далеч сме от истинската конкуренция, когато купувачите знаят за какво става въпрос, да го изискват, отношенията доставчик - клиент да бъдат скрепени с договор от 2-3 страници - тогава това ще започне да се налага.





Българските ви конкуренти твърдят, че на международно равнище при мувинга конкуренцията е нелоялна. От думите им се остава с впечатление, че с възможно най-минимални или никакви средства може да се започне подобен бизнес.


- Не, вижте, това е хубаво. Аз много бих искал да има повече такива случаи, при които млади хора искат да започнат бизнес. Така би трябвало да бъде - младите хора да имат възможност за започване на бизнес с минимални вложения. Това е добре за всички. Добре е и за икономиката, тези хора ще създават някакъв продукт, ще са заети и нещата ще вървят. Ако сравним на европейско или на световно ниво предлаганите услуги, тук, в България, имаме само т.нар лоу енд (low end).


Да, но те имат за клиенти редица министерства, агенции и други държавни институции.


- Ако ви разкажа за нашите клиенти, мога да ви покажа и данъчните фактури за тях. Опасявам се, че хората, с които сте говорили - управители на български подобни фирми, нарочно не са се срещнали с вас. Вие не сте ходили в офисите на тези хора, защото те не биха желали да покажат организацията, която имат. За съжаление в държавата има една практика - някои министерства да не обявяват обществена поръчка за определени услуги. Нищо чудно някои от българските фирми за преноси да работят с тях по този начин. Аз не съм чул министерството на земеделието примерно да обяви търг за обществена поръчка за хамалски услуги. Не бих се учудил, ако някой ден излезе наяве, че излишъци от бюджета на държавните ведомства са усвоявани чрез фактури за хамалски услуги.


Ако се заровите в архива на Агенцията за обществени поръчки, няма да видите там хамалски услуги или услуги по пренасяне. Те не се обявяват. Най-вероятно се разбиват нещата на фактури под 30 хил. лв. и така се избягва изискването за обявяване на обществена поръчка. И ние не успяваме да работим по тези поръчки на държавните институции, защото не знаем кога се работи с тях.


А останалите откъде знаят?


- Не знам, питайте тях. Проверете в списъка на клиентите и на преместванията, за които говорят тези хора. Има ли фактури за това, как са правени всичките тия неща? Архивите са там. Защото тук говорим за сериозни пари. Дали в тази област пак няма някаква шуробаджанащина. Със сигурност мога да ви кажа, че няма прозрачност.


Добре, нека да подходим от пазарна гледна точка към въпроса. Какви са перспективите пред бизнеса с преноси в България?


- Пазарът е движещата сила. Все повече хора разбират, че е по-добре да си платиш на фирма и да не викаш приятели. Ако купувате умно, ще поискате три оферти и тогава ще имате избор. Мислете кой стои зад фирмата и дали имате доверие на техния представител. И така лека-полека след години "каубоите" ще намалеят. Но няма да изчезнат. Броят обаче на избралите фирма за местене ще остане сравнително малък.


Считате ли българските компании за преноси за ваша конкуренция?


- Има място за всеки, но сме на съвсем различни пътища. Ако те се движат по улица "Каменоделска", ние сме по магистрала "Тракия". Различни видове сме. Разликата е, че сме професионална и голяма компания, а не еднолични търговци. Например имаме над 30 вида опаковъчен материал и работим по методология, която е изпитана от стотици години. Няма два или три начина, по които да се опакова моето бюро. Имаме специален опаковъчен материал за всеки тип предмет. А ако идете в Лондон, Париж, Атина и после се върнете тук и видите някъде нашите момчета да работят, ще видите, че изглеждат и работят по един и същ начин, облечени са с едни униформи и камионите са едни и същи.


На какво могат да се научат българските фирми за преноси от чуждестранните си колеги?


- Бих искал да вземат отношението към клиента. Да предлагат една честна и откровена сделка, в която параметрите са ясни и е базирана на пазарния подход. Другото, на което биха могли да се научат, е ноу-хау.


Запълнена ли е нишата, или има място за още играчи - както за международни, така и за вътрешни премествания?


- Тук смесваме две различни групи. По отношение на международните мисля, че има достатъчно конкуренция и влизането ни в ЕС едва ли ще доведе повече от един или двама играчи. А в България има около десет фирми, които се занимават с този бизнес. Но ние сме водещата фирма, няма никой с нашия размер. Само в офиса имаме 15 работни места, имаме 45 души, които се занимават с постоянното опаковане и местене, посрещат и изпращат контейнери и т.н.


С кого се конкурирате на международно равнище?


- Следващата компания след нас има сто локации и няма намерение да идва насам. Ние имаме 1400 в световен мащаб. Allied е уникална компания.


До какво ниво е развит този бизнес в Европа?


- Нашите офиси в някои страни на Западна Европа бяха стари семейни фирми, лидери на съответните национални пазари. Германия - основана от 1840 г., Холандия - 1880 г., Италия - 1909 г., Белгия и Франция от 1894 г. Което означава, че традициите са от години, дори от столетия. При нас това са първите стъпки, които не се различават много от това, което е било преди 10 ноември, когато на няколко места в София можеше да се намерят хора, които биха ти вдигнали пианото. Така че за 17 години напредък, ако говорим за компаниите, които в момента предлагат услуги на този пазар, мисля, че има още какво да се учи и като организация, като структура и т.н.


За какви услуги сте най-търсени от българските клиенти?


- Офис премествания и премествания на къщи. Но просто от друг тип хора. В София има съсловие хора, които са в бизнеса и знаят към кого да се обърнат. Ако си от тях, няма начин да не стигнеш до нас, особено ако бизнесът ти е международен.


Имате ли клиенти извън България? Имам предвид за международния мувинг - само българи ли са клиентите ви?


- Поравно са българи и чужденци. Ако отиват българи да работят навън, ние сключваме договор с техния работодател. Част от сключването на трудовия договор е поемането на разходите по преместването, като се дава съответно разрешение за обем или за бюджет. Примерно дават ви бюджет за преместване, за да вземете цялата си къща.


Някои от българските ви конкуренти заявиха, че искат да се специализират в конкретен вид преноси. Вие специализирани ли сте, или извършвате всякакви преноси?


- Основата остават международните премествания. Тъй като имаме много голям екип, се занимаваме и с премествания на офиси. Никой друг не може да мобилизира толкова много хора, така че да гарантират с договор и с неустойки едно евентуално неизпълнение на поръчката. Това е въпрос на планиране - седмици, месеци. А ние имаме уникалното предимство, първо, да имаме толкова голям екип и, второ, имаме сериозна гаранция с името и с цялата корпорация зад нас. Защото Allied е част от Sirva, акциите на която се търгуват на нюйоркската борса.


Твърдите, че мувърите, хората, които извършват самите премествания, са обучени. Как ги обучавате?


- Веднъж в годината преди започването на сезона идват хора от Лондон, които провеждат обучението. Това са инструктори, които имат специална система за обучение - един вид училище. Освен това имаме вътрешно училище за квалификация и в дните, в които хората не работят, минават обучението. Ние поемаме всички възможни разходи, свързани с придобиване на умения за работа с материали и за отношение с клиентите, за владеене на професионален английски и т.н.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK