Летище София с нова писта и стар терминал

Кувейтският консорциум също иска допълнително пари за проекта

След тригодишно строителство новата писта на летище София вече е готова. От 3.00 часа в четвъртък вече самолетите ще могат да излитат от нея. В сряда довършителните работи продължаваха, а последна проверка беше направена от премиера Сергей Станишев и транспортния министър Петър Мутафчиев. От нула часа по Гринуич или 3.00 часа наше време досегашната втора писта ще престане да съществува в компютрите на самолетите и цялата авиационна документация. Новата писта е дълга 3600 м и строителството й струва 52.9 млн. долара. Финансирането е осигурено главно от Кувейтския фонд за арабско развитие с 40 млн. долара и средства на летище София. Вече ще могат да кацат всички видове самолети, като излитането и кацането ще се измести в източна посока, което ще намали броя на столичани, които ще чуват грохота на самолетите. Изпълнител на проекта е арабският консорциум "Мохамед ал Карафи и синове - Адмак дженерал контактинг къмпани".


Първоначалният срок за завършване на пистата беше февруари тази година, но той беше удължен, тъй като в хода на строителството неочаквано беше открито нерегламентирано сметище, което наложи допълнителни изкопни работи. Забавянето дойде и заради наводненията, които не позволиха работа върху коритото на р. Искър.


В присъствието на премира министър Мутафчив съобщи,че консорциумът има финансови претенции. Те обаче са заявени неофициално. Транспортното министерство очаква от супервайзера на проекта "КОВИ екострол" предложение за тях.




Мутафчиев каза още, че до 15 септември ще бъде приет частично и новият терминал, чието строителство от австрийската компания "Щрабаг" също се забавя. Сградата на терминала ще бъде населена и ще бъде пусната част от инфраструктурата. С компанията беше договорено до 15 декември страните да се въздържат от претенции и да не си пречат. След изтичането на този срок може да започнат преговори за финансовите претенции. "Щрабаг" настоява за допълнителни плащания от 17 млн. евро, а българската страна - за неустойки от 11 млн. евро. Терминалът трябваше да бъде готов до края на август миналата година, но "Щрабаг" не спази срока и поиска ново увеличение на цената. През пролетта падна таванът на терминала и бяха открити още дефекти на пътеките за рулиране.


Капацитетът на терминала ще бъде запълнен през 2008-2009 г., когато пътниците ще достигнат 2.6 млн. при планирани през тази година 2.2 млн. Все още се работи по схемата за прехвърлянето на дейността от стария терминал. То може да стане поетапно, както е препоръчало израелското летище "Бен Гурион", каза изпълнителният директор на летище София Пламен Станчев. Другият вариант е за една нощ, както е направено на летище Мюнхен. Самата подготовка ще трае 2-3 месеца.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK