Берт ван дер Велде: Искаме да сме по-ориентирани към професионалните клиенти

Генерален мениджър на "Метро кеш енд кери"

Берт ван дер Велде

© Георги Кожухаров

Берт ван дер Велде



Берт ван дер Велде е новият генерален мениджър на "Метро кеш енд кери" и зае този пост преди около два месеца. Преди това той е бил мениджър на компанията в Румъния. В момента "Метро" реализира няколко нови проекта в развитието си в България. Днес компанията открива осмия си магазин в страната, а наскоро пусна в действие новата си платформа за пресни продукти.


Какво очаквате да се промени в работата на компанията след въвеждането на новата платформа за свежи продукти?


- Платформата е в тестов период от около две седмици и в момента тя се използва за два от магазините ни в София и Пловдив. Целта й е да осигури по-голям контрол на качеството. Това ще е по-добре от случаите, когато всеки магазин сам се грижи за зареждането и осигурява качеството според това, което той поставя като критерии. Имаме стандарти за качество за цялата страна и платформата ще ни гарантира тяхното спазване навсякъде. На самата платформа ще работят специалисти по качеството, контролиращи всеки камион на нашите доставчици. Това е част и от цялата верига за осигуряване на качеството с HACCP.




Другото предимство на платформата е, че ще спести време на хората в магазина. Те няма сами да проверяват стоката на доставчиците и ще имат повече време да работят с клиентите. Това е по-добре, отколкото да стоят отзад и да се занимават с доставчиците. В един магазин може би пристигат по 10-15 камиона на ден. Така те ще имат по един камион, който ще доставя всички необходими продукти за магазина.


Как платформата ще се отрази на самите доставчици?


- За тях няма да се промени нищо с изключение на това, че с платформата доставките ще се обработват по-бързо. Но в същото време ние ще сме по-стриктни при контрола на качеството. С него няма да се занимават служители от отдел продажби, а специални експерти по качеството. На платформата ще има и търговци, които ще могат да видят доставената стока и да кажат: "Съжалявам, но това не е стоката, за която се договорихме." Преди това търговците не можеха да видят какво се доставя във Варна или в Бургас например. Това се надявам да доведе и до по-ясни взаимоотношения с доставчиците.


Кога ще използвате платформата за всичките си магазини?


- Колкото е възможно по-скоро. Преди това обаче трябва да тестваме дали работи, защото тя въвежда изцяло нова система на логистика, услуги и др.


Какъв е размерът на сградата?


В момента тя е 12 хил. кв.м, но имаме възможност да я разширим в зависимост от това дали ще увеличим броя на доставяния асортимент на по-късен етап. В момента тя е за плодове, заленчуци и охладени храни, но после може да въведем и други стоки като деликатеси, меса и др. Но те се нуждаят и от друга температура.


Може ли да кажете как се развива другият ви проект - магазините "Аро", и какви са резултатите от дейността им?


- Не бих искал да споменавам конкретни числа, но мога да кажа, че постигаме очакванията си. Собствениците на магазините са доволни от работата си, а нашата цел е да им помагаме да разширят бизнеса си. В крайна сметка тази година ще имаме 500 магазина в цялата страна и това е добър резултат за краткото време на развитие на веригата. Също така интересът на търговците да се включат в мрежата на "Аро" е голям.


Колко магазина планирате за следващата година?


- Ще продължим да развиваме мрежата, но не мога да посоча точен брой. Имаме намерение да развием мрежата в страната, но трябва да се съобразяваме и със самите локации. Не искаме да имаме няколко "Аро" магазина, струпани на едно място. Тази концепция се прилага и в други страни и броят на магазините продължава да расте и там. Затова не мога да посоча лимита за България.


Очаквате ли "Метро кеш енд кери" да задържи същия темп на растеж като миналата година и да постигне ръста на продажбите от 2005 г.? През миналата година компанията имаше ръст на оборота от около 10-12%.


- Разбира се, очаквам да имаме ръст, но не мога да посоча точен процент. Не виждам причина, заради която да нямаме ръст - било то по-голям, по-малък или същия като миналата година. Аз мисля, че компанията има потенциала за растеж. Дори, когато гледам магазините, смятам, че има какво да се подобри в тях. Със сигурност пускането на платформата също ще подобри дейността ни. В момента работим именно върху това да подобрим услугите и асортимента и това ще засили още повече потенциала на компанията.


Следващата година страната вече ще е член на Европейския съюз. Има различни мнения за това какво ще е отражението върху компаниите. Дори самите експерти не са единодушни за влиянието на ЕС върху страни като Полша и Чехия. Но за мен няма никаква причина да кажа, че няма да продължим да растем.


На пазара влязоха нови играчи през тази година. "Кауфланд" е вече тук, скоро и "Карфур" ще имат магазини. Чувствате ли засилване на конкуренцията?


- Не мога да кажа, че новите играчи са конкуренти на "Метро кеш енд кери". Ние не сме верига за продажба на дребно и дейността ни е различна от тяхната. Ние сме фокусирани върху съвсем различни клиенти. Нормално е, когато имаме нови "съседи", някои хора да се огледат и да видят какво става при тях. Не мога да кажа, че влизането на "Кауфланд" не се отрази на работата, но това беше за кратък период в началото. Това е примерът на компанията ни и в други страни. Има отражение, но не в дългосрочен план. Защото накрая клиентите виждат разликите между различните вериги, а именно, че веригата на дребно е различна от "кеш енд кери". Това е нишата, която има потенциала да се развива. Имам наблюдения за развитието на пазара в Румъния, където бях досега. Ако на един пазар има вериги за търговия на дребно и "кеш енд кери", вторите продължават да се развиват, и то бързо. Причината е, че те са ориентирани към професионалистите, предлагат специален асортимент по специален начин. Затова всяка верига трябва да има своя профил и да заема конкретна ниша. Освен това пазарът в България има потенциала да се развива и да приема нови играчи и това се отразява добре и за индустрията. Знам, че има дискусии за ограничаване на мощта на чуждите вериги и местни предприемачи се обръщат към правителството с желание за помощ. Но аз не мога да разбера тяхната позиция, въпреки че такива случаи съм срещал и в други страни. Чуждите вериги са част от развитието на индустрията на дадена страна и влизането на различни играчи помага на индустрията да расте.


Но "Метро кеш енд кери" в България има крайни клиенти и те не са малка част - около 30%.


- Ние нямаме крайни клиенти. Всички наши клиенти имат карти, а за да имат карта, трябва да са част от някоя компания.


Но има много клиенти, които използват картите на други. Или има клиенти, които пазаруват със своите карти за вкъщи.


- Това няма как да се контролира, освен ако не се въведат карти със снимки. И ние планираме да направим това. На входа картите ще бъдат проверявани и ако картата не е ваша, няма да може да влезете в магазина. Такава е нашата политика в другите страни. Засега ние не може правим тази проверка, защото на картата има само име и номер. Постепенно ще заменим картите на всички клиенти с нови, на които ще има и снимка.


Очаквате ли да има промяна в структурата на клиентите през следващите години?


- Ние сами искаме да предизвикаме промяна в структурата, защото искаме да сме повече ориентирани към професионалистите. Една от най-важните групи за нас са хотелите, ресторантите, кетъринг компаниите. Ние вярваме, че може точно на тези клиенти да осигурим по-добри услуги и по-добър асортимент. Те са част от т.нар. лидери на мнение и могат да влияят на навиците за хранене на крайните потребители. Очаквам българите да започнат да пътуват повече и така те ще опитват различни типове храни. След това ще искат да намерят такъв тип храна и в България. Това е шанс за нас да им предложим разнообразни стоки.


Как планирате развитието на веригата в страната и колко магазина ще отворите?


- Не мога да посоча точен брой. Но нека кажа така - ние винаги сме готови за възможността да разширим бизнеса си и оставаме с отворени очи. Това зависи от големината на магазина, от мястото, конкуренцията в района и т.н.


Но няма да спрете с отварянето на магазини?


- Ако видим подходящата възможност, ще отваряме и нови магазини.


Когато нови вериги стъпват на пазара, те се стремят да "крадат" кадри от конкурентите си. Имате ли специална стратегия да задържите добрите си служители?


- По-лесно е да откраднеш, отколкото да ги запазиш. Този въпрос винаги се свързва с управлението и с предимствата, които служителите получават - финансови, но и нефинансови. Ние се стремим да бъдем компания с модерен начин на управление. Предлагаме и редица възможности за кариерно развитие на служителите ни в България и навън. Имаме хора в Германия, Сърбия, Украйна.


Днес отваряте новия си магазин в Благоевград. С какво той се отличава от останалите ви обекти?


- При изграждането на магазина в Благоевград направихме редица промени. Те са свързани с позиционирането и начина на подреждане на продуктите. Също така структурата е по-различна и е направена така, че да е по-удобна за клиентите. Екстериорът също е различен и като видите магазина в Благоевград, веднага ще забележите голямата разлика.


Планирате ли да промените и другите магазини по този модел?


- Да. Планираме през следващите години да реконструираме всичките ни съществуващи магазини. Този дизайн вече се въвежда и в други страни, като Румъния например.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Клиент на Метро
    *****

    Някой има ли ясна представа, защо Метро (организация която се стреми да увеличава печалбите си) ограничава достъпа на клиенти? Клиенти физически лица не се допускат! Броя карти които се осигуряват на юридически лица е лимитиран! Кредитни карти не се приемат!

  2. 2 Профил на Гост
    *****

    От интервюто се вижда,че скоро съвсем ще се ограничи достъпа до физически лица:

    "...Но "Метро кеш енд кери" в България има крайни клиенти и те не са малка част - около 30%.

    - Ние нямаме крайни клиенти. Всички наши клиенти имат карти, а за да имат карта, трябва да са част от някоя компания.

    Но има много клиенти, които използват картите на други. Или има клиенти, които пазаруват със своите карти за вкъщи.

    - Това няма как да се контролира, освен ако не се въведат карти със снимки. И ние планираме да направим това. На входа картите ще бъдат проверявани и ако картата не е ваша, няма да може да влезете в магазина. Такава е нашата политика в другите страни. Засега ние не може правим тази проверка, защото на картата има само име и номер. Постепенно ще заменим картите на всички клиенти с нови, на които ще има и снимка."





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK