Антоанета АРСОВА: Законово ограничение пречеше на чуждестранните инвеститори да влязат по-рано на медийния пазар

Управляващ директор на "Ес Би Ес броудкастинг" в България

Антоанета АРСОВА

© Дневник

Антоанета АРСОВА



Антоанета Арсова е управляващ директор на скандинавската "Ес Би Ес броудкастинг груп" и представлява медийната компания от самото й стъпване на медийния пазар в България. Преди да заеме сегашната си длъжност, Арсова оглавяваше Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО). Тя притежава магистърска степен по бизнес администрация от университета "Еразмус" в Ротердам. Преди да се присъедини към АБРО, е работила за Американската агенция за международно развитие, на управленски позиции в частния и публичния сектор, както и като съветник и консултант в страната и в чужбина.


С какво българският медиен пазар стана толкова привлекателен за могъщите международни медийни компании напоследък? За кратък период от време в спор за наши радиостанции и телевизии влязоха освен "Ес Би Ес броудкастинг груп" и "Еммис", "Нюз корпорейшънс" и "Комюникорп груп".


- Мога да говоря единствено за интереса на Ес Би Ес, едва ли ще отгатна мотивите на останалите компании. И мисля, че този интерес не трябва да озадачава никого, все пак българската икономика е икономика, която е в растеж. Инвестициите във всички сектори, включително в медийния и рекламния бизнес, растат през последните осем години. Това от своя страна означава, че растат покупателите възможности на българина, търсенето, рекламните инвестиции и така нататък. Всъщност до засилено чуждестранно присъствие можеше да се стигне и по-рано, но на този процес пречи едно предвидено ограничение в закона, според което новолицензиран оператор не може да смени собствеността си до три години след добиване на лицензията си. Може би това е сред основните причини за забавянето и без него тези чужди инвестиции щяха да присъстват в България от по-рано. Повечето оператори са получили сегашните си лицензи през 2001 г.




С какво България е интересна за Ес Би Ес? Възвръщане на инвестициите и печалба ли очаквате, или стъпването тук е по-скоро стратегически ход в очакване на бъдещо развитие на медийния сегмент?


- И двете неща са важни за Ес Би Ес и са взаимосвързани. Реализирането на печалба е основната цел на всеки бизнес. А очакването за бъдещо развитие на медийния сектор определено е заложено в бизнес плановете ни. Идването ни в България е мотивирано от това, че българският пазар е пазар с високи темпове на растеж, а ние имаме успешен опит в такива пазари от други страни в Източна Европа.


Идването тук може ли да се тълкува и като опит за "преместване" на бизнеса към Източна Европа, където по мнението на много анализатори рекламният растеж предстои, докато на Запад обемите вече са достигнали максимума си?


- Аз бих употребила думата "разширяване". Идването на Ес Би Ес в България е част от стратегическия план на компанията. От няколко години тя присъства на Балканите и в Източна Европа - в Унгария притежаваме телевизия TV2, в Гърция - две радиостанции - едната е номер 1 в Атина и в Гърция, другата управляваме в партньорство с голяма австралийска медийна компания. В Румъния радиата на Ес Би Ес, които доколкото разбирам са познати и у нас, са радиото за съвременна музика "Кис ФМ" (Kiss FM) и новата станция "Меджик ФМ" (Magic FМ). В Румъния Ес Би Ес притежава ефирната национална телевизия "Прима" (Prima), която се прочу у нас около журналиста Жорже Бухнич, а преди месец закупихме и един кабелен музикален канал.


В България вече притежавате четири радиостанции и една телевизия? Какви са плановете ви и продължавате ли да се интересувате от купуването на нови медии?


- Разбира се, ние възнамеряваме да развием и разширим бизнеса си в България. И очаквам българският проект на Ес Би Ес да се увенчае с успех предвид досегашния ни опит в други страни и ценното ноу-хау и професионални стандарти - в програмно, технологично и търговско отношение, които нашата фирма има и ще донесе в България. Опитът ни в други държави показва, че идването на Ес Би Ес на нов пазар обикновено катализира растежа на рекламните инвестиции. Ще посоча само, че Ес Би Ес държи 42% от рекламния пазар в Швеция, на първо място сме и в Дания,където привличаме 37% от бюджетите за радиореклама. Във Финландия и Норвегия Ес Би Ес е на второ място по този показател с пазарен дял съответно 28% и 23%.


Какъв е коментарът ви относно неясните правила, по които върви или по-скоро се очаква да тръгне лицензирането? Вие имахте възможност да следите този казус и докато бяхте изпълнителен директор на АБРО. Сега като представител на медийна компания ще участвате ли в конкурсите за честоти?


- Действително съществува проблем, който е роден от петгодишното спиране на лицензирането. Ние участваме в конкурсите. Не бих коментирала правилата, според които върви лицензирането. За Съвета за електронни медии това ще е първият конкурс, който провежда, а, както видяхме в предишни конкурси, които тогава се правеха от Държавната комисия по далекосъобщенията, има много подводни камъни, за които да се внимава. Надявам се обаче дългоочакваният старт на лицензирането най-после да изведе радиобизнеса на солидна почва най-сетне.
Какви са основните проблеми пред чуждите инвеститори в медийния бранш в момента освен лицензирането?


- България предоставя сравнително здравословна икономическа среда за инвестиции. Ние действително сме доста конкурентна и атрактивна дестинация за инвестиции предвид благоприятната данъчна политика. Но все още има много да се желае от скоростта на работа на администрацията, голям проблем е корупцията и недосегаемостта на корумпираните, както и това, че все още не се уважават договорите, трудно и протяжно тече решаването на спорове и дела и като цяло май все още не сме една истинска страна на законността.


Какви са плановете ви по отношение на вече придобитите радиа и телевизии - ще променяте ли форматите им, или просто ще се опитате да повишите качеството им?


- Смятаме да не променяме форматите на радиостанциите, а да подобрим качеството им. Относно телевизията - там ни предстои промяна в профила на телевизия "Веселина", която ще се казва "Дъ войс" (The Voice). България е петата страна в Европа и първата на Балканите, в която ще развиваме тази марка. Засега музикалният канал излъчва програмата си в Швеция, Норвегия, Финландия и Дания. Идеята е новият канал да използва музикалните клипове и форматите на предаванията на останалите канали с марката "Дъ войс", но всичко да се прави в България и водещите да са българи. Плановете ни за "Дъ войс" предвиждат още от октомври сигналът на телевизията да се излъчва и по сателит. Освен това от следващата година ще започнем да организираме големи концерти.
Какво точно от международния си опит ще се опитате да "внесете" в България?


- Всичко, което сметнем за приложимо в България. Имаме много иновативни творчески идеи в програмно отношение. Вярвам, че слушателите ни вече следят с интерес и надявам се с удовлетворение промяната. Като част от международна верига българският офис на Ес Би Ес ползва от полезния чужд опит по много начини, включително чрез качествени професионални проучвания, които помагат да изградим програмата така, че максимално да отговаря на интересите на аудиторията, която обслужва.
Каква приблизително е стойността на направените до момента инвестиции?


- Стойността на реализираните сделки е конфиденциална. Това е политиката на Ес Би Ес навсякъде по света - да не се оповестяват цифри.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на A.Vulkov
    *****
    Разстроено


    Kajete mi shto za paradoks be "PRIATELI" OT SBS ?

    --------------------------------------------------------------------------------

    Kakvo razbirat tiq be te 6te preprodavat verigata i za tova okrupnqvat samo mediite koito sa zakupili imat si pari i kupuvat bednite balgarski radia vie znaete li po kolko pari sa polu4avali vode6tite ba RITMO i VESELINA a kakvi se reklamnite im tarifi kak moje v BULGARIA da se dopuska takova 4ujdo na6estvie i v kraina smetak horicata 6te si kajat ako triabva da budem sapri4astni s relkamnite klipove za izmislenoto obedinenie ...."v na4aloto na 2007 osamnahme v Evropeiskia sauz i bez rabota ...." tova li triabva da dopuskame da stava tuk i sega v BULGARIA s otvardeni medii kato tezi slushani i obi4ani ot tolkova hora . V 4ujbina horata darjat izklu4itelno na regiolnostta a tuk 4ujdata korporacia SBS zatvarq regionalite ofisi .
    Kajete mi shto za paradoks be "PRIATELI" OT SBS ?



  2. 2 Профил на A.Vulkov
    *****
    Гневно

    Kajete mi shto za paradoks be "PRIATELI" OT SBS ?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK