Станислава Арнаудова: Ще купим вериги за мобилни телефони в Румъния и Македония

Предстои пускането на телефони за 0 лв., казва управляващият директор на 2be

Станислава Арнаудова

© АСЕН ТОНЕВ

Станислава Арнаудова



Веригата за мобилни телефони и технологии 2be е най-голямата в България, като броят на магазините й достига 103. Само за тази година компанията е инвестирала над 4 млн. лв. в разширяването на търговската си мрежа. Веригата е изцяло частна собственост и се управлява от Станислава Арнаудова и Теодора Михайлова. Фирмата е създадена преди повече от 10 години, a търговската марка 2be съществува от 2001 г. Собственик на марката е "Кимимпекс търговия и лизинг" ООД. Първоначално 2be работеше под търговското име на "Мобиком" и беше един от дистрибуторите й. След като "Мобиком" загуби пазарните си позиции, 2be се пренасочи към търговията с мобилни телефони и се преструктурира основно. В момента компанията работи и с трите мобилни оператора на българския пазар.


Какви са плaновете ви за развитие на веригата занапред?


- Плановете ни са до края на следващата година броят на магазините ни да достигне 120 и така ще покрием цялата територия на България. Освен това в момента сме в процес на излизане на пазари извън България - става дума за Румъния и Македония. Плановете ни са до края на 2007 г. да покрием цялата територия на Румъния с до 120 магазина и около 30 в Македония. Толкова бързо развитие е възможно само чрез придобиване на някоя местна верига - по една в двете страни. В момента работим по този въпрос и водим преговори с няколко потенциални вериги. Все още е рано да обявя имената им, защото водим разговори и моментът е деликатен. Очаквам още в началото на следващата година да имаме успешна сделка, а това е много важно за нас. След това ще направим оценка на придобитата компания и ще започнем да развиваме веригата 2be в двете държави.




Политиката ни е да развиваме веригата си само чрез собствени магазини, а не на франчайз. В момента имаме само около 10 магазина, които са на франчайз, а останалите са собствени. Ще следваме тази политика и при развитието си в Румъния и Македония. Придобиването според нас е най-бързият и лесен начин да стъпим на чужд пазар.


Как ще финансирате тези сделки?


- Част от средствата ще бъдат собствени, друга ще си осигурим чрез кредити и инвестиционни програми, които сме заложили да изпълняваме. Засега не планираме да се листваме на фондовата борса.
Как виждате развитието на пазара в България в сектора?


- Според мен предстои изключително динамично развитие. Тепърва очаквам още през следващата година операторите да покажат какво значи истинска конкуренция и да предложат такива програми, че да привлекат нови клиенти или да ги направят лоялни. Всичко ще се развива в посока клиентът да е удовлетворен и лоялен. Тази година очаквам и вече да има телефони за 0 лв., но продажбата му ще е обвързана с договор. Българските потребители отдавна очакват това да се случи, защото вече всички познават практиката в чужбина, където телефоните се дават на практика почти безплатно, но цената им е калкулирана в договорите и абонаментните планове, които клиентът подписва при получаването им. Това обаче зависи най-вече от операторите, които пускат тези телефони и определят цената им съобразно с програмата, с която те са обвързани.


В по-общи линии целта на нашия тип вериги е всеки магазин да се превърне в един малък комуникационен център, където хората да могат да намерят всичко в света на комуникациите. Вече в магазините от веригите може да се купи и лаптоп. Предлаганата гама обаче е таргетирана към по-широк кръг клиенти, които не търсят по-висок клас специализирани продукти. Целта ни е да има затворен кръг комуникационни и мобилни продукти, каквито обикновеният потребител търси, а не специализиран магазин.


В последните години се наблюдава консолидация в сектора - "Космоте" купи "Германос", "Авенир телеком" купи "Да да". Това ли е посоката на развитие на бранша занапред?


- Наистина има такава тенденция. Към нас също се отправят непрекъсното запитвания от страна на консултантски компании и посредници. Затова не знам от кого е изявен интересът. Ние обаче не се продаваме. Не планираме и подобна сделка за в бъдеще.



При тези условия как оценявате конкуренцията на пазара у нас?


- Ако продължа в контекста на консолидацията в сектора, трябва да отбележа, че закупуването на "Германос" от "Космоте" беше наистина брилянтен ход. По този начин "Космоте" ще може да контролира най-големия си канал за дистрибуция на SIM карти не само в България, но и в региона. Това обаче е плюс и за нас, защото ние ще продължим да бъдем по-независима, по-гъвкава компания и по-бързо ще реагираме на промените на пазара. В същото време "Германос" ще бъдат фокусирани върху продажбите, свързани с "Глобул".


Има ли все още място на пазара за навлизане на нови вериги?


- Бих казала, че пазарът в момента е наситен и има оформени сериозни лидери. Винаги обаче може да се направи пробив, стига той да е с ясна стратегия и да е подсигурен с много инвестиции. Това става все по-трудно, но не е и невъзможно.


Как се справяте със сивия сектор в бранша?


- Той вече не е проблем. Сивият сектор беше много сериозна пречка преди няколко години. Българският потребител е много чувствителен по отношение на цената. Така е навсякъде, не само в България. Нормално е всеки да търси най-изгодната оферта и когато намери нещо по-евтино, да избере него. Затова наистина сивият сектор беше проблем. Нашата политика е да се придържаме към легален внос и да гарантираме произхода, а не да се стремим на всяка цена да предложим най-ниската цена, състезавайки се с внесените нелегално технологии. Като голяма верига, която държи на реномето си, нямаме друг избор. Малко по-малко хората се опариха от този сив сектор и той вече губи своите позиции и не е проблем за нас. Освен това поне половината от телефоните, които се купуват на пазара в момента, са със SIM карти на оператори, които са силно субсидирани и много под цената на телефон, внесен нелегално. Сивият сектор вече не е фактор и постепенно съвсем ще избледнее.


Според мен занапред ще растат най-бързо продажбите на телефоните, обвързани с абонамент, лоялна програма или договор. Това ще става за сметка на продажбите на телефони без SIM карти или договор. Пазарът вече го налага.



Какви промени очаквате след приемането на страната в ЕС?


- Аз като цяло гледам много положително на приемането ни в ЕС. Въпреки че в публичното пространство започнаха да се носят по-скоро негативни очаквания, според мен няма повод хората да се притесняват. Аз лично не очаквам някакви сериозни промени в нашия бранш. Резултатите по-скоро ще са положителни главно заради улесняването на бизнес процесите, логистичното управление и регулаторната рамка. Всичко това ще се отрази благоприятно и на крайния потребител, който ще го усети най-вече с разширяването на кръга от възможности и много по-голям достъп до много повече продукти и услуги.

Още от Компании

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK