Спорни нормативи могат да объркат туризма

Подготвяните промени "закърпват" проблемите, но не ги решават цялостно

Целият туристически бранш е в очакване на промените в Закона за туризма и наредбата за категоризация, които в момента са в процес на обсъждане и съгласуване

Целият туристически бранш е в очакване на промените в Закона за туризма и наредбата за категоризация, които в момента са в процес на обсъждане и съгласуване



Подготвяните промени в Закона за туризма и в наредбата за категоризиране на туристическите обекти ще "закърпят" временно някои пропуски в бранша, но няма да решат цялостно проблемите на бизнеса. Това обявиха представители на различни сдружения и компании на туристическия пазар след запитване на "Дневник". Паралелно с това с двата нормативни документа се въвеждат някои новости, които не са изяснени и могат още повече да объркат дейността на туристическите компании.


Туристическият бранш се нуждае от цялостно нов закон, а не от дребни промени в него, обявиха представители на бранша. Според съюза на туристическата индустрия новият закон би трябвало да определи стратегическата визия на туризма. Промените при категоризацията пък трябва да са ориентирани към това звездите на хотелите да се дават от самия бранш, а не от агенцията по туризъм или от общините, казват от компаниите.


С предложенията в наредбата за категоризация се въвеждат нови видове хотели, за които ще действат различни изисквания за категоризация. Групите хотели са общо четири - сезонни (разделени на летни и зимни), според териториалното им разположение (морски, планински и градски), балнеохотели и апартаментни хотели. Тези обекти може да имат от една до три звезди. Допълнително към тези групи се добавят още спа и уелнес хотели, хотел-резиденс и бизнес хотел, като тези видове може да са с четири или пет звезди. По мнение на бизнеса, от една страна, тези хотели трябва да фигурират в наредбата, защото броят им през последните години расте. Тяхното определение обаче не е точно направено и ще доведе до объркване най-вече сред чуждите туристи, посочиха от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА). Така не е ясно каква е разликата между балнео-, спа или уелнес хотели. Също така в България няма традиция за развитие на резиденс или клубни хотели, каквито също се въвеждат с наредбата. Копира се западният модел, без да е ясно точно какво е определението за различните обекти, посочиха от асоциацията.




По мнение на представителите на бранша все още липсват точни и ясни дефиниции какво е туристическа дейност, какво е туристически обект и кое различава неспециализираните места за настаняване (например самостоятелни стаи) от обикновените жилищни сгради. Специалисти казват още, че трябва да са ясни критериите за изграждане и обзавеждане на всяка категория хотели и на базата на тези изисквания инвеститорите да строят обектите си. Сега първо се строи, а после се проверява дали има съответствие и към коя категория спада обектът.


Сдруженията и асоциациите в туризма се очаква да поведат спор затова кои от тях са представителни и могат да защитават интересите на целия бранш, прогнозират хотелиери и собственици за агенции. В заложените промени е записано, че представително браншово сдружение е това, което обединява над 50 на сто от организациите в бранша. От АБТТА предлагат да се гледа процентът на компаниите, регистрирани за съответната дейност. В момента по-големите сдружения са съюзът и бордът, но и за двете организации не е сигурно, че може да са национално представителни. Причината е и в това, че в момента не функционира електронният национален регистър на туризма, който да покаже реалния брой на туристическите субекти.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK