Недялка Сандалска: Болни лидерски амбиции доведоха до разделението в туризма

Регламентът за ДДС прави туроператорите неравнопоставени данъчни субекти, казва изпълнителният директор на "Балкантурист"

Недялка Сандалска

© Юлия Лазарова

Недялка Сандалска



Недялка Сандалска е мениджър на "Балкантурист". Дружеството е собственик на хотели в зимните и летните курорти, концесионер на ски съоръженията в Боровец и развива хотелиерска и туроператорска дейност от 50 години. Потърсихме мнението на Сандалска по актуални в момента въпроси, свързани с ДДС в туризма, развитието на зимния сезон и очакванията за новия летен сезон.



Какъв е ефектът от промените в Закона за ДДС за туризма?


- Промените създават сериозен проблем заради начина, по който ще се облагат сделките от страна на туроператорите. Според регламента излиза, че хотелиерът трябва да предостави със 7% ДДС пакетната услуга по настаняване, хранене и транспорт. Пакетите в световната практика се правят от туроператора и хотелиерът не може да предоставя транспорт. Излиза още, че 7% ДДС ще се прилага само в случаите, в които туристът ползва услуги, предоставени от хотелиера на туроператора - хотел, храна, транспорт. Всичко останало ще се облага с 20%. Всякакъв вид специализиран туризъм, различен от стационарната почивка, ще се облага и с двете ставки. В същото време ние непрекъснато обясняваме, че бъдещето на България е в развитието на културно-историческия туризъм, съставен от обиколки. Да вземем следния пример - ако една група нощува и закусва в София, тръгва за Пловдив и след това посещава Казанлъшката гробница, а обядът е по пътя, тогава обядът ще се облага с 20%. Получава се сложна формула за облагане на цялата сделка. Туроператорът е задължен да обложи и маржа с 20% (разликата между цената, която той плаща, и цената, на която продава пакета на туриста), но в този случай няма право на данъчен кредит. Именно заради това туроператорът става неконкурентоспособен. Така намалява възможността да привличаме туристи от далечните дестинации, които купуват интегрирани пакети и обикалят по няколко страни. При тази ситуация няма да може да дадем добра цена.





При сегашното положение какво ще е средното увеличение на цените на пакетите?


- Между 13 и 15% минимум. Но страшното е, че на тази цена пакетите не могат да се продадат. Трябва да се изясни дали императивната норма, че туроператорът няма право на данъчен кредит, касае само този вид пакетна услуга или всички останали пакети. В момента сме задали въпроси към Министерството на финансите. Искаме категоричен отговор, защото текстът е генерален и ако не се разясни, има опасност всеки да го прилага така, както сам го разбира.



Защо се стигна до тази ситуация и имаше ли диалог с бизнеса преди промените?


- Диалог нямаше. През цялото време туроператори и хотелиери говорехме на един глас, че искаме намалена ставка по ДДС, следвайки опита в други европейски страни. И действително извоювахме ставката от 7%. Проблемът е в думите, с които са изписани промените. Туроператорът винаги е облагал маржа с 20%, но ситуацията се усложнява, когато няма право на данъчен кредит. Ние вече не сме равнопоставени данъчни субекти.


Как бизнесът е формулирал исканията си за промяна?


- Исканията ни са да отпаднат думите "предоставени от хотелиера", за да може да се работи нормално. Хотелиерът не прави пакет и не организира пътувания. За мен това категорично е техническа грешка, иначе не мога да си обясня как се е стигнало до това определение. Другото ни искане е по преценка на туроператора той да работи или по маржовата схема, или по общия ред. Ние съзнаваме, че туризмът в момента е облагодетелстван. Но трябва да се прецени какъв е крайният ефект и дали изобщо има такъв.


Как ще коментирате сегашното разделение на туристическия бранш и какво се случва с него?


- Каквото и сдружение да има, то трябва да работи в интерес на бизнеса. Разделението между борда и съюза всъщност беше в контекста на обединение на всички. Идеята ни беше на базата на туристическата камара да направим конфедерация с всички браншови структури. След това обаче някои болни лидерски амбиции доведоха до разцеплението. В момента и двете структури не работят за бизнеса. В противен случай нямаше сега да си говорим защо ДДС е регламентирано по един или друг начин. Ако не говорим в един глас, няма да имаме подкрепата нито на правителството, нито на външните структури.


Сега има ли нов опит за обединение?


- Бяха направени такива опити, но не виждам реално да се работи за това. Бяха излъчени по трима души от двете организации. Идеята дойде от БАТА, защото ние сме представителни за страната и не искаме да сме в една от двете разцепили се организации. Сега има решение на БАТА да излезе от съюза, защото нищо не се направи до този момент за обединението на бранша. Целите са еднакви, уставите - еднотипни, и няма логика да има две организации. Аз самата още през декември подадох молба за излизане от управителния съвет и поради тази причина ще изтегля и "Балкантурист" от организацията.


Как се развива зимният сезон за "Балкантурист" и какви резултати очаквате на основните ви пазари?


- В разгара сме на един добър сезон. Имахме много ранни туристи още от началото на декември. До момента имаме ръст от 7% на туристите в сравнение с миналата година. Очаквам сезонът на Боровец да завърши с 10% ръст. На английския пазар, който върви изключително силно, очакваме ръст от 6%. Имаме спад от 12% на туристите от Сърбия и Македония. Проблемът там е въвеждането на визовия режим.


Руският пазар се развива изключително добре и затова ще отворим офис в Москва.



Планирате ли нови инвестиции в съоръженията на Боровец?


- Имаме сериозни планове за Боровец. За следващата година ще изградим системата за заснежаване с изкуствен сняг, като вече подготвихме мрежата за полагане на тръбите и получихме разрешение от общината за изграждане на водоем. Целта е за следващата зима да имаме снежни оръдия по всичките писти. Тази година инвестирахме предимно в екология - по френски лиценз внедрихме система за хидросеене на пистите, което ще ги заздрави. За 2007 г. инвестиционният план е около 12 млн. евро.


Другата ни сериозна инвестиция е в разработването на генерален план за развитие на Боровец, който се прави от френска компания, специализирана в планирането на териториите на планински курорти. За нас е изключително важно как ще се развива Боровец, защото курортът има уникалния шанс да избегне всички грешки, направени досега по другите места. Ако планината бъде неправилно "разпорена", ако не намерим баланса между броя на леглата, на съоръженията и на пистите, това ще доведе до катастрофа. Планът предвижда, разбира се, изграждането на нови ски центрове, хотели и връзки между тях, но така, че да се спази балансът. Планирали сме не по-голямо застрояване от 15 хил. легла. В момента в курорта има 6500 легла. Важно е да се изгради и съответната инфраструктура и транспортната мрежа, която да се ползва от всички. Доказано е, че 20% от зимните туристи не са скиори.


Доколко този план е съобразен с проекта "Супер Боровец"?


- Няма такъв проект, а само намерения. Дружеството "Рила-Самоков 2004", което беше създадено с тази цел, не работи. Моето мнение е, че пари има, но добри проекти - не. Никой няма да си хвърли парите там, където няма възвращаемост. На този етап само ние влагаме пари в курорта и до момента сме инвестирали над 120 млн. евро. Бихме се радвали на всеки добър проект и добър инвеститор, за да работим заедно. Но не трябва да се строи без концепция и без план. Крайно време е да се разбере, че изграждането на жилищни блокове не е туризъм. В нормалните курорти собствениците на апартаменти не надвишават 30%.


Това не се казва, но за лятото се очаква много сериозен спад на британския пазар именно заради това, че голяма част от англичаните си накупиха собственост и започват сами да я отдават. Затова по данни на английските туроператори спадът ще е поне 30%. Трябва сериозно да помислим и как ще развиваме нашето Черноморие. Във времето на интернет и нискотарифните компании всеки сам може да си прави пакетите. В световен мащаб делът на организирания масов туризъм ще намалява за сметка на другите пътувания, които България трябва да развива. Именно заради това е големият проблем с ДДС. С този данък вече няма да сме конкурентоспособни при културния, обиколния, историческия туризъм.


Какви са ви очакванията за летния сезон?


- Очаквам увеличение на руския пазар с над 10%. Ще доведем поне 15 хил. туристи. Германия пак ще е проблемен пазар. Икономиката на страната се съживява, но този пазар за нас вече не може да бъде предсказуем. Това стана благодарение на дружните ни усилия с германските туроператори. Причината са офертите last minute (в последната минута), които аз не мога да приема. Те убиват туризма, стигайки до безумни аномалии в цената. Продава се под себестойност и по никакъв начин не мога да приема за нормална цена от 12-14 евро за all inclusive (всичко включено в цената) в пиковия сезон в хотел 4 или 5 звезди. В крилата на сезона се стига до 7 и 9 евро. Не бива да се работи така.



Предвиждате ли нови инвестиции в леглова база?


- Вече разработваме първите планове за "Грандхотел България". Ще направим пълна реконструкция и реорганизация на хотела и ще реновираме зала "България". Ще запазим известната сладкарница на хотела и ще разнообразим предлагането в ресторантската част. Според предварителните планове трябва да започнем през есента на 2007 г. и да завършим за две години. Другият сериозен проект е развитието на "Перла" до Приморско. Там ще направим първото истинско екоселище за туризъм и ще покажем как в една голяма територия, опазвайки природата, може да се построи селище и на практика да се реализира устойчиво развитие при навлизане в околната среда. Проектите са почти готови и се надявам да започнем със строежа през есента. Първият етап ще завърши през лятото на 2009 г.


Предвиждаме и инвестиции в "Грандхотел Варна" за изграждането на модерен СПА център и други центрове за забавление. През есента ще започнем и изграждането на второ тяло на хотел "Интернационал" в Златни пясъци. Това ще са нови 130 стаи в малко по-различна архитектура.


Какъв е общият ви инвестиционен план?


- През 2007 г. ще инвестираме около 100 млн. евро. Концентрираме се върху не много големи проекти, но добре балансирани. "България" ще е доста скъп проект.

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Одитор
    *****
    Неутрално

    Калпави закони, калпава държава!

  2. 2 Профил на турист-курортист
    *****
    Неутрално

    За едните съм турист,за другите курортист но в крайна сметка и едните и другите гледат да ми одерат кожата а в добавка и държавата се включи с 20% ДДС та да ме довърши съвсем.Обаче ,Sory,това лято ще си бъда в наше село дето хлебат си е хляб , виното вино, млекото мляко и постелята винаги сигурна а не ерзаци като в 2,3,4,5 звездните хотели

  3. 3 Профил на Chicho ot Busmanci
    *****
    Неутрално

    Da! Naistina bolnite ambicii ubivat bransha. Hubavo, che G-ja Sandalska izliza ot Upravitelnia savet. Vreme e veche i G-ja Donka Sokolova da napravi tova.
    Nali znaete kak se pravi nov bardak..............
    No ne i hora kato Gergov da stavat lideri na bransha.

  4. 4 Профил на Киряк Стефчов
    *****
    Неутрално

    Сори ама неможе все вие да сте най - отгоре





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK