Щефан Швинд: Ако конкуренцията се засили, някои хотели може да не издържат

Генерален мениджър на "Кемпински" в София

Щефан Швинд

© Георги Кожухаров

Щефан Швинд



Щефан Швинд работи за веригата "Кемпински" от 2004 г., като преди да дойде в София, е бил в Мюнхен. През юни 2005 г. поема за пръв път управлението на хотела в София и остава до 2006 г. След това се връща в Германия, а от май тази година става за втори път мениджър на "Кемпински хотел Зографски София". Има професионален опит в различни международни вериги както в Германия, така и в други страни.


През последните две-три години в софийския хотел от веригата "Кемпински" има текучество на мениджърите. Каква е причината?


- Веригата има 60 хотела и на всеки две или четири години имаме практиката да сменяме мениджърите. В този случай се гледа опитът им, какво са правили до момента и къде е добре да отидат след това. Аз самият съм за втори път в хотела. Когато след моето заминаване стана ясно, че хотелът пак търси мениджър, най-доброто решение беше да се върна, защото познавах работата тук. Веригата направи вече десет години на българския пазар и до момента са се сменили петима мениджъри. Не мога непременно да кажа, че има текучество.




Как оценявате развитието на хотелския бизнес в България?


- Приемането на страната в Европейския съюз е една от причините за икономическото й развитие. Много нови европейски и американски компании инвестират и отварят представителства тук. Самолетният бизнес също се развива и все повече нови и нови линии биват разкривани. Всичко това е предпоставка в България и конкретно в София да идват нови гости. Според мен хотелският бизнес също ще продължи да се развива през следващите години. Разбира се, ще се появяват и нови хотели, но конкуренцията може да окаже благоприятен ефект на бизнеса.


През следващите две-три години в София ще има няколко десетки нови хотела. Как това ще се отрази на бизнеса?


- Трябва да се знае какъв тип хотели ще са това - дали са малки семейни хотели или обекти във високата категория. От друга страна, ние продаваме едно и също нещо - легла и храна. И въпреки това, ако наистина бъдат построени 30-40 хотела, за някои малки частни хотели може да се очаква, че ще им е трудно. Не е изключено и някои от тях да бъдат затворени. Но това е нормален процес при конкуренцията и някои финансово няма да могат да издържат.


Как виждате развитието на бизнеса на петзвездните хотели?


- При това икономическо развитие на страната със сигурност през следващите няколко години ще има нужда от нови луксозни хотели в София. И няма нищо лошо в това да бъдат построени още няколко петзвездни хотела. Напротив, приемам го за позитивно. Освен това според мен София има нужда от дизайнерски хотели, каквито все още липсват. Липсват и хотелите от вериги като "Мариот", "Фор сизънс" и др. Те ще повлияят добре на града.


Какви са проблемите преди хотелиерския бизнес?


- Голяма част от пътуващите не приемат цените, които се предлагат тук. Много от тях са на мнение, че като идват в Източна Европа, трябва да плащат малко. Но това постепенно ще се промени. До една-две години може да се очаква, че цените на хотелските услуги ще се увеличат. Друг проблем пред хотелите в София е слабото развитие на съботно-неделните пакети. Причината е, че градът не е известен като туристическа дестинация, както са например другите столици като Париж, Лондон или Берлин. Международните вериги, които са тук, познават този тип бизнес от другите градове и трябва да се постараят заедно с туристическите организации да развият програмите през уикенда.


Как гледате на проблема с категоризацията на хотелите? Заради този проблем "Хилтън" можеше да загуби част от звездите си, а доколкото знам, това можеше да се случи и на вас?


- За мен категоризацията не е важна и мисля, че и за другите хотели звездите нямат стойност. Международните хотели носят своето име, без да обръщат внимание на звездите. Не мисля, че те са важни и за клиентите, които знаят какво качество предлага веригата. Те знаят в коя верига искат да отседнат и само това има значение за тях.


Според вас хотелиерският бизнес в България има ли потенциала да привлича нов инвеститорски интерес?


- Със сигурност бизнесът тук предлага много възможности за инвестиране. Предпоставките за това са свързани с членството на България в ЕС и с развитието на икономиката. През следващите десет години може да се очаква, че България ще се променя и ще привлича нови и нови инвестиции.


Веригата ви управлява и хотели извън София. Как гледате на развитието на летния и зимния туризъм в България?


- Хотелът на "Кемпински" в Банско за мен е най-хубавият, който веригата управлява в България. Той може да бъде определен и като най-хубавият хотел в България въобще. Според мен и летният, и зимният туризъм в страната се развиват успешно. Туризмът в София също се развива, като изключим летните месеци юли и август. Морските курорти обаче имат проблем с това, че самолетите летят до Варна и Бургас само през лятото и това спира развитието на целогодишния туризъм на морето. Никой не би летял до София и след това да пътува до морето още няколко часа с друг транспорт.


Какви са плановете за развитие на хотела ви в София?


- В момента тече ремонтът, който беше предприет от собствениците не хотела. Досега модернизирахме седем етажа и скоро ще са готови още пет. След това ще продължим с ремонта, като предстои да оправим лоби бара и фоайето, гаражите и много от частите зад хотела. Обмисляхме възможността да затворим хотела за три месеца, но се отказахме от това. Трябва да измислим варианта да продължим да работим, докато ремонтираме приземния етаж.


Каква ще е инвестицията?


- "Кемпински" управлява хотела, но собствениците инвестират в ремонта. Затова не мога да кажа колко ще струва целият ремонт. Ние може да се намесим при вземането на решение как да изглеждат стаите или какво да е техническото обзавеждане, но не и при определянето на инвестициите.


Има спекулации с това, че хотелът ще бъде продаден. Каква е истината?


- Действително се спекулира с тази информация, но ние като управители на хотела не можем да определяме бъдещето му. "Кемпински" няма информацията, че хотелът трябва да бъде продаден. И не е наша работа да се занимаваме с този въпрос. На нас ни се каза, че хотелът няма да се продава. Но и нас не ни интересува какво ще стане, защото имаме действащ договор за управление.


Кога изтича договорът за управление?


- В края на 2009 г.


Какво ще се случи след това?


- При изтичането на един договор е нормално да се водят преговори за неговото продължаване. "Кемпински" има интерес да продължи да работи в София. Все още обаче е прекалено рано да се започват каквито и да било преговори. Това би могло да стане в края на 2008 г.


Какви са плановете на веригата за развитие в България и в региона?


- В момента няма някакви специални планове. В момента сме в София, Банско и до края на годината - в Златни пясъци. Веригата ще продължи да се развива и да расте в региона на Източна Европа, но не е задължително това да бъде в България. "Кемпински" е специализирана верига, която управлява индивидуални хотели, отличаващи се с нещо специално. При избора на хотел за нас е важна неговата големина, външността му и т. н. През следващата година веригата планира да има 20 нови хотела, а до три години - общо 40. Целта ни е да имаме общо 110 хотела и след това ще растем с по един хотел на година.


Какви клиенти отсядат в хотела в София?


- Ние имаме 440 стаи и около 80% от гостите са немски говорещи. Пазари с потенциал са италианският, източноевропейският и те ще се развиват през следващите години. В България идват много италианци по бизнес тук. София се развива като бизнес град и затова свидетелства заетостта на хотелите - от понеделник до петък ние сме пълни, а през събота и неделя бизнесът спира. Затова трябва да помислим как да развием и този сегмент. Други пазари, които могат да бъдат развивани, са гръцкият, американският и японският. Към привличането на тези клиенти са насочени и нашите усилия.

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ЗАПОЗНАТ СЪС СЛУЧАЯ
    *****
    Неутрално

    КЛАСИРАНАТА НА ВТОРО МЯСТО ЕКСПО ВИЖЪН ООД ИДЕНТИЧНА КАТО СОБСТВЕНОСТ С НОЙЗИ РЕКЛАМА И ДИЗАЙН, ФИРМА НЕКОЛКОКРАТНО ГЛОБЯВАНА ОТ ДАТ ЗА НЕИЗПЪЛНЕНИЕ НА ДОГОВОРНИТЕ АНГАЖИМЕНТИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ЩАНДОВЕ НА ТУРИСТИЧЕСКИТЕ ИЗЛОЖЕНИЯ ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ ГОДИНИ, Е С ОФЕРТНА ЦЕНА 1 350 000 ЛВ. БЕЗ ДДС.
    ФИРМАТА КЛАСИРАНА НА ТРЕТО МЯСТО АРКА ООД Е С ОФЕРНТА ЦЕНА 782 000 ЛВ БЕЗ ДДС.
    СПОРЕД ЗАКОНА ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ, АКО СПЕЧЕЛИЛАТА ФИРМА Р.О.К. ООД, КОЯТО Е С ОФЕРТНА ЦЕНА 797 598 ЛВ БЕЗ ДДС, ПО НЯКАКВА ПРИЧИНА НЕ СКЛЮЧИ ДОГОВОР С ДАТ, ТО ДОГОВОР, ТРЯБВА ДА СЕ СКЛЮЧИ С КЛАСИРАНАТА НА ВТОРО МЯСТО ФИРМА, Т. Е. ЕКСПО ВИЖЪН - НОЙЗИ.
    КАТО СЕ ИМА ПРЕДВИД ОФЕРТАТА НА КЛАСИРАНАТА НА ТРЕТО МЯСТО ФИРМА, ДЪРЖАВАТА ЩЕ БЪДЕ ОЩЕТЕНА С СУМАТА ОТ 568 000 ЛВ.
    РАЗБИРАТЕ ЛИ СЕГА, КЪДЕ Е РАЗКОВНИЧЕТО НА РЕШЕНИЕТО НА КОМИСИЯТА ПО ОЦЕНЯВАНЕ НА ОФЕРТИТЕ ?
    НЕ Е ЛОШО РЕДАКЦИЯТА НА ВЕСТНИКА ДА СЛЕДИ ДАТ С КОГО ЩЕ СКЛЮЧИ ДОГОВОР.

  2. 2 Профил на ЗАПОЗНАТ СЪС СЛУЧАЯ
    *****
    Неутрално

    КЛАСИРАНАТА НА ВТОРО МЯСТО ЕКСПО ВИЖЪН ООД ИДЕНТИЧНА КАТО СОБСТВЕНОСТ С НОЙЗИ РЕКЛАМА И ДИЗАЙН, ФИРМА НЕКОЛКОКРАТНО ГЛОБЯВАНА ОТ ДАТ ЗА НЕИЗПЪЛНЕНИЕ НА ДОГОВОРНИТЕ АНГАЖИМЕНТИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ЩАНДОВЕ НА ТУРИСТИЧЕСКИТЕ ИЗЛОЖЕНИЯ ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ ГОДИНИ, Е С ОФЕРТНА ЦЕНА 1 350 000 ЛВ. БЕЗ ДДС.
    ФИРМАТА КЛАСИРАНА НА ТРЕТО МЯСТО АРКА ООД Е С ОФЕРНТА ЦЕНА 782 000 ЛВ БЕЗ ДДС.
    СПОРЕД ЗАКОНА ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ, АКО СПЕЧЕЛИЛАТА ФИРМА Р.О.К. ООД, КОЯТО Е С ОФЕРТНА ЦЕНА 797 598 ЛВ БЕЗ ДДС, ПО НЯКАКВА ПРИЧИНА НЕ СКЛЮЧИ ДОГОВОР С ДАТ, ТО ДОГОВОР, ТРЯБВА ДА СЕ СКЛЮЧИ С КЛАСИРАНАТА НА ВТОРО МЯСТО ФИРМА, Т. Е. ЕКСПО ВИЖЪН - НОЙЗИ.
    КАТО СЕ ИМА ПРЕДВИД ОФЕРТАТА НА КЛАСИРАНАТА НА ТРЕТО МЯСТО ФИРМА, ДЪРЖАВАТА ЩЕ БЪДЕ ОЩЕТЕНА С СУМАТА ОТ 568 000 ЛВ.
    РАЗБИРАТЕ ЛИ СЕГА, КЪДЕ Е РАЗКОВНИЧЕТО НА РЕШЕНИЕТО НА КОМИСИЯТА ПО ОЦЕНЯВАНЕ НА ОФЕРТИТЕ ?
    НЕ Е ЛОШО РЕДАКЦИЯТА НА ВЕСТНИКА ДА СЛЕДИ ДАТ С КОГО ЩЕ СКЛЮЧИ ДОГОВОР.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK