"Албена" АД



Създадена: 1969 г.
Адрес: кк Албена, Централно управление, офис 202
Телефон: 0579/ 6 23 21
Капитал: 4.273 млн. лв.
Сектор: туризъм
Последен отчет: 30 август 2007 г., консилидиран отчет за второ тримесечие
Изпълнителен директор: Красимир Станев


"Албена" АД е сред основните сини чипове на Българска фондова борса. В групата влизат както курортен комплекс "Албена", така и "Приморско" (бившият международен младежки център), "Бялата лагуна" и "Тихият кът". Групата инвестира значителни средства в модернизацията и реконструкцията на наличната си база, като инвестиционната програма включваше 46.5 млн. лв. за реконструкциия през 2006 г. и близо 53 млн. лв. прогнозно за 2007 г. Компанията направи редица обновления на хотелската си база, като вложи средства и в летище Приморско.


За разлика от повечето български морски курорти "Албена" запазва природните си дадености и на територията му няма свръхзастроеност.




През последните години "Албена" поддържа ръст на приходите си, но темпът постепенно намалява. Прогнозите на компанията са през 2007 г. да запази темпа на нарастване на приходите от основни услуги, идващи от к.к. "Албена" и комплекс "Приморско" с около 8% спрямо 2006 г. Резултатите за полугодието обаче леко се влошават, като се отчита спад в основните приходи от продажби и съответно задълбочаване на нетната загуба. Негативният резултат през първото полугодие обаче е очакван заради сезонността на предлаганите услуги. Силният сезон за морския туризъм се отчитат основно в третото тримесечие, така че предстоящият отчет за деветмесечието ще е показателен за годишното представяне на компанията.


Реконструирането на повечето хотели обуславя засилване на интереса към "Албена". Компанията инвестира активно и в предлагането на допълнителни туристически атракциони, а поддържа и две свои летища - в Приморско, където вече се посрещат самолети и малката аерогара в Лесново около София.


"Албена" е основно семеен курорт. Дружеството поддържа относително стабилни контатки с основните чуждестранни туроператори, който захранват туристопотокът към българското Черноморие. Наскоро обаче стана ясно, че германският туроператор "Некерман", част от групата на "Томас Кук", няма да води туристи през следващия летен сезон в "Албена". Туристическият бранш пояснява това с отслабения интерес на чуждите туристи към Северното Черноморие, както и поддържането на по-високите цени в района. Освен с директни продажби обаче "Албена" набляга значително и на онлайн продажба на туристически пакети, като продажбите оттам се увеличават. Засилва се и развитието на конгресен туризъм.


"Албена" е от малкото български публични компании с обратно изкупени свои акции, което обикновено е стъпка, която се предприема от компанията, когато се смята, че акциите са подценени. Процесът по обратно изкупуване беше осъществен в началото на 2003 г., като дружеството изкупи общо 128 хил. книжа от капитала си при цена от 12 лв. за лот. Позицията е сред най-стабилните и ликвидни на пазара, като значителен брой взаимни фондове притежават пакети от компанията. Дружеството поддържа и стабилна дивидентна политика. В тон с поскъпването на пазара се качи и стойността на акциите на дружеството, като от началото на годината до момента те са поскъпнали с близо 80%. Компанията в момента преговаря с потенциални инвеститори, желаещи да купят комплекса "Бялата лагуна".

SWOT анализ


Плюсове


Няма презастрояване


Добро местоположение и природни дадености


Развитие на допълнителни атракциони


Концесия на минерален извор


Гъвкава ценова политика


Онлайн резервации


Модернизация на наличната база и изграждането на нови хотели


Минуси


Сезонност на туристическата дейност


Зависимост от туроператори
Възможности


Развитие на конферентен и балнеолечебен туризъм


Намаляване на сезонността на услугата


Засилване на онлайн резервациите


Диверсификацията на туристическия продукт


Опасности


Засилване на конкуренцията на пазара на квалифицирана работна ръка


Прекратяване на договори с основни туроператори


Засилване на конкуренцията от страна други местни и чужди курорти


Георги Бисерински, портфолио мениджър "КД Секюритис"


По своята същност "Албена" АД е уникално дружество и в най-голяма степен олицетворява туристическият сектор. Дружеството е едноличен собственик на всички сгради, заведения и терени в едноименния курорт, който по мащаб няма равен на себе си в страната, тъй като останалите черноморски курорти или са значително по-малки, или собствеността в тях е разпокъсана. Големите мащаби на курорта затрудняват бързото реиновирането на хотелската част, което пък създава трудности с привличането на по-платежоспособните туристи. Модернизация в курорта има, но с по-слаби темпове спрямо останалите курорти.


За привличането на по-платежоспособни туристи освен уникалните природни дадености и липсата на презастрояване е необходимо "Албена" да води и по-агресивна инвестиционна политика. Това не може да стане само със собствени средства, затова е добре мениджмънтът да помисли и за възможността чрез борсата да се намери част от този ресурс.


В краткосрочен план най-голямо влияние върху борсовото представяне на компанията ще има евентуалната продажба на "Бялата лагуна" и предстоящите финансови отчети за деветмесечието, в който ще види резултата от най-активният сезон за компанията.


Цветослав Цачев, ръководител отдел "Анализи", "Елана трейдинг"


Акциите на "Албена" почти удвоиха цената си за последната една година, но за съжаление това не може да се твърди и за печалбите. Постигнатите резултати за първото полугодие показват сериозно намаление на продажбите и нарастване на загубата в консолидирания отчет. Причини за това може да се търси както в профила на средния турист на нашето Черноморие, така и в борбата да се правят уникални отстъпки преди началото на сезона. В същото време разходите на хотелите нарастват стабилно и притискат надолу нормата на печалба. "Албена" направи тази година промяна на отчитането на приходите си, които се взимат предвид в края на почивката, а не в началото й. Въпреки това през първото полугодие броят на нощувките е с 14% по-малко и ще се отрази върху резултатите за цялата 2007 г. в посока намаление на печалбата. Пазарът обаче се концентрира върху спекулациите за цената на курорта като недвижими имоти, след като презастрояването по Черноморието повиши стойността на земите и хотелите. Затова и печалбата има малко значение при формирането на пазарната цена на компанията. Трябва да се има предвид обаче, че цената на компанията заедно с огромните инвестиции за строителство са внушителна сума и засега няма сделка дори за "Бялата лагуна".


*Мнението не представлява препоръка за покупка и продажба на акции


"Албена" АД
Код: ALB


586 млн. лв. пазарна капитализация


137.15 лв. цена към 15 октомври


74.97 лв. мин. цена за последните 52 седмици


150.22 лв. макс. цена за последните 52 седмици


- - - -
Изтъргуван обем акции за последните три месеца85 391


Брой сделки за последните три месеца1026


Изтъргуван обем за последната сесия1401

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Petrov
    *****
    Неутрално

    "Акциите на "Албена" почти удвоиха цената си за последната една година, но за съжаление това не може да се твърди и за печалбите." Те печалбите не са виновни, а и щяха да бъдат още по-малки, ако не беше собственост на една фирма и от там Монопол върху целия обект, натиск върху заплатите.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK