Димчо Михалевски: Отваряме нови гранични пунктове с Румъния, Сърбия, Македония и Гърция

зам.-министър на регионалното развитие

Димчо Михалевски

Димчо Михалевски



Неотдавна зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Димчо Михалевски имаше среща с гръцките си колеги по повод откриването на нови гранични пунктове. През 2005 г., в края на мандата си, предишният кабинет на Симеон Сакскобургготски прие мащабна програма за откриването на 15 нови гранични контролно-пропускателни пункта (ГКПП) през следващите 10 години.
Близо половината от новите пунктове - седем, трябваше да бъдат на границата с Румъния при Кайнарджа - Карван, Долно Яхово - Олтеница, Козлодуй - Джигера, Байкал - Корабия, Ряхово - Гостину, Ново село - Гърла маре и Арчар - Деса. По три нови ГКПП бяха планирани на българско-гръцката граница при Ивайловград - Кипринос, Аврен - Митриски и Златоград - Ксанти, и на българско-турската граница при Белеврен - Ахлатлъ, Царево - Инеада и Странджа - Кончаз. Със Сърбия бяха предвидени два нови пункта при Салаш - Ново корито и при Трън - Звонци.


Колко нови гранични пункта се предвижда да открием с Гърция?


- В момента имаме три действащи гранични пункта. Това са Кулата - Промахон, Илинден - Ексохи и Ново село - Орменион, който се намира близо до ГКПП Капитан Андреево. През 1995 г. България сключи спогодба с Гърция за откриването на три нови пункта. От тях десет години по-късно беше открит единствено ГКПП "Илинден" по направлението Гоце Делчев - Драма. Другите два, за които има правителствена спогодба, са по направленията Рудозем - Ксанти и Кърджали - Комотини. Тяхното изграждане се забави по различни причини и сега плановете са те да са готови през 2011 г. Паралелно с това през 2005 г. българското правителство взе решение за откриване на още три нови пункта и започна преговори с гръцката страна. Това са Ивайловград - Киприанос, Аврен - Митриски, Златоград - Ксанти.




През 2006 г. при посещението на гръцкия премиер Константинос Караманлис е сключена спогодба за откриване на пункта Ивайловград - Киприанос. Миналия месец българското правителство взе решение за откриване на още един граничен пункт - Горна Арда - Паранести. В момента водим разговори с гръцкото правителство за сключването на спогодби за трите нови гранични пункта Аврен - Митриски, Златоград - Ксанти и Горна Арда - Паранести. Така до 2012 г. трябва да имаме общо девет пункта по границата с Гърция. От тях към момента три са действащи, за други три има спогодби между България и Гърция, но още не са отворени, и три са, за които българското правителство има решения, но няма спогодба с Гърция.


Направена ли е инфраструктурата към новите гранични пунктове?


- Направихме преглед докъде е стигнало строителството на пътищата към тези пунктове. В момента Гърция строи магистралата "Виа Игнатия", която трябва да бъде готова през следващата година. От наша страна по направлението София - Кулата изграждаме магистрала "Струма". Пътят от София до Старо село е построен. Ще продължим до Дупница, а следващата година ще започнем отсечката от Сандански до Кулата. Участъкът от Дупница до Сандански ще се изгражда по оперативна програма "Транспорт".


По направлението Гоце Делчев - Драма до края на годината приключваме ремонта на пътя от Симитли до Разлог, който е с дължина 38 км. В средата на следващата година ще приключи и реконструкцията на пътя от Разлог до Садово. По отношение на ГКПП Капитан Петко войвода по направлението Свиленград - Орестиада в момента се строи нов четирилентов участък от магистрала "Марица" до граничния пункт. Финансирането от близо 12 млн. евро е по програма ФАР - трансгранично сътрудничество, и до началото на 2010 г. Отсечката ще бъде завършена.


По направлението Кърджали - Комотини е изграден участъкът от ГКПП Маказа до село Островец и пътната връзка със село Подкова с дължина 18 км и стойност около 25 млн. евро. До края на годината трябва да бъде избран изпълнител за втория етап от село Островец до Джебел с дължина около 19 км. Ще се ремонтира и пътят от Джебел до Кърджали. Необходимите средства от около 20 млн. евро ще дойдат по оперативна програма "Транспорт". Планираният срок за завършване е края на 2009 г. По същото време се очаква да приключи и пътят от гръцка страна Комотини - Нимфея. Така в началото на 2010 г. се очаква да се открие ГКПП Маказа - Нимфея.


По-малките пунктове като Ивайловград - Киприанос и Златоград - Ксанти очакваме да бъдат отворени до края на следващата година. До края на тази година ние трябва да сме готови с 5 км отсечка на стойност над 6 млн. лв. до Ивайловград, докато гърците ще са готови през следващата година. Макар че все още нямаме спогодба, започнахме изграждането на подходния път от Златоград до границата, като до момента са инвестирани около 2 млн. лв. За другите два малки пункта, Горна Арда - Паранести и Аврен - Митриски, също сме започнали рехабилитацията на подходните пътища и очакваме около 2010 г. да сме готови и граничните пунктове да работят.


Другият голям пункт е по направлението Рудозем - Ксанти. Пътят към него се изгражда по програма ФАР, като първите 10 км за 10 млн. евро ще бъдат завършени до края на 2008 г. В средата на октомври направихме първа копка на пътя Средногорци - Смолян - Соколовци с дължина 31 км на стойност 10.4 млн. евро. До средата на следващата година трябва да започне изпълнението на участъка от Соколовци до Чепеларе за около 8 млн. евро. През следващата година е планирано да се ремонтира на участъкът от Средногорци до Рудозем и да започне строителството на обходните пътища до Чепеларе и Рудозем. Всички строителни дейности по модернизацията на пътя Асеновград - Чепеларе - Саколовци - Смолян - Средногорци - Рудозем - ГКПП Еледже ще приключат през 2011 г., когато е планирано и отварянето на пункта. Общо за изграждането на пътната инфраструктура и новите пунктове по границата с Гърция ще са нужни около 250 млн. евро.


Преди време от Брюксел имаше сигнали, че гръцката страна бави строителството на подходните пътища към граничните пунктове и има опасност да загубим парите, които са по европрограмата ФАР - ТГС с Гърция. Как стоят нещата днес?


- В момента гръцката страна е много дейна и работят. Българската позиция беше да има пет големи пункта, през които да минава товарен трафик. Това са трите действащи сега плюс новите при Рудозем и Маказа. Останалите да бъдат регионални, основно с туристическа насоченост. След пускането на всички ГКПП всяка област ще има свой граничен пункт, което ще улесни трафика на хора, стоки и услуги и ще съживи пограничните региони.


Целта ни е занапред да не правим огромни пунктове, какъвто е ГКПП "Илинден", пуснат в края на 2005 г., който сега половината е празен, защото няма митница и ветеринари. За целта предстои да се формира работна група, която да очертае категорията на пункта, да определи площите, върху които ще бъдат разположени, както и минимално необходимите сгради. Българската страна ще предложи обектите да бъдат изградени от лек сглобяем тип, защото след няколко години, когато влезем в зоната на Шенген, сградите на граничния контрол вече няма да ни трябват, защото такъв контрол между България и Гърция вече няма да има. Така новите пунктове ще бъдат в пъти по-евтини в сравнение с няколкото милиона евро, които бяха похарчени за ГКПП "Илинден".


Какво става по другите граници, ще се отварят ли нови пунктове?


- По сериозни ангажименти към ЕС имаме по границите със Сърбия и Македония, защото те са външни за съюза. Тук предстои първо да преценим кои пунктове ще развиваме, в каква степен ще ги модернизираме, какво ще изграждаме на тях. Ще се отварят ли нови пунктове. Необходимо е да се направи поредност за строителството им, защото ще са необходими повече пари. Изискванията към пунктовете външна граница на ЕС са по-големи.


По границата ни с Румъния предстои ли разкриване на нови пунктове?


- Преди няколко месеца беше открит ГКПП Силистра - Кълъраш. В началото на следващата година трябва да завършим ферибота Никопол - Търну Мъгуреле. Предстои да се вземе решение за ГКПП Оряхово - Бекет - дали ще се строи трети мост над Дунав, или ще остане да действа фериботът. На този етап не се предвижда откриване на нови гранични пунктове с Турция. Трите действащи при Капитан Андреево, Лесово и Малко Търново в момента са абсолютно достатъчни.


Какво става с ремонта на двата големи гранични пункта Капитан Андреево и Калотина, които трябваше да се реализират със средства от Световната банка от 50 млн. евро?


- Устройствените планове са направени. Колегите от Министерството на финансите са готови с обявяването на търговете за избор на изпълнител. Ще се избират изпълнители по три компонента - реконструкция на цялото пространство на пункта, за държавните службите, които работят, и третият компонент е изграждането на 3.5 км за връзка от съответния пункт с автомагистралата, както и на пътния възел.

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на askovlia
    *****
    Неутрално

    "Целта ни е занапред да не правим огромни пунктове, какъвто е ГКПП "Илинден", пуснат в края на 2005 г., който сега половината е празен, защото няма митница и ветеринари."

    А бе пиЧове вие капка мозък имате ли??

  2. 2 Профил на Мигар
    *****
    Неутрално

    Ще бъде ли отворен ГКПП Златоград- Ксанти за празниците около 21 .05 2009?
    Кога точно и за колко дни?

  3. 3 Профил на lyubo65
    lyubo65
    Рейтинг: 8 Неутрално
  4. 4 Профил на lyubo65
    lyubo65
    Рейтинг: 8 Неутрално

    ей тоя на снимката е отявлен лъжец. 4 години след "строежа" на "четирилентовия път от магистрала Марица към ГКПП Капитан Петко войвода " на Гугъл - Ърф няма и следа от героичните строежи.Тоя, като го гледам, е гушнал голяма част от паричките за тоя път.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK