ЖП път ще минава над язовир "Цонево"

ЖП участъкът над язовир "Цонево" - между селата Търнак и Аспарухово - вече е удвоен и електрифициран, съобщи във Варна генералният директор на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Антон Гинев. Реконструкцията по отсечката, която е най-проблемната по линията Карнобат - Синдел, струва 11.5 млн. лв. Това е само първата част от проекта за обновяване на трасето, каза министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Цялостната реконструкция на жп пътя Карнобат - Синдел ще струва 50 млн. лв. Парите се отпускат от бюджета и ще се усвояват до 2009 г. Участъкът е част от паневропейския транспортен коридор 8 от италианското пристанище Бриндизи до Варна и Бургас.


Ремонтираният и електрифициран участък е дълъг малко повече от 11 км. Той включва и три железопътни естакади, които минават над язовир "Цонево". Сега жп трасето заобикаля около язовир "Цонево". Изпълнители на работата са ДП "Транспортно строителство и възстановяване" - Варна, и "Трансстрой" АД, посочи директорът на ДП ТСВ Пламен Петков.


Жп естакадите са първите подобни съоръжения на Балканите. Тяхното изграждане е стартирало още през 80-те години на миналия век, но заради липса на средства работата по тях е била замразена. Първоначалният проект е предвиждал освен естакадите и изграждането на 16 междугария от Карнобат до Синдел. От тях са пуснати само девет.




Пускането в експлоатация на естакадите ще спести по над 300 хил. лв. годишно за поддържането на железния път в отсечката. Близо 4 млн. лв. обаче е струвало на компанията ежегодното укрепване на слабите места по линията около язовир "Цонево", спестените пари за просрочени ремонти и загубите от намаляване на скоростта на движение.


Проектът за модернизиране на жп отсечката Синдел - Карнобат включва и изграждането на три тунела, от които само вторият е пуснат в експлоатация. Третият е изграден и по него има нужда от довършителни и обезопасителни работи на стойност около 1 млн. лв. Проблем има при изграждането на първия тунел. Той е дълъг 2.4 км, а при прокопаването му строителите са се натъкнали на подземно езеро, което значително оскъпява проекта. От тунел 1 остават да се доизградят 1.9 км. Тръжната процедура за изграждането на този тунел вече е приключила и има избран изпълнител. Така след приключване на работата по него разстоянието между Карнобат и Синдел ще бъде допълнително скъсено с около 16 км.


На практика след реализацията на проекта скоростта на движение на влаковете в отсечката Синдел - Карнобат ще достига до 130 км/час. Това ще скъси времето за пътуване между двете гари с около 20 минути. Проектът обаче ще "затвори" и големия удвоен електрифициран жп пръстен София - Мездра - Горна Оряховица - Синдел/Варна - Карнобат/Бургас - Пловдив - София, уточни Антон Гинев.



До края на април БДЖ ще въведе издаването на електронни билети във влаковете, които се движат по крайградските линии на София, Пловдив, Варна и Бургас. На първо време системата ще заработи експериментално. Инвестицията ще бъде за 1.5 млн. лв. Средствата са предназначени за покупката на 350 персонални компютъра за контрольорите и обучение. Системата ще позволява достъп до информация в реално време и ще позволява да се правят справки по интернет.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK