Кризата застигна американската преса

Тиражът на вестниците е намалял с 4.6% от началото на 2008

Кризата застигна американската преса

© Красимир Юскеселиев



Тиражът на американските вестници е намалял от началото на тази година, читателите са се насочили към интернет, а издателите са вдигнали цените и са съкратили промоциите. Това показва докладът на Бюрото за контрол върху тиражите на печатните издания за периода от април до септември. Според данните средните делнични тиражи на 507 от най-разпространяваните издания са намалели до 38.2 млн. копия, което е с 4.64% по-малко обема, разпространяван през същия период на 2007 г. Неделните тиражи са спаднали с 4.85%. Темпът на намалението продължава да се увеличава, сравнено с 2007 г., когато тиражите отбелязаха 3.5% спад.


Положението на американските издатели допълнително се усложнява от непрекъснато свиващите се рекламни постъпления, чийто негативен ефект се усилва от нарасналите цени на петрола и увеличените разходи за печат. Това е и причината някои издания, като "Атланта джърнъл конститюшън" (Atlanta Journal-Constitution) например, да намалят териториалното си разпространение.


Изключение от отрицателната тенденция правят само двата най-големи вестника - "Ю Ес Ей тудей" и "Уолстрийт джърнъл", при който броят на продадените копия остава почти непроменен. "Ю Ес Ей тудей" дори отчита незначителен ръст от 0.01%.




Тиражът на третия по големина вестник в САЩ - "Ню Йорк таймс", е паднал с 3.6% през седмицата до малко над един милион копия. В неделя, когато тиражът на вестника е най-голям, се продават около 1.4 млн. броя, което е с 4.1% по-малко в сравнение с миналата година. Изданието ще отчете и свиване на постъпленията си за третото тримесечие, което е причина издателите да обявят, че планират да намалят дивидентите си. След излизането на доклада на компанията рейтинговата агенция "Стандарт енд Пуър" (Standart & Poor) намали кредитния рейтинг на "Ню Йорк таймс".


Четвъртият по тираж вестник в САЩ - "Лос Анджелис таймс", уведоми 75 свои щатни журналисти, че ще изгубят работата си, тъй като приходите от реклама и продажби непрекъснато намаляват. Съкращението засяга 10% от редакционния състав. Това е третото за годината орязване на екипа на вестника, след като преди 3 месеца бяха освободени 135 души, а през първото тримесечие бяха уволнени 40 журналисти. Изданието е собственост на чикагската компания "Трибюн", която прави масови съкращения и в останалите си осем всекидневника. Фирмата освен това разпродава активи и променя формата на вестниците, за да се справи с кризисната ситуация.


На радикални действия, които да отговорят на бързо променящата се среда, заложи "Крисчън сайънс монитор" (The Christian Science Monitor). То стана първият голям американски вестник, който се отказва от хартията и от април 2009 г. съдържанието му ще бъде достъпно в интернет. Вестникът ще се печата само веднъж седмично. Въпреки че е със 100-годишна история, изданието губи от читателите си вече второ десетилетие. В момента тиражът му е 50 хил. броя. Според експертите случващото се с "Крисчън сайънс монитор" е показателно за това, което очаква пресата.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK