Българските авиокомпании чакат държавата да поеме летищните такси

Превозвачите може да се откажат от безплатната храна на борда и ръкавите на аеропортовете

Българските авиокомпании чакат държавата да поеме летищните такси

© Анелия Николова



Държавата да се намеси на авиационния пазар, като поеме летищните такси, за да намали загубите на българските авиокомпании и туроператори от спада на туристи заради кризата. Това предлага Асоциацията на българските авиокомпании (АБА), съобщи председателят й Светослав Станулов. През тази година организацията очаква спад от 6 до 9% на полетите, но вече се усеща намалението на туристите и отказани полети при чартърите.


"Държавата трябва да поеме летищните такси, заплащани от туристите, за да привлечем повече клиенти", смята той. Таксите се определят от правителството. Приходите от тях отиват във "Фрапорт", концесионер на летищата Варна и Бургас, а на софийското за обслужване на заемите за модернизацията му. Вицепремиерът Ивайло Калфин вече е внесъл искането на авиокомпаниите като част от плана за спасяване на туризма в кризата.


Транспортният министър Петър Мутафчиев потвърди пред БНР, че действително правителството може да подпомогне бизнеса, но като поеме част от таксите. Затова трябва да се изчисли за каква сума става въпрос, обясни той. Министерството ще поиска от летищата да не увеличават таксите за обслужване на превозвачите.




"Целият пазар търпи загуби въпреки спада в цената на горивото, но не може да се говори за голямо намаление на билетите заради другите разходи", обясни изпълнителният директор на "България ер" Димитър Павлов. Превозвачите вече обявиха по-ниски тарифи и различни промоционални цени за пътниците.През първите два месеца на годината авиокомпанията е изпълнила планираните полети, но Павлов уточни дали броят им е бил намален в сравнение със същия период на 2008 г. Според него за април резервациите са повече от предвидените.


"Решение за излизане от криза може да е оптимизацията на всички възможни разходи, които не застрашават сигурността на пътниците", коментира Светослав Станулов. Авиокомпаниите отново поставиха въпроса за такса за зареждане на гориво на летище София, която според тях е около 4 пъти по-висока от някои от европейските летища. Те могат да превозват с автобуси пътниците до самолетите, вместо да използват ръкавите на летището, както правят в момента евтините превозвачи. По този начин ще се намалят разходите.


Друга възможност е подобно на тях да премахнат безплатното хранене на борда и да въведат заплащане. Димитър Павлов обаче се обяви срещу предложението на експерта. Не може да се спестява от предлагането на услуги, ние печелим от качеството им, обясни той. Според различни източници от авиационния бранш националният превозвач вече планира намаляване на персонала. Павлов обаче категорично отрече тези твърдения.Това може да се случи само при намаляване на полетите, каквото в момента не са планира, каза той.



Чартърите се увеличават
Българските авиокомпании са извършвали повече чартърни полети през миналата година и са увеличили дела на този вид превози до 52% от авиационния пазар, показват данни на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА). Придобитите пазарни позиции на родните превозвачи са за сметка на намаляване на дела на чуждите. Според асоциацията българските вече заемат 37.5% от целия международен трафик за и от България. Ръстът им се обяснява със сравнително добрата 2008 г. за туризма, когато страната ни бе посетена от 8.5 млн. туристи.
Чартърите се най-силно засегнати от глобалната финансова криза и през тази година се очаква спад заради намаление на туристите, коментира Станулов. Този спад ще се отрази и на приходите на летищата. Чуждите авиокомпании са компенсирали спада от чартърни полети през миналата година с повече превозени пътници по редовни линии. С тях са пътували 2.5 млн. души.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK