"Магна" най-накрая взе "Опел"

Натискът на Берлин подейства, беше избран консорциумът с руско участие

Потвърдено е, "Магна" е, заяви в четвъртък следобед икономическият министър на германската провинция Райнланд-Фалц Хендрик Херинг. Само час по-късно и федералният канцлер на Германия Ангела Меркел потвърди информацията, слагайки точка на сагата около бъдещето на "Опел" (Opel), производствата на "Дженерал мотърс" (General Motors) в Европа и бъдещето на 50 хил., заети в дъщерните дружества на Стария континент, съобщи "Блумбърг".


Краят на спекулациите по темата обаче едва ли ще дойде в скоро време. Напрежението около сделката по продажбата на "Опел" на консорциума около канадско-австрийския производител на авточасти "Магна" (Magna), производствения съдружник ГАЗ и стратегическия партньор Сбербанк идваше от прекалено много страни и включваше твърде много интереси, за да приключи толкова бързо. Най-ясен беше възгледът на заетите в GM Europe 50 хил. души, по-голямата част от които вече могат да са сигурни за своите работни места. От сдружението обещават нищожни закривания на мощности само в спешен случай, но все пак ще се придържат към първоначалния си план за уволняване на 10 хил. работници. Берлин също, изглежда, е постигнал своето, осигурявайки си социална и обществена сигурност в Германия в навечерието на така важните избори за федерален парламент. Анализатори коментират, че сделката ще тушира огромна част от натиска около фигурата на канцлера и предвожданата от нея партия, но все пак развитието по темата едва ли е достатъчно да наклони напълно везните в полза на Меркел на 27 септември и да осигури мнозинство. Особено доволни от решението, дошло от Детройт, трябва да са и в "Магна". Консорциумът ще получи заем за 4.5 млрд. евро, гарантирани от Берлин, а инвестицията, с която са се ангажирали за придобиване на 55% от капитала на "Опел", е от едва 500 млн. евро. В дългосрочен план компаниите ще могат да развият огромния потенциал на GM Europe чрез изграждането на нови предприятия в Русия. Използването на съществуващи технологии, икономии от мащаба и евтината руска работна ръка дават възможност и за бъдещо разрастване на неразработения пазар в най-голямата държава в света.


Губещият от сделката, изглежда, е единствено "Дженерал мотърс", който ще трябва окончателно да забрави за своите европейски производства. Възможността да запазят "Опел" в своя портфейл е прекалено скъпа за банкрутиралата компания, която получи над 60 млрд. долара под формата на помощи от Вашингтон. По последни оценки отпадането на сделката щеше да струва на GM повече от 8 млрд. долара. Другият вариант пред компанията от Детройт беше да продаде мажоритарния дял на белгийския инвестиционен фонд RHJ. Едно от условията в офертата на предприемачите беше за обратно изкупуване от страна на "Дженерал мотърс" след три години.


Основните моменти по спасението на "Опел":


13 май - Берлин отписва национализацията на "Опел" като вариант за спасение на компанията


30 май - Германия, САЩ и "Магна" (в сътрудничество с ГАЗ и Сбербанк) се


договарят по параметрите на сделката


11 юли - Берлин заявява, че е отворен и към други предложения


23 юли - В борбата остават само "Магна" и RHJ, китайският BAIC отпада


22 август - "Дженерал мотърс" не успява да избере купувач


24 август - Според източници компанията от Детройт обмисля запазване на "Опел" в своя портфейл


9 септември - След двудневни разговори и месеци на напрежение и спекулации "Дженерал мотърс" изпраща представител в Берлин, който да обяви крайното решение

Ключови думи към статията:

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на !!!
    *****
    Неутрално

    Генеральные моторы !!!

  2. 2 Профил на Чингиз Хан
    *****
    Неутрално

    Дневник - Райнланд-Фалц? - пише се Rheinland-Pfalz чете се Райнланд Пфалц

  3. 3 Профил на ЖОПЕЛ
    *****
    Неутрално
  4. 4 Профил на Чингиз Хан
    *****
    Неутрално

    това е едно политическо решение, то не е най-доброто за бъдещето на Опел, но е най-доброто за предизборната кампания на Меркел и ко.

    Жалко наистина за Опел, новите инсигния и астра са невероятни автомобили. Дано мужиците не докарат до фалит една от най-старите автомобилни фирми в Европа

  5. 5 Профил на Стамболов
    *****
    Неутрално

    аз пък смятам,че след няколко години, ако Опел не се сгромоляса американците ще си го изкупят отново.

  6. 6 Профил на ..............
    *****
    Неутрално
  7. 7 Профил на Real AK
    *****
    Неутрално

    Ти не смяташ "Стамбул-оф" (#5), ти просто се надяваш. Надеждите са хубаво нещо, само че реалностите са неумолими. Аз съм сигурен, че Опел ще просперира с новите Астра и Инсигния, стига новите собственици да проведат разумна политика по контрол на разходите. Всяка сериозна криза е сигнал за необходима реорганизация - за Опел момента е сега!

  8. 8 Профил на до Чингиз Хан
    *****
    Неутрално

    За мужиците - не знам, ама едната от най-старите автомобилни фирми в Европа я докараха до фалит настоящите и собственици - GM. Иначе нямаше да се налага да я продават.

  9. 9 Профил на Стамболов до АК
    *****
    Неутрално

    аааа аз надеждите за "светлото" бъдеще ги оставям на такива като теб!!!
    А иначе едно да искаш, друго да можеш......руснаците са доказали че могат да въртят бизнес само с ресурси които копаят от земята, и или в положение на монопол и то с държави , където неподкупността не е на почит. А пък чичото австриец (който по паспорт е канадец) изгради наистина голяма компания, но предприятията му са все по страни от третия свят, където както знаем трудовото законодатеслтвосе спазва, а корупцията е непозната....да не се окаже някой нов Максуел....

  10. 10 Профил на Nick
    *****
    Весело

    Все едно от Опел се интересуват от мнението на коментиралите...

  11. 11 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Господа, тъй като по стечение на обстоятелствата се намирам в Канада, бих искал да кажа, че по географски и икономически причини икономиката на Канада е свързана с американската точно така, както по времето на комунизЪма българската беше вързана за руската. И ако само знаехте пореднат криза, предизвикана от глупостите на американците (които си мислят, че са хванали дядо Боже за оная работа) колко канадски компании завлече и колко уволнения предизвика..... Бедна ви е фантазията. И сега с Опел - по чия вина той е почти на дъното? Разбира се, не че руснаците или жълтите са по-стока. Абе, истината е, че за съжаление няма държава или нация, в които да можеш да се закълнеш. Всичките са бастуни, дето се имат за супер компетентни.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  12. 12 Профил на :(
    *****
    Разстроено

    по-скоро се плаша за качеството на произведените от ГАЗ МПС-та от този момент нататък...особено като се има предвид изискването към Опел да споделят "опита" си...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK