Пазарът на строителна техника се готви за ново дъно

Пазарът на строителна техника се готви за ново дъно


Рестарт на строителството на магистрала "Тракия", търгове за ремонт на пътища, изграждането на завода за боклука в София - всичко това даде надежда не само на строителния бранш, но и на дилърите на техника, че ще могат да излязат от шоковия спад на продажбите през 2009 г. Спирането на част от пътните ремонти, както и анулирането на търга за жп инфраструктурата от Пловдив до Бургас обаче силно помрачиха оптимизма. Очакванията на фирмите за продажба на строителна техника засега не се оправдават. Затова и повечето прогнози вече са за ново дъно на пазара през 2010 г. и начало на възстановяването от следващата година.


Шоков спад на продажбите
Преди кризата пазарът на строителна техника се оценява от компаниите на около 600 млн. евро. Такива обеми са правени през 2007 г. и 2008 г. "Тези години никога вече няма да се върнат. Ако през 2008 г. продавахме по две едри строителни машини на ден, то за първото тримесечие на 2009 г. имахме само две продажби. Първите месеци на 2009 бяха шокови за нас", каза пред "Дневник" Киро Киров, собственик на "Киров" АД. "През 2009 г. оборотите паднаха три пъти в сравнение с пиковите години", коментира Димитър Илчев, генерален мениджър на "Евромаркет груп". Пазарът е намалял най-малко с 40% по думите на Николай Младжов, собственик на "Зет и Ем прайвит Ко".


Няма точни данни за броя на продадената строителна техника. Националната статистика следи търговията на едро с машини и оборудване със стопанско предназначение, но в този показател влизат всички индустрии. Според него намалението на продадената техника е 34.2% към май т.г. на годишна база, а за периода януари-май спадът в търговията с машини със стопанско предназначение е 35.7% в сравнение със същия период на 2009 г.




За продажбите на строителна техника може да се съди и по данните на Министерството на земеделието, където тя се регистрира според наредбата към закона за контрола на земеделската и горската техника. През 2009 г. от ведомството дори отчитат минимален ръст от 47 машини, но това се дължи на факта, че между договора за покупка на техниката и доставката й минава определено време, до половин година при по-тежките машини, обясниха от ведомството на министър Мирослав Найденов.


Фирмите са свили двойно инвестициите си в техника
 
Закупуването на нова строителна техника зависи от обема работа на компаниите. Затова и основните фирми, които в момента купуват техника, са спечелилите големи държавни поръчки в областта на инфраструктурата. Но дори и те са предпазливи заради несигурната икономическа обстановка. Причината е заради риска да сключиш договор да купиш техника на лизинг и по средата на изпълнението на строителството държавата да ти каже, че замразява обекта. Тогава настъпва голяма криза, защото не можеш да плащаш техниката и губиш всичко, обясни бизнесмен от бранша, пожелал анонимност.


"Очакванията ни бяха с тръгването на строителството на магистрала "Тракия" на всеки лот да продаваме поне по двайсетина машини, но засега те не се оправдават", каза Николай Младжов. За разлика от него Киро Киров не е имал надежди за големи продажби, защото в годините на възход много компании вече са си купили техника.


"Дадохме около 14 млн. лв. за покупката на нова техника за строителството на отсечката от Стара Загора до Нова Загора на магистрала "Тракия", съобщи Цветан Цонев, главен изпълнителен директор на "Трейс груп холд". Холдингът е закупил 100 нови самосвала и 3 булдозера. Другите крупни обекти на "Трейс" са строителството на метрото и част от водния цикъл на София, които се изпълняват в момента. Засега от компанията не възнамеряват да купуват още нова техника.


"Все още нямаме решение дали да купуваме. Най-вероятно ще купим нещо, но първо да подпишем договора", каза Румен Йовчев от управлението на "Мостстрой". Фирмата е част от консорциума, спечелил строителството на участъка от Ямбол до Карнобат на магистралата.


Гръцката "Актор", която ще изгражда отсечката от Нова Загора до Ямбол, няма намерение да купува нова техника, защото си има. "Голям проблем за българските дилъри на строителна техника е, когато чужди фирми строят магистрали, защото те нищо не купуват от нас", коментира Киро Киров. Той даде пример с магистрала "Люлин". Консорциумът "Мапа – Ченгиз" е докарал техниката от Турция, като дори и резервните части е доставял оттам.


Инвестиции от 2-3 млн. лева в нова техника планира и фирма "Станилов". Тя изгражда няколко пречиствателни станции, строи участъци от софийското метро, а неотдавна спечели и търга за завода за боклук на София в консорциум с германския си партньор "Хут". "Това е двойно по-малко в сравнение с обемите, които инвестирахме преди кризата", коментира Георги Станилов, собственик на компанията.


Качествените машини държат цените


Цените на едрогабаритната техника – булдозери, валяци, пътнополагащи машини и други, започват от 100 хил. лв. и достигат до 600–700 хил. лв. И не са мръднали въпреки драстично намалелите обеми на продажба. Цената на качествената техника не е паднала, коментира Цветан Цонев, главен изпълнителен директор на "Трейс груп холд". Същото е мнението и на Георги Станилов. Големите чужди производители на строителна техника като "Хитачи" и "Комацу" държат цените, коментираха българските им дилъри. Причината е в макар и минималния ръст на продажбите на техника на азиатския пазар.



На пазара обаче могат да се открият изгодни предложения за техника, използвана като мостра и която е залежала. Причината е, че тя е подложена на амортизация и е по-добре да се продаде, макар и на доставна цена. Такава техника обикновено е с около 30% по-ниска, коментира Цонев. Евтини машини могат да се купят и от лизинговите дружества, които прибраха техниката на закъсалите строителни компании.


"Кризата ни завари с огромни количества налична техника. Наложи се да продаваме машините на доставната цена, някои от тях дори и под нея", потвърди Киро Киров. По негови наблюдения напоследък фирмите, които печелят поръчките предимно във ВиК сектора, предпочитат да купуват употребявана техника. Понякога обаче новите машини са на цените на старите, каза Киров и даде пример с багер-товарачите.


Една част от строителните компании пък предпочитат да наемат техника за обекта, който са спечелили.


Всички дилъри на строителна техника сега залагат на сервизното обслужване. "Евромаркет груп" довършва изграждането на корпоративния си сервизен център на околовръстното шосе на София със собствено финансиране. "Това ще ни помогне много в оптимизирането на разходите ни, защото планираме да преместим целия си бизнес там – сервизна дейност, маркетинг и администрация", посочи Димитър Илчев.


Киро Киров, собственик на "Киров" АД:
Продажбите на строителна техника паднаха драстично. Ако през 2008 г. продавахме по две едри машини на ден, или общо 750 за цялата година, то за първото тримесечие на 2009 г. имахме само две продажби. Не очаквам да се върнем на нивата от 2007-2008 г. Това може би вече никога няма да се случи. Надявам се след средата на 2011 г. пазарът да бъде значително по-добре от сега. Всичко зависи от това как ще се развива икономиката в световен мащаб. Въпреки това съм позитивно настроен за бизнеса ми. Банките дадоха 10-годишно отсрочване на кредитите и намалиха лихвите. Това ни дава спокойствие и стабилност.


Димитър Илчев, генерален мениджър на "Евромаркет груп":


Странно защо изключително малко хора знаят, че спадът в българската икономика беше най-голям в света през 2009 г. Разбира се, това преди всичко се дължи на високите нива на продажба и хиперинвестициите в строителната индустрия, които бяха в доста по-големи мащаби спрямо другите държави. Действителността на строителния пазар към днешна дата е много сурова. Може би 2010 г. ще бъде дъното на пазара със строителна техника и едва в началото на 2011 г. ще имаме по-ясна визия за бъдещето. Надяваме се през тази година да запазим обемите продажби от миналата, но в крайна сметка всичко зависи от макроикономическите показатели на страната.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на stojan_savov
    stojan_savov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Смешници продават боклуци с малки изключения. Защо никъде не написахте нещо за истинските марки САТ и КЕЙС ???? СДали за тех има криза а ??????????????????

  2. 2 Профил на naturisten
    naturisten
    Рейтинг: 583 Весело

    Га ядахте кифтетата не ривахте, нали? Имаше пари и за Ландкрюизери, и за малки любовници. Докога мислехте, че ще продължи мандрата? Сега ще запеете, че държавата трябва да ви помага, нали?

    Какъвто им беше социализЪма, такъв им е и капитализЪма! ЗАБРАНА за движение на товарни камиони и ТИРОВЕ през почивните дни!!!
  3. 3 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    Напълно естествен процес.България е един моооого малък пазар.Всичко е съсредоточено около София и магистралите.Освен това,качествените машини имат доста голям ресурс.Не се подменят през година или две,както им се иска на родните бизнесмени.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  4. 4 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Крайно време беше това да спре, хора с килийно образование да стават милионери, само защото са имали някакъв финансов ресурс отнякъде

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  5. 5
    ****

    Този коментар беше изтрит в 10:55 на 12/07/2010 от неговия автор.

  6. 6 Профил на thornquist
    thornquist
    Рейтинг: 8 Неутрално

    пич, ти нещо си се объркал за САТ, CASE и на кой как му влияе кризата. За справка (ако си чат с английския):

    http://www.khl.com/magazines/international-construction/detail/item56946/Komatsu-leads-global-crawler-excavator-market/

    plevneliev
  7. 7 Профил на green
    green
    Рейтинг: 419 Весело

    А скоро ще се заговори и за ново дъно в цените на имотите.

  8. 8 Профил на azo
    azo
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Строителството е мотор на всяка икономика и е жалко, че нивото в този бранш е такова - няма нищо хубаво в по-горе написаното, че през 2008 някой продал 750 машини, а през 2009 само 2.
    Това е тежка присъда за потребителите на техника у нас - недоучили, посочени и самовлюбени.
    А без техника ще си останем най-отзад в Европа, да гълтаме прахоляците на другите нации.

  9. 9 Профил на WD
    WD
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Доколкото знам у нас не се произвежда строителна техника. Това, че някой вносител може да фалира не е трагедия.

  10. 10 Профил на azo
    azo
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#9] от "WD": Ако вносителят е българска фирма - да, но ако е чужда фирма просто напуска и ни оставя да пасем трева.

  11. 11 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2286 Неутрално

    До коментар [#10] от "azo":

    Споко, в БГ има достатъчно нова техника от други вносители, пък и предостатъчно техника втора ръка, така че в това отношение няма да пострадаме. Важното е да има работа, тогава и други вносители ще се появят

  12. 12 Профил на Zoom
    Zoom
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#1] от "stojan_savov":

    Кейс ги търси при статистиките за комбайни и трактори, не при строителните машини.
    BTW Те са част от CNH (Case-New Holland) и собственост на FIAT Group, а Caterpillar исторически никога не са били водещи в България за разлика от Liebherr и Komatsu.

  13. 13 Профил на Zoom
    Zoom
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#9] от "WD":

    Да бе, не е трагедия защото нямаш купен (нов или стар) багер и не ти е спирал по средата на изкопа пред опашка от 15 камиона (примерно). Тогава щеше да разбереш нуждата от бърз и адекватен сервиз. Не че всички дилъри го притежават но все пак ...

  14. 14 Профил на Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Добър марж имат господа дистрибуторите - 30% ако се вярва на статията.
    Все пак както бе посочено в един от по горните коментари (#3) строителната техника е с доста дълъг живот и е редно да са си направили сметката че все някога пазара ще се засити и продажбите няма да са толкова големи.
    И ако не са харчели на ляво и надясно за глупости сега трябва да имат някой лев за да изкарат кризата, и то без притеснения.

    АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯ
  15. 15 Профил на stojan_savov
    stojan_savov
    Рейтинг: 8 Неутрално



    До коментар [#13] от "Zoom":

    Нашия пазар не е фокус на никой производител камо ли на такива. Исках да кажа че никой не строи офиси - палати( ВСИЧКИ ВИЖДАМЕ Киров и ЕВЕРОМАРКЕТ какво настроиха).

  16. 16 Профил на stojan_savov
    stojan_savov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#6] от "plevneliev":

    е кейс са там пре последни НОООО там те са единствената фирма които си правят верижната тежка гама в Япония СУМИТОМО. Хитачи и Комацу са минали покрай Япония

  17. 17 Профил на Zoom
    Zoom
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#16] от "stojan_savov":

    Пич това Сумитомо от класацията няма нищо общо с Кейс. Тази марка си се продава под собствения бранд на всички пазари освен европейския и мястото им е съвсем резонно. Вярно е че Сумитомо все още произвеждат някои от моделите им, но резултатите на Кейс са част от CNH, а те както виждаме (не виждаме) са плачевни.
    Колкото до Hitachi и Komatsu, съвсем нормално е да имат много заводи по цял свят. Иначе нито биха били глобални играчи (като САТ) нито биха имали такива огромни продажби.
    Колкото до японското производство - напълно съм съгласен, че по отношение на качеството са поне едно ниво нагоре от всички останали.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK