Правостоящи в самолета - мираж или реална перспектива?

Майкъл О'Лиъри в началото на възхода на Ryanair през 2001



Защо на всеки самолет има двама пилоти?", пита Майкъл О'Лиъри, изпълнителен директор на Ryanair Holdings, най-голямата нискобюджетна авиокомпания в Европа. "В действителност и само един пилот върши работа. Нека извадим втория пилот. Нека проклетият компютър управлява самолета. Какво ще стане, ако пилотът получи сърдечен удар например? Един от членовете на кабинния екипаж ще бъде обучен да приземи самолета", заяви той пред Bloomberg Businessweek вчера.


Тази идея може да ви прозвучи налудничаво, но О'Лиъри не смята така. Той доста често разпалва духовете с провокативни идеи като горната, имащи за цел да направят въздухоплаването по-евтино. И, засега, очевидно успява.


Във времена, в които въздушният транспорт залиташе от една криза към друга - от атаките на 11 септември през световната икономическа криза до изригването на исландския вулкан Ейяфятлайокул, ирландският нискотарифен превозвач израстна от малка регионална авиолиния до крупен играч в бранша с повече от 7 000 служители, обслужващ 1 100 маршрута до 155 летища в 26 страни.




През юли, Ryanair станаха първите в Европа с превоз на над 7 милиона пасажери за месец. С пазарна капитализация в размер на 7.2 млрд.долара компанията изпревари неколкократно преките конкуренти от EasyJet (2.3 млрд.) и редовните ирландски линии Aer Lingus (612 млн).


През последното десетилетие, когато в глобален план авиокомпаниите загубиха общо почти 50 млрд.долара, Ryanair отчете печалба в 9 от 10 години - за миналата година тя се равнява на 431 млн.долара.


В резултат на бурното си развитие компанията реши да се пробва и на българския пазар - през август беше сключен договор с летище Пловдив за създаването на първата редовна линия за превоз на пътници Лондон-Пловдив. Ще бъдат извършвани 2 полета седмично, а първите пасажери ще могат да летят от Лондон до Пловдив на 2 ноември тази година. За тях са подготвени специални промоциални билети с предварителна резервация на цена от 32,99 евро и ако дестинацията се развива успешно, ще бъдат разкрити и други такива.


Един от главните виновници тази линия да стане факт, е Майкъл О'Лиъри, прекарал последните 17 години в Ryanair. Както пише "Блумбърг" зад успеха му седи иновативното му мислене, изразяващо се в радикална преоценка на природата на пасажерите, ползващи въздушен транспорт. В сърцето на неговата философия седи идеята, че пътниците не са изтънчени личности, чийто бизнес зависи от безплатни възглавници, одеяла и чай. По-скоро, те са пестеливи при покупката на билета, склонни да изтърпят неудобства стига да достигнат дестинацията си евтино и безопасно.


Мечтата на О'Лиъри е един ден билетите на Ryanair да са безплатни, като всичките доходи на компанията да идват от странични дейности като такси за багаж, продажби по време на полета, комисионни от застраховки, хотели и коли под наем. Но това засега остава надалеч в бъдещето. Според О'Лиъри между него и мечтата му стоят професионалните съюзи, които дърпат цените нагоре; политиците, които фаворизират националните превозвачи, и регулаторите, които не позволяват прокарването на рационализации като използването на един пилот за кратки полети.


"Но и постигнатото засега не е малко", споделя О'Лиъри пред "Блумбърг". Високи такси за багаж, безмилостни цени на бездимни цигари и лотарийни игри по време на полетите, скъпа храна, неудобни седалки и полети до второстепенни летища, които понякога са на значителни разстояния от града- всичко това вече е факт.


Но О'Лиъри не спира дотук с ексцентричните си идеи. Последните са за тоалетните в самолетите да се заплаща по 1 евро, а най-оригиналната е заменянето на последните 10 реда в аеропланите с кабина за правостоящи, снабдена с различни перила и ръкохватки, като в метрото! Това според него ще доведе до намаляване цените на билетите с около 20-25 %.


Така че, кой знае, може би от догодина ще летим прави до Лондон...

Ключови думи към статията:

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Спеакер
    Спеакер
    Рейтинг: 838 Весело

    Така най-лесно ще може да се види къде са българите в самолета - хем отзад, хем неказани.

  2. 2 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 976 Весело

    не прави... ми налегали... и в кофчези... за по-безопасно...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  3. 3 Профил на VaKY
    VaKY
    Рейтинг: 636 Весело

    Легнали да пътуват, един върху друг.

    Така е най-готино, и без стюардеса - една пътничка ще пътува без пари, за да разнася закуски.
    И въобще да не каца, че се плащат такси. Като минат над населено място да хвърлят хората отгоре с парашути.
    Да пускат хората да управляват самолета: 10 минути - 200 евро.

    Pro bono publicum with a bit more gusto
  4. 4 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1878 Неутрално

    Абе кво мрънкате - насила никой не ви кара да се возите. Очевидно 7 милиона човека дето са пътували миналата година с Раянеир нямат проблеми и най-вероятно поне половината са навити да летят и прави. Аз лично нямам против да вися прав 1-2 часа за 20 еуро с багажа примерно до лондон. Имаше време в междуградските автобуси висяхме прави и по дълго и за повече пари

  5. 5 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1335 Любопитно

    "Защо на всеки самолет има двама пилоти?", пита Майкъл О'Лиъри
    *************************

    А защо изобщо има пилоти? - питам аз. С автопилот е достатъчно. И стюарди не са необходими, да сложат там няколко автомата за кафе, безалкохолни напитки и някакви пакетирани закуски и готово. Колко пари ще се спестят! Дали да не предложа идеята си на г-н О'Лиъри? Така и така е почнал да икономисва...

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  6. 6 Профил на Постовете на някой друг
    Постовете на някой друг
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Предлагам и да се таксуват пътниците на килограм живо тегло.

  7. 7 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 634 Неутрално

    Има интересни идеи, но някои от тях малко ме плашат. Все пак живота е най-ценното нещо, което имам и не бих го харизал, за да спестя 20 евро

    malart.blog.bg
  8. 8 Профил на napbon
    napbon
    Рейтинг: Неутрално

    Таварищ Сталин, като пращал в Сибир на воаяж спечелилите от лотарията, им осигурявал по едно купе на 37 човека!!! (Някой път не стигали товарните вагони, та ползвали пътнишки). Като копърки.
    Правостоящ е дребулия в сравнение с руската веселба през 37. И без това в английските и френските кръчми, хората пият прави. За българин това е странно, все едно гумена жена да таковаш, ама на, има хора, дето го приемат за нормално тва извращение.
    Понеже аз съм зает, затуй жертвам сичкото свое време на кръчмата, където пребивавам по около 5 часа дневно. Седнал обаче. Понягогиш само - полегнал.
    Щом мога и по 12 часа да прекарам така, ще мога и 2 часа прав, предполагам.

  9. 9 Профил на strk
    strk
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Мога да му дам още идеи - циганин с цигулка и мечка да обикаля между седалките и да проси пари, а после авиокомпанията да му удържа 40% от приходите. Също може пътниците да се натоварят в товарното отделение.

  10. 10 Профил на smehur_co
    smehur_co
    Рейтинг: 551 Неутрално

    "Има ли пилот в самолета"
    В общи линии, накрая може да започнат да избират най-високия от пътниците, който да управлява аероплана..., а ако местата вътре не са достатъчни, да предлагат места и по крилата на самолета, и да го накачулят като индийски автобус (ако сте виждали по тиви-то, занете какво имам предвид). Ако зависеше от О'Лийри, щеше да опъне платно оттпред и да кара пътниците да духат, та да го опънат, само срещу 1,- евро плюс 50 евро такси за използвания в повече кислород и 5 евро за използване на тоалетната...

    Вяра. Надежда. Любов.
  11. 11 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#3] от "VaKY":


    До коментар [#9] от "d0n1":

    креативно!

  12. 12 Профил на Боби
    Боби
    Рейтинг: 426 Весело

    хахаха, много забавна статия браво!

  13. 13 Профил на gdobranov
    gdobranov
    Рейтинг: 374 Неутрално

    тази новина я четох преди около 4-5 месеца в пловдив24.бг, но още тогава стана ясно, че според приетите правила за сигурност в гражданското въздухоплаване, няма как пътниците да пътуват прави. Г-н О'Лиъри обича от време на време да хвърля такива провокативни бомби в медийното пространство - просто за да поддържа интереса към Райънеър жив. Иначе никой няма против да лети по-евтино предполагам.

  14. 14 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 744 Неутрално

    Смеете се на О'Лиъри, ама се облизвате на евтини билети...

  15. 15 Профил на kolia_dolittle
    kolia_dolittle
    Рейтинг: 217 Неутрално

    да прави каквото иска има си хора за тях има си и за Емирейтс

  16. 16 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1878 Весело

    До коментар [#15] от "kolia":

    Абе за емирейтс не знам обаче хората дето са навити да се возят с луфтханса и бритишеър силно намаляват през последните години и както е тръгнало след още 5 години съвсем ще изчезнат.

  17. 17 Профил на solen
    solen
    Рейтинг: 471 Любопитно

    Кой ще изчезне? Компаниите или хората

    Сетих се за едни свежи лозунги от миналото:

    Пътувайте с нашите самолети. Те ви свързват с целия свят, даже и с оня.

    и

    Пътувайте с нашите самолети, защото са на привършване

  18. 18 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1878 Неутрално

    До коментар [#17] от "solen":

    Само за сведение, всички нискотарифни превозвачи работят само с един тип чисто нови самолети. Визеър например позват само еърбъс. Купуват ги нови, ползват ги 3-4 години и ги продава. Идеята е че новия самолет харчи по малко и е в гаранция. Само един модел ползват за да намалят разходите за консумативи и текуща техническа подръжка. И за да работи модела, самолета е в движение почти непрекъснато, само сменят екипажа.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK