Правостоящи в самолета - мираж или реална перспектива?

Майкъл О'Лиъри в началото на възхода на Ryanair през 2001



Защо на всеки самолет има двама пилоти?", пита Майкъл О'Лиъри, изпълнителен директор на Ryanair Holdings, най-голямата нискобюджетна авиокомпания в Европа. "В действителност и само един пилот върши работа. Нека извадим втория пилот. Нека проклетият компютър управлява самолета. Какво ще стане, ако пилотът получи сърдечен удар например? Един от членовете на кабинния екипаж ще бъде обучен да приземи самолета", заяви той пред Bloomberg Businessweek вчера.


Тази идея може да ви прозвучи налудничаво, но О'Лиъри не смята така. Той доста често разпалва духовете с провокативни идеи като горната, имащи за цел да направят въздухоплаването по-евтино. И, засега, очевидно успява.


Във времена, в които въздушният транспорт залиташе от една криза към друга - от атаките на 11 септември през световната икономическа криза до изригването на исландския вулкан Ейяфятлайокул, ирландският нискотарифен превозвач израстна от малка регионална авиолиния до крупен играч в бранша с повече от 7 000 служители, обслужващ 1 100 маршрута до 155 летища в 26 страни.




През юли, Ryanair станаха първите в Европа с превоз на над 7 милиона пасажери за месец. С пазарна капитализация в размер на 7.2 млрд.долара компанията изпревари неколкократно преките конкуренти от EasyJet (2.3 млрд.) и редовните ирландски линии Aer Lingus (612 млн).


През последното десетилетие, когато в глобален план авиокомпаниите загубиха общо почти 50 млрд.долара, Ryanair отчете печалба в 9 от 10 години - за миналата година тя се равнява на 431 млн.долара.


В резултат на бурното си развитие компанията реши да се пробва и на българския пазар - през август беше сключен договор с летище Пловдив за създаването на първата редовна линия за превоз на пътници Лондон-Пловдив. Ще бъдат извършвани 2 полета седмично, а първите пасажери ще могат да летят от Лондон до Пловдив на 2 ноември тази година. За тях са подготвени специални промоциални билети с предварителна резервация на цена от 32,99 евро и ако дестинацията се развива успешно, ще бъдат разкрити и други такива.


Един от главните виновници тази линия да стане факт, е Майкъл О'Лиъри, прекарал последните 17 години в Ryanair. Както пише "Блумбърг" зад успеха му седи иновативното му мислене, изразяващо се в радикална преоценка на природата на пасажерите, ползващи въздушен транспорт. В сърцето на неговата философия седи идеята, че пътниците не са изтънчени личности, чийто бизнес зависи от безплатни възглавници, одеяла и чай. По-скоро, те са пестеливи при покупката на билета, склонни да изтърпят неудобства стига да достигнат дестинацията си евтино и безопасно.


Мечтата на О'Лиъри е един ден билетите на Ryanair да са безплатни, като всичките доходи на компанията да идват от странични дейности като такси за багаж, продажби по време на полета, комисионни от застраховки, хотели и коли под наем. Но това засега остава надалеч в бъдещето. Според О'Лиъри между него и мечтата му стоят професионалните съюзи, които дърпат цените нагоре; политиците, които фаворизират националните превозвачи, и регулаторите, които не позволяват прокарването на рационализации като използването на един пилот за кратки полети.


"Но и постигнатото засега не е малко", споделя О'Лиъри пред "Блумбърг". Високи такси за багаж, безмилостни цени на бездимни цигари и лотарийни игри по време на полетите, скъпа храна, неудобни седалки и полети до второстепенни летища, които понякога са на значителни разстояния от града- всичко това вече е факт.


Но О'Лиъри не спира дотук с ексцентричните си идеи. Последните са за тоалетните в самолетите да се заплаща по 1 евро, а най-оригиналната е заменянето на последните 10 реда в аеропланите с кабина за правостоящи, снабдена с различни перила и ръкохватки, като в метрото! Това според него ще доведе до намаляване цените на билетите с около 20-25 %.


Така че, кой знае, може би от догодина ще летим прави до Лондон...

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK