В покупката на електромобил у нас все още няма икономическа логика

Електрическото "Пежо Йон" е дълго под четири метра, събира четирима пасажери и струва почти 30 000 евро без ДДС. Автомобил от същия клас със сходно оборудване и нормален мотор може да се купи за малко над 20 000 лева с ДДС

© Дневник

Електрическото "Пежо Йон" е дълго под четири метра, събира четирима пасажери и струва почти 30 000 евро без ДДС. Автомобил от същия клас със сходно оборудване и нормален мотор може да се купи за малко над 20 000 лева с ДДС



Избори 2022

В България все още в покупката на електромобил не може да има икономическа логика, това каза вчера при представянето на моделите на ток "Пежо Йон" и "Ситроен С-Зеро" председателят на Асоциацията на автомобилните производители и техните официални представители (ААП) Стоян Желев. Проблемът е, че към момента колите изцяло на ток са поне три пъти по-скъпи от тези с традиционен двигател, а липсват каквито и да било бонуси от страна на държавата и общините.


Така, въпреки че с електромобил изминаването на 100 километра струва 2.50 лв., срещу поне 12 лева за нормална кола и разходите за обслужване са по-ниски с една трета, трудно експлоатацията му може да носи икономическа изгода.


За първите покупки разчитаме на компании от рода на куриерските, на които автомобилите им домуват на едно място и изминават около стотина километра основно в града, коментира Желев, който е и управител на дилъра на "Пежо" "София Франс ауто". Хората с финансови възможности и зелено мислене също се смятат за потенциални клиенти.




Кирил Сандов, управител на вносителя на "Ситроен" "Автомотор корпорация", е на мнение, че първото нещо, което може да направи държавата, за да стимулира покупката на електромобили, е опрощаването на ДДС за тях. Следващата стъпка би била намиране на финансиране по европрограми за даване на субсидии за колите на ток. Благодарение на подобна схема във Франция например техните собственици плащат с 5000 евро по-малко. Каращите хибриди пък получават държавен бонус от 2500 евро.


Следващите стъпки на българското правителство и общините в посока популяризирането на електромобилите биха могли да бъдат опрощаване на данъците за колата и ползването на безплатни места за паркиране в центровете на големите градове.


Запитан дали кабинетът обмисля някакви промени в законодателството в тази посока, Стоян Желев отговори: "Вие ми кажете, питайте ги." Той допълни, че браншовата асоциация е имала срещи по проблемите на екологията и търсенето на стимули за по-зелените коли с последните трима премиери, но до момента няма никакъв напредък.


"Ние вече се отказахме да искаме някакви преференции. Ако го направим, със сигурност ще се появят гласове, че бонуси заслужават производителите на хляб или на книги", поясни Желев.


Стоян Желев и Кирил Сандов не очакват правителството да лансира някакви сериозни инициативи в подкрепа на навлизането на електромобилите у нас на започващата днес в София конференция по темата. Пред участниците във форума "Електромобилите - предизвикателствата пред новата мобилност" днес ще говори министърът на енергетиката и туризма Трайчо Трайков, а утре - премиерът Борисов и кметът на София Йорданка Фандъкова.

Избори 2022

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK